Elbiler og hybrider dominerer fullstendig oversikten over Norges mest solgte biler så langt i år. Av de 20 mest solgte er det bare tre som ikke har noen form for elektrisk drivlinje.

En av dem er Ford Focus som kom i helt ny utgave i fjor. Focus er en gammel storselger i Norge, og den nye utgaven har vist seg å bli svært viktig for merket.

Så langt i år er Focus-salget mer enn doblet, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Økningen er på hele 137,4 prosent. Med det er Focus Norges 16. mest solgte bil på statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Skiller seg fra hverandre

Hva skyldes så suksessen? En viktig faktor her er nok at Ford kan tilby et bredt modellutvalg.De har valgt å rendyrke flere utgaver, som skal skille seg klart fra hverandre.

Først ble nye Focus lansert som en velutstyrt Titanium-variant, en luksuriøs Vignale-modell og en sportslig og senket ST-Line. Senere kom Focus Active som er en spesialversjon med økt bakkeklaring på tre centimeter og en god dose offroadstyling.

Her får du mye luksus til svært hyggelig pris

Active-versjonen har offroadstyling og litt ekstra bakkeklaring, det er en kombinasjon mange norske kunder har sansen for.
Active-versjonen har offroadstyling og litt ekstra bakkeklaring, det er en kombinasjon mange norske kunder har sansen for.

Sprekeste noensinne

Dette er en oppskrift flere bilprodusenter har hatt stor suksess med på det norske markedet. I kjøpegruppa er særlig "aktive familier", som vil ha en bil som skiller seg litt fra mengden.

Anne Sønsteby er informasjonsdirektør for Ford i Norge. Hun er ikke overrasket over Focus-suksessen:

– Vi hadde store forventninger og gledet oss til å lansere Nye Focus, som har vært en stor suksess i Norge, så vel som globalt. Focus har klasseledende kjøreegenskaper, god plass og svært konkurransedyktige priser. Til sommeren lanserer vi også Focus ST – som vil bli den sprekeste ST-versjonen noensinne. Det er en bil som passer både for familiebruk og til de som ønsker seg en sprek bil med fantastiske kjøreegenskaper, sier Sønsteby.

Volvo eller Audi: Hva velger du?

Stasjonsvognutgaven har vokst til å bli en fullverdig familiebil, med bagasjerom på hele 608 liter.
Stasjonsvognutgaven har vokst til å bli en fullverdig familiebil, med bagasjerom på hele 608 liter.

Mye større bagasjerom

– Hvem er det som kjøper Focus?

– Per i dag er fordelingen 55 prosent privat og 45 prosent næring. Vi ser at så mye som halvparten av kundene velger ST-Line, 20 prosent går for Titanium eller Active og 10 prosent velger Vignale, forteller Sønsteby.

For det norske markedet er stasjonsvognutgaven den mest attraktive. Her har også Focus vokst betydelig i størrelse. Med 608 liter er bagasjeromsplassen nå større enn storebror Mondeo.

Dette er en utvikling vi har sett på flere modeller i denne klassen. De har fått vesentlig større bagasjerom enn det som tidligere var vanlig. Dermed utfordrer de biler en klasse over på plass. Det er naturligvis attraktivt for de som trenger stort bagasjerom, men ikke trenger eller har råd, til å kjøpe veldig stor bil.

Den leverer en kjøreopplevelse du sent vil glemme

Også innvendig fikk Focus et godt løft med den nye utgaven.
Også innvendig fikk Focus et godt løft med den nye utgaven.

Toppscore i krasjtest

Sammen med introduksjonen av Focus Active før jul i fjor kom det også to nye motorkombinasjoner: 2-liters TDCi med 150 hk med mulighet for både automat og manuelt gir og en 1.5-liters bensinmotor på 182 hk, med 8-trinns automatgir.

Firehjulstrekk? Nei, i alle fall ikke i starten. Ifølge den norske importøren har de ikke noen informasjon om dette så langt.

Nye Focus fikk for øvrig som en av de aller første personbilene toppscore i det nye og nå langt strengere Euro NCAP kollisjonstestprogrammet.

LES MER: Her er 10 ting du bør vite om nye Ford Focus

Se video: Dette stuntet har en helt spesiell grunn...