I 2008 rullet den inn for første gang, Volvo XC60. Den gangen fulgte den i hjulsporene til storebror XC90 som allerede var en stor suksess.

XC60 gjentok det samme en klasse under. Og i Norge ble den umiddelbart en storselger. Rommelig, komfortabel, sikker og med 4x4. SUV-elskende nordmenn falt for den kombinasjonen og gjorde XC60 til bestselgeren i klassen i mange år.

XC60 kom på markedet like før Volvo ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Og dette eierskiftet gjorde også at det tok ekstra lang tid med oppfølgeren. Andre generasjon XC60 kom ikke før i fjor.

Under 150.000 kroner

Ti år på markedet og høyt salg, gjør at det er svært mange biler å velge mellom i bruktmarkedet. Modellbytte påvirker som regel også prisene i her. Det gjør at timingen nå kan være veldig god for å kjøpe brukt XC60.

Her starter prisene nå på under 150.000 kroner. Da får du typisk en 2008/2009-modell med en god bunke kilometer på telleren, gjerne i overkant av 200.000.

Går du opp til 200.000 kroner, får du ikke nødvendigvis så mye nyere bil. Men du kan finne et eksemplarer som har gått rundt 150.000 kilometer, noen også mindre enn dette.

Derfor er kjørelengde så viktig når du kjøper bruktbil

Kvalitetsfølelsen i interiøret er god, men det merkes at det begynner å trekke på årene.
Kvalitetsfølelsen i interiøret er god, men det merkes at det begynner å trekke på årene.

Kjempemottagelse

Den den kom fikk XC60 umiddelbart mye skryt for både utvendig design og høy interiørkvalitet. Kjøremessig er den preget av fokus på komfort. Plassen er god og XC60 fikk ikke overraskende svært gode resultater i kollisjonstester.

På motorsiden lot det seg imidlertid ikke skjule at Volvo hadde havnet litt i bakleksa. Dieselen på 2,4 liter var den klart mest vanlige motoriseringen i starten, i forhold til de beste konkurrentene var den både litt dorsk og litt tørst. Det ble heller ikke bedre av at automatgirkassa (i denne klassen sverger de aller fleste til automat) ikke hang helt med på notene.

Bortsett fra det fikk XC60 en kjempemottagelse både av biljournalister og kunder. Introduksjonen av nye dieselmotorer og ny automagirkasse i 2011 ga også bilen et solid løft.

Nå er dette en av Norges mest populære bruktbiler

XC60 var lenge minst av Volvos SUV-er, Men nå har den fått XC40 under seg i modellutvalget.
XC60 var lenge minst av Volvos SUV-er, Men nå har den fått XC40 under seg i modellutvalget.

Det meste kan skje

Volvo finpusset litt på den opp gjennom hele livsløpet. Det kom også en god del nytt utstyr underveis, slik sett er spennet i bruktmarkedet bredt.

Hva så med kvaliteten? Brooms bilekspert Benny Christensen forteller at XC60 jevnt over kommer godt ut av det i kvalitetsundersøkelser. I tillegg er dette trolig en av de aller sikreste bilene du kan kjøre.

– De eldste bilene er rundt ti år og mange har gått langt. Da kan det aller meste skje. På disse bilene har det veldig mye å si hvor bra de har blitt fulgt opp av tidligere eiere, det kan gjøre stor forskjell. Det aller beste er å finne en bil med få eiere, helst bare én – som har blitt fulgt opp med servicer og nødvendig stell underveis. Den motsatte ytterligheten er biler med mange eiere og manglende servicehistorikk. Der skal man være forsiktig, sier Benny.

Tett partikkelfilter

Av kjente feil nevner han disse:

– På tidlige modeller har det vært kontaktproblemer på airbag. Giroverføringene på biler med manuelt gir har det også vært feil på – i verste fall får man ikke skiftet gir. På dieselbiler som går mye på småkjøring, kan partikkelfilteret tette seg. På noen veldig få biler har det også vært feil på styringen, slik at tannstangen må byttes.

– På biler med 2,4-liter dieselmotor hvor det er påfylt for mye olje, dvs over maks-merket, kan det i verste fall ende med at gassen henger seg opp. Volvo har også fått en del kritikk for at automatgirkassa virker litt ”treg” sammen med den gamle 2,4-liters motoren. Dette er bedre i nyere biler med D3-motoren, sier Benny.

Alder eller kilometerstand: Hva er viktigst?

Bagasjerommet duger til familiebruk, her kan du også stable en god del i høyden.
Bagasjerommet duger til familiebruk, her kan du også stable en god del i høyden.

Sjekk også dekkene

– Lekkasje fra panorama-soltaket kan forekomme. Bilene har også vært plaget med en del elektriske bugs. Slik som feil på parkeringssensorer, feil med det elektriske håndbrekket, feil på el-speil og feil på original-alarmen, for å nevne noe.

Han anbefaler en nøye sjekk av bilen, før kjøp.

– Ja, det er viktig på denne, som på alle bruktbiler som begynner å bli noen år. Endel XC60-er har nok opplevd tøff familiebruk. Sjekk at alt utstyr virker og at interiøret er helt og pent. Jeg anbefaler også en titt på dekkene. Hvis det er like før du må bytte både sommer- og vinterdekk, betyr det mange tusenlapper i tillegg.

Klikk her for brukte XC60 på Finn

Klikk her for brukte XC60 på Broommarked

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier

Her kan du lese hva XC60-eierne selv mener om bilene sine

Se video: Her ruller det siste eksemplaret ut av fabrikken