Audis første elbil e-tron er akkurat lansert i Norge, med flere tusen kunder som venter på bil.

Og Audi har det travelt på den elektriske reisen sin. Nå viser de akkurat en helt ny elbil. Den skal komme på markedet i 2020, og da som Audis femte elektriske modell!

Q4 e-tron heter bilen som nå debuterer i Geneve. Dette er en bil i klassen for familie-SUVer, med lengde på 4,59 meter. I praksis: En lillebror til dagens e-tron.

To elmotorer

Før den i løypa er e-tron Sportback. Så kommer en bil som heter Q2L e-tron og som er utviklet spesielt for det kinesiske markedet. Etter den er det klart for firedørscoupéen e-tron GT. Og så altså Q4 e-tron.

Bilen drives av to elektriske motorer som til sammen yter 225 kW. Ikke overraskende er det én motor foran og én bak, som sammen sørger for quattro firehjulstrekk. På vanlig kjøring vil det meste av kreftene gå til bakakselen, men sensorer reagerer lynraskt hvis bilen skulle få behov for firehjulstrekk.

Denne skal gi oss det beste fra to verdener

Q4 e-tron blir en kompakt og elektrisk SUV.
Q4 e-tron blir en kompakt og elektrisk SUV.

Over 450 kilometer

Batteripakken er på 82 kWh og veier 510 kilo. Den er naturligvis plassert nede i bilen, noe som skal gi et svært lavt tyngdepunkt.

Audi lover en elektrisk rekkevidde på "over 450 kilometer", det vil overraske oss om den ikke kommer med muligheten til å velge størrelse på batteripakken, etter hvor mye rekkevidde man trenger. 0-100 km/t skal gå på 6,3 sekunder.

Audi oppgir ladeeffekt på opptil 125 kW. Har man tilgang til en lader som kan levere nok strøm, skal tomt batteri kunne fylles til 80 prosent på såvidt over 30 minutter.

Her er 10 ting du bør vite om nye Audi e-tron

Slik ser interiøret ut, her kan det nok bli endringer til produksjonsklar bil.
Slik ser interiøret ut, her kan det nok bli endringer til produksjonsklar bil.

Skal ha 12 elbiler

Akselavstand på 2,77 meter skal bidra til svært god innvendig plass. Audi skryter spesielt av beinplassen, både foran og bak. Helt flatt gulv er også en medvirkende faktor her.

Så langt sier ikke Audi noe som helst om priser, men det er nok grunn til å vente at den legger seg et bra stykke under dagens e-tron. Kanskje kan vi tippe startpris ikke veldig mye over 500.000 kroner?

Audis elektriske offensiv skal altså inneholde en rekke modeller. Innen 2025 skal de ha hele 12 elbiler i utvalget sitt. Selv anslår de at de elektriske modellene da vil stå for 1/3 av det totale Audi-salget.

Her kan du lese mer om vår vintertest av e-tron.

Se video: Dette er første test av Audis elbil på Golsfjellet: