I 2013 gjorde Mercedes noe som fikk oss til å sperre øynene opp. De lanserte CLA, en kompakt og lekker firedørs coupe til en veldig hyggelig pris. Rett over 300.000 kroner startet bilen på den gang.

Suksessen uteble ikke, for å si det pent. Selv om bilen ikke var veldig praktisk. Det var designet som hadde blitt prioritert. Likevel solgte den norske importøren alt de klarte å få tak i av designbomben CLA, som også fort dukket opp som stasjonsvogn, eller Shooting Brake, som de selv kaller den. Navnet skjemmer ingen...

Nå har det gått seks år og det er duket for andre generasjon CLA som fortsatt er tro mot det opprinnelige konseptet med sine rammeløse vinduer og en fallende taklinje.

Det sportsige designet understrekes videre av en ny aggressiv grill, nye hellende lykter og markante «pølser» på panseret.

Mer plass

I den nye Shooting Brake-varianten har også det praktiske fått mer oppmerksomhet. Modellen er nesten 5 centimeter lenger og bredere enn forgjengeren og bagasjerommet har vokst til over 500 liter. Med de to-delte baklyktene har innlastingen blitt 23 cm bredere, noe som gjør dette lettere.

På innsiden av bilen merkes det at de utvendige målene har økt. Albuerom og skulderplass er forbedret med flere centimeter og det samme gjelder for de som sitter i baksetet.

De doble skjermene og det nye infotainmentsystemet MBUX er selvsagt på plass, ytterligere forbedret i den nye modellen.

Den nye Mercedes CLA har fått linjer vi kjenner igjen fra blant annet A-Klasse.
Den nye Mercedes CLA har fått linjer vi kjenner igjen fra blant annet A-Klasse.

Styr med håndtegn

Brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og CLA er den første kompaktmodellen som får bevegelsessensorer i det innvendige speilhuset. Det gjør det mulig å tilpasse skjerminnhold så snart hånden nærmer seg berøringsskjermen i dashbordet eller styreflaten i midtkonsollen.

I tillegg er systemet i stand til å skille mellom førerens og passasjerens ønsker og vet eksempelvis hvilket sete som eventuelt skal starte massasjefunksjonen. En ny egenskap ved interiørassistenten er favorittfunksjonen. Den er tilgjengelig ved å holde hånden over midtkonsollen med pekefinger og langfinger i en V-form. På denne måten kan enhver kommando som styres via MBUX lagres for enkel tilgang. Videre kan leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet lyser det automatisk opp. Så snart hånden forlater området, slås lyset automatisk av igjen

Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

Nå skal bilen bestemme hvor fort du kan få kjøre

Den innvendige plassen har blitt større - i alle retninger.
Den innvendige plassen har blitt større - i alle retninger.

Ser en halv kilometer

I likhet med A-Klasse har CLA assistansesystemene man finner i dagens S-Klasse, noe som gir den høyeste graden av aktive sikkerhetsfunksjoner i dette segmentet. Takket være økt datakraft og nye sensorer som gjør det mulig «å se» opptil 500 meter fremover, kan bilen kjøre semiautonomt i kø og på motorvei. Systemet benytter også kart- og navigasjonsdata for å hjelpe sjåføren i en rekke situasjoner, som å tilpasse hastigheten når den nærmer seg svinger, veikryss eller rundkjøringer.

Modellen leveres med automatisk nødbrems som standard. CLA Shooting Brake kan også oppdage kryssende fotgjengere og syklister. I tillegg er Active lane keep assist standard, noe som holder bilen i veibanen dersom en uoppmerksom sjåfør kommer ut av kurs.

Et annet element som øker både komfort og sikkerhet er tilvalget Multibeam LED frontlykter med 18 individuelle lysdioder. Disse justeres raskt for hele tiden å passe gjeldende trafikksituasjon uten å blende møtende trafikk.

Dette ble Årets bil 2019

Dashbordet byr på typisk Mercedes-design og preges av en stor skjerm foran føreren.
Dashbordet byr på typisk Mercedes-design og preges av en stor skjerm foran føreren.

Motorisering

En av introduksjonsmodellene er CLA 250 Shooting Brake er en potent 4-sylindret bensinmotor på 225 hk/350 Nm. med 7-trinns dobbelt-clutch girkasse. Her oppgis forbruket til 0,62-0,65 l/mil.

Til lanseringen i september vil det være et bredt spekter av diesel- og bensinmotorer tilgjengelig, og selvsagt 4MATIC-firehjulsdrift, lover Mercedes. Noen planer om ladbar hybrid eller elbil finnes etter det vi erfarer ennå ikke.

Prisene på nye Mercedes CLA er ikke klare ennå.

Les også: Lanserte ny bil i Norge – da krasjet serverne

Video: Se mer av nye Mercedes CLA her