Å påstå at man er verdens første med noe kan være veldig skummelt, men det er like fullt det Mercedes nå gjør når de viser sitt helt nye konsept EQV på bilmessen i Geneve.

Dette skal nemlig være verdens første premium helelektriske flerbruksbil. Intet mindre!

Enn så lenge er den altså et konsept. Men definitivt et konsept den tyske luksusbil-produsenten har tenkt å gå videre med og sette i produksjon.

I Geneve høster de tilbakemeldinger fra både presse og publikum. Planen er så at de bearbeider konseptet videre og viser en produksjonsklar utgave på høstens store bilutstilling på "hjemmebane" i Frankfurt.

Skal kunne brukes av alle

Mercedes EQV baseres i stor grad på V-Klasse. Legg merke til den blå dekoren i felgene.
Mercedes EQV baseres i stor grad på V-Klasse. Legg merke til den blå dekoren i felgene.

EQV baserer seg i svært stor grad på Mercedes V-klasse og tilbyr samme komfort, funksjonalitet og fleksible seteløsninger, med inntil 8 sitteplasser, som det dagens V-Klasse er kjent for. Designet bidrar til familielikhet med de øvrige modellene i EQ-serien.

Med EQV mener Mercedes å ha en bil som kan brukes av alle. Alt fra barnefamilier, med barnehagekjøring og skolekjøring, via friluftsinteresserte med plassbehov til eksklusiv VIP-transport, som noen eksempler.

Et rikholdig utvalg av tilbehør skal også kunne gjøre at de ulike kundene kan tilpasse bilen til nettopp sine behov.

Stor bilnyhet fra Mercedes, godt kamuflert på norske veier

Mercedes har pimpet opp interiøret betraktelig i EQV.
Mercedes har pimpet opp interiøret betraktelig i EQV.

Rekkevidde på 400 kilometer

EQV er planlagt med en motoreffekt på 150kW. Batterikapasiteten er på 100 kWh som skal gi en rekkevidde på opptil 400 kilometer. Med en topphastighet på 160 km/t skal den være like godt egnet på landeveien som i byen. Den kan hurtiglades for en kjørelengde på 100 kilometer i løpet av femten minutter.

Innvendig har Mercedes lagt betydelige ressursser i å gjøre bilen eksklusiv. Blå er den dominerende kontrast- og designfargen på oversiden av dashbordet, mens svart er brukt på undersiden. Det gjør bilen elegant, samtidig som det fremhever interiørets teknologiske natur, sier Mercedes selv.

Også utvendig går de blå detaljene igjen på alt fra felger til lysdesign. Mens dey innvendig også er brukt kobberfarget finish på innrammingen til varmeapparat-betjeningen og rundt bryterpaneler.

Bendik oppdaget noen av verdens heftigste biler – i Trondheim

EQV kan ha opp til åtte sitteplasser ombord. Også innvendig går den blå dekoren igjen.
EQV kan ha opp til åtte sitteplasser ombord. Også innvendig går den blå dekoren igjen.

Mer elektrisk på gang

Hva som kommer på produksjonsbilen er for tidlig å si noe om ennå. Men det Mercedes røper er et de også ser på muligheten til å lage en noe mindre elektrisk flerbruksbil, i tillegg til denne.

Dette er selvfølgelig en del av Mercedes sin elektrifiserings-strategi.

– Innen 2025 skal Daimler ha 130 elektrifiserte modeller i porteføljen, representert i alle segmenter. Ti av disse bilene skal være helelektriske og starter med EQC allerede til sommeren. Sammen med Concept EQV viser dette bredden i den elektriske satsingen til Mercedes-Benz, sier Per Ragnar Johansen, konserndirektør Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Norge.

Vi gleder oss uansett til å se fortsettelsen av EQV-prosjektet til høsten.

Les også: Tesla bekrefter: I neste uke viser de frem ny SUV

Video: Sjekk også ut Mercedes sitt nye cabriolet-monster!

.