I fjor gjorde Seat comeback i Norge, etter å ha vært bort i mange år.

Nå er de testpilot for komplett salg av biler over internett, for Volkswagengruppen som foruten VW inneholder blant andre Audi, Skoda og nå altså Seat. Konseptet skal testes ut i Norge. Lykkes de her, rulles det ut i resten av Europa.

Vi har nå kjørt den enn så lenge største Saeten av de alle: Tarraco, som syvseter, med 190 hesters bensinmotor, automatgir og firehjulsdrift.

Hva er nytt?

Tarraco er en søstermodell til VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq og det er derfor helt naturlig at likheten er påfallende. Disse tre modellene tråkker hverandre nærmest på tærne.

VW er for den store allmuen, Skoda er kanskje litt enklere, men skal også være smartere og gi vel så mye bil for pengene.

Seat Tarraco er ment å være litt mer for de unge og de som er litt «villere og galere». Den har også et litt mer sporty uttrykk i designet, både utvendig og innvendig. Teknikken under skallet er lik. Det at merket kun skal selges over nett gjør Seat likevel helt annerledes. Ikke selve bilen – men altså måten den kjøpes og selges på.

En spanjol langt til fjells i Norge. Seat kom tilbake til vårt marked i fjor.
En spanjol langt til fjells i Norge. Seat kom tilbake til vårt marked i fjor.

Hva er styrker og svakheter her?

Styrken er nok at dette er en litt mer ungdommelig variant av to velkjente og praktiske familie-klassikere. Det praktiske er så klart med videre over. Du kan velge om du vil ha den som fem- eller syvseter.

Nettsalg og det faktum at Seat er et litt ukjent merke for mange trekker noe ned. Du får heller ikke like mange muligheter til å velge mellom ulike motorer og drivlinjer som hos Skoda og VW.

Dette har ingen gjort tidligere

Hva koster den?

Seat Tarraco i den påkostede Xcellence-utgaven med syv sitteplasser, firehjulsdrift, automatgir og 190 hesters bensinmotor koster 613.800 kroner.

Kan du klare deg med fem sitteplasser, sparer du ca 15.000 kroner og bilen kryper så vidt under 600.000 kroner, men bare så vidt...

Det planlegges for en billigere utgave, Style, med 150-hesters dieselmotor, om du synes dette var litt i overkant.

Har du fortsatt penger til overs, kommer også Xcellence +. Da er panoramasoltak, skinninteriør og BeatsAudio med 10 høyttalere inkludert i prisen som blir ca. 15.000 kroner høyere.​

Hvem er konkurrentene?

Det som er litt spesielt her er at de nærmeste konkurrentene er fra samme konsern. Både VW Tiguan Allspace og Skoda Kodiaq er jo, som nevnt, tilnærmet samme bil. Det er kun mindre detaljer som skiller de tre fra hverandre.

Men også nye Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander er to store suksesser og arge konkurrenter som vil gjøre det vanskelig for spanjolen å slå seg opp og fram.​

Interiøret er enkelt, men allikevel både moderne og pent. Dessuten er bilen godt utstyrt.
Interiøret er enkelt, men allikevel både moderne og pent. Dessuten er bilen godt utstyrt.

Vil naboen bli imponert?

Bilen er både fin, romslig, velkjørende og praktisk den. Vi tror naboen vil bli mer forundret og overrasket over bilvalget her. Det er ikke sikkert han noensinne har hørt om Seat Tarraco en gang​

2019 så langt – svakeste bilsalg på 10 år:

Hva mener eierne?

Selv om Seat, etter mange års fravær fra det norske markedet, er en relativt sjelden fugl på norske veier, har allikevel en del Seat-eiere delt sine brukererfaringer med oss. Se hva de mener om bilene sine her:​​

Hva mener Broom?

Vi opplever bilen som velkjørende, komfortabel, pen og praktisk på vår testtur som blant annet går til fjells. Dette inkluderer rask motorveikjøring, glatte og svingete fjellveier og også noe bykjøring.

Plassen foran er god, men setene er litt flate og harde. Vi kunne ønsket oss bedre sidestøtte. Det at baksetene kan reguleres i lengderetning er et stort pluss og øker fleksibiliteten betraktelig. De to bakre sitteplassene er som de ofte er i disse bilene – mest egnet for barn

Bensinmotoren er kvikk og fin og den jobber godt sammen med girkassen. Understell og fjæring er fast, men komfortabelt. Firehjulsdrift bidrar til både trygghet og framkommelighet når føret er rufsete.

Bensinforbruket på vår testtur ligger noe over det vi forventet. 0,8 liter per mil, på det som må kalles blandet kjøring, er det vi brukte.

Designet er lett å like, med sine litt skarpe og sporty linjer. Bilen er pen. Både utenpå og inni. Infotainment-systemet er også intuitivt og enkelt å bruke. Bilen har også de assistentsystemene som hører hjemme på en moderne bil.

Vi gir plusspoeng for plass, praktisk bruk og kjøreegenskaper. Mens vi må innrømme at vi er litt skeptiske til om kundene tør å kjøpe en så ukjent bil på nett. Da er det kanskje både enklere og tryggere å safe med å kjøpe VW- eller Skoda-utgaven. Også med tanke på annenhåndsverdi.

At bilen har et snevert utvalg av motorer og drivlinjer sammenlignet med sine konsernsøsken, gjør det heller ikke lettere for nykommeren.

Ble dømt nord og ned – nå har de laget 10 millioner biler

Litt andre linjer og detaljer til tross, slektskapet til VW og Skoda er tydelig.
Litt andre linjer og detaljer til tross, slektskapet til VW og Skoda er tydelig.

Visste du at:

– Seat er en forkortelse for Sociedad Española de Automóviles de Turismo.

– Selv om Seat er spansk, aldri så mye, så bygges Tarraco i Tyskland.

– Seat har vært i partnerskap med VW siden 1983.

Seat Tarraco

Motor: 2 liter, bensin. Effekt: 190 hk / 320 Nm. 0-100 km/t: 8 sekunder. Toppfart: 211 km/t. Forbruk: Ikke oppgitt. L -H - B: 473 - 165 - 183 cm. Bagajerom: 270 l. som sjuseter. Pris fra: 599.000 kr. Pris testbil: Ikke oppgitt.

Les også: Spår at halvparten av bilbutikkene blir borte

Video: Slik blir Seats første elbil