Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg har en Mercedes C-klasse 200 W202 1999-modell. Der står "omluften" på varmeapparatet konstant på.

Jeg har fått beskjed at det er vakuum-pumpa som er defekt. Den ble byttet på verksted, men mens de holdt på å bytte den fikk jeg beskjed om at det var trege spjeld som gjorde at vakuum-pumpa har gått i stykker.

De må ut med hele dashbordet for å kunne åpne og eventuelt smøre opp spjeldene. Har fått et prisoverslag på fra 7.000 til 12.000 kroner for å fikse dette.

Er det noe muligheter for å kunne gjøre denne jobben selv? Hilsen Tom.

Benny svarer:

Hei Tom. Skjønner godt at det ikke frister så myte å bruke pluss/minus 10.000 kroner på en 20 år gammel bil.

På den annen side er det viktig å få fikset muligheten til å skru av omluften i bilen. I motsatt fall vil du ikke få friskl uft inn i bilen. Dugg på innsiden av vinduer, dårlig luft inne i bilen og hodepine er ofte følgene av dette, etter kun kort tid.

Nesten litt pussig at du spør om dette nå. Jeg er i ferd med å gå løs på nesten den samme jobben med en eldre Volvo som også har en feil med varmeapparatet som gjør at hele dashbordet må ut. En jobb jeg godt kunne klart meg uten. Jeg kan være ærlig på det. Samtidig som jeg vet at jeg får det til, men ikke uten å banne ...

Men for å svare på spørsmålet ditt: Ja - det går an å gjøre dette selv. For noen, men slett ikke for alle. Her skal man virkelig vite hva man driver med og min påstand er at man skal ha betydelig med skru-erfaring fra bil tidligere. Samt en tekniske forståelse av hvordan ulike saker og ting fungerer. Her er det både elektronikk og vakuum i skjønn forening og man må forvisse seg om at man klarer å sette sammen igjen uten å gjøre noen feil – eller i verste fall ødelegge mer.

Alt er lett når man kan det

Det er rett og slett ikke en jobb for hvermannsen. Det er knotete både å få dette ut – og inn. Med massevis av små deler, klips, vakuumslanger, ledninger, brytere, airbager og skruer som må på rett plass igjen. Dessuten er det fort gjort å ødelegge noe om man er for hardhendt.

At man klarer å lappe et punktert sykkelhjul eller skru sammen en IKEA-kommode er en ting. Dette er noe annet. Dessuten må man ha et godt sted å stå. Helst med både varme og godt lys, samt riktig og godt verktøy og en dose tålmodighet. Dette tar nemlig noen timer og er ikke noe man fikser ved fortauskanten en kald regnværsdag med et halvdårlig verktøysett.

Jeg aner ikke hvor flink du er til å skru. Alt er jo lett når man kan det. Om du er tålmodig, flink og systematisk og har forståelse for hvordan dette fungerer, tror jeg nok du får det til. Men er du i tvil og usikker – så tror jeg du skal stå over. Da er det bedre å få kyndig hjelp eller å få noen andre til å gjøre det for deg.

Ønsker deg uansett lykke til!

Les også: Dette går først i stykker på bilen din

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Er dette bilkjøpet galskap?

Video: – Jeg er jævlig god til å kjøre ...