Tesla solgte mer enn 120.000 eksemplarer av sin Model 3 i fjor. På nyåret i år kom også endelig til Norge. Og ikke uventet er salget meget bra. Flere tusen norske kjøper har ventet lenge på denne bilen.

Men hos Tesla er man også godt i gang med å planlegge en ny bil som sannsynligvis har enda større potensiale enn Model 3, nemlig Model Y.

Den har vi hørt om i noen år allerede. Nå har Tesla bekreftet at det bare er snakk om dager før de skal presentere den for første gang. Det skjer 14. mars.

Svarer på et ankepunkt

Dette er altså på mange måter SUV-utgaven av Model 3. De to bilene skal ha rundt 75 prosent av delene felles.Tesla sier selv at Model Y skal være 10 prosent større enn Model 3, og også koste rundt 10 prosent mer enn denne.

Samtidig svarer den på et viktig ankepunkt mot Model 3: Nemlig at den er en sedan, med ganske liten bagasjeromsåpning. Denne karosseritypen har solgt stadig mindre de siste tiårene – mye av salget har i stedet gått til nettopp SUV-er. Derfor er det nok også veldig smart av Tesla å lansere Model Y såpass tett etter Model 3.

Eksklusivt: Her tester Broom Tesla-nyheten

Den ser kanskje ut som en kombi, men nei: Model 3 er en sedan.
Den ser kanskje ut som en kombi, men nei: Model 3 er en sedan.

Mye høyere etterspørsel

Planen er at bilen skal komme i salg i 2020. Den skal etter alt å dømme produseres ved Teslas enorme batterifabrikk i Nevada. Her er de nå i gang med å innstallere nødvendig utstyr.

Kapasiteten ved dagens fabrikk i Fremont, California er helt sprengt, så Tesla må tenke nytt her. Å produsere selve bilen samme sted som batteripakker og motorer, bør også forenkle logistikken og spare penger.

– Etterspørselen etter Model Y vil kanskje være 50 prosent høyere enn for Model, muligens dobbelt så høy, sa Tesla-sjef Elon Musk i et møte med investorer nylig.

To av verdens rikeste erklærer krig mot elbilen

Inntil 544 kilometer

Tesla har allerede SUV-en Model X, men den er både diger og kostbar. Den har fungert veldig bra for å skape oppmerksomhet og vise fram hva Tesla kan få til. Men prisen gjør at den ikke har potensiale til å bli noen stor volummodell. Der stiller det seg naturligvis annerledes med Model Y.

Når det gjelder rekkevidde, er det grunn til å vente tall som noe lavere enn de vi finner i Model 3. Denne har en såkalt Standard range på 354 kilometer, målt etter den amerikanske EPA-normen. Standard range plus har en rekkevidde på 385 kilometer.

Long range har rekkevidde på imponerende 544 kilometer etter den såkalte WLTP-syklusen. Mens Performance-utgaven av Model 3 klarer 530 kilometer.

Model X er for kostbar til å kunne bli en volummodell for Tesla. Men det skal kommende Model Y gjøre noe med.
Model X er for kostbar til å kunne bli en volummodell for Tesla. Men det skal kommende Model Y gjøre noe med.

Perfekt for Norge

Priser? Model 3 Long range med 4x4 starter nå på 429.800 kroner. Performance-utgaven får du for 521.100 kroner. Offisiell norsk pris på Standard range er ikke klar ennå, men det blir antydet rundt 315.000-320.000 kroner.

For Model Y ser det altså ut som vi kan plusse 10 prosent på disse prisene. Da snakker vi en bil som virkelig bør kunne bli perfekt for det norske markedet, der veldig mange ønsker seg kombinasjonen elbil og SUV med 4x4.

Bil-gigant kjøpte Model X – til overpris

Video: Se testen vår av Model 3 under