Den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports gjennomfører hvert år en rekke omfattende kvalitetsundersøkelser.

Flere hundre tusen biler blir vurdert, der tilbakemeldinger fra de som eier bilene er en viktig del av tallmaterialet.

Her er det naturligvis ikke veldig stas å havne helt nederst, blant de minst pålitelige bilene. Men der har premium-SUVen Jaguar F-Pace nå plassert seg.

"Least reliable vehicles" heter kategorien. Og det er særlig ett område som gir eierne av F-Pace problemer og frustrasjoner:

Flere problemer

– Det meste er relatert til bilens infotainmentsystem eller lyder og lekkasjer. Ikke mekaniske feil, sier Jake Fisher i Consumer Reports, til bransje-nettstedet Automotive News.

Consumer Reports definerer det som et pålitelighets-problem når eieren må ta bilen tilbake til forhandleren for utbedringer.

– Det er ikke uvanlig at det er problemer med infotainmentsystemene hos andre merker heller. At systemene låser seg eller skjermen blir blank. Men vi har sett hardware-problemer også (på F-Pace). Det har også vært rapporter om overopphetede motorer, sier Fisher om funnene i undersøkelsen.

Garantien går ut – er det skummelt å beholde bilen da?

Her er synderen: Infotainmentsystemet er den delen av bilen som gir eierne av F-Pace mest frustrasjoner.
Her er synderen: Infotainmentsystemet er den delen av bilen som gir eierne av F-Pace mest frustrasjoner.

Stor salgssuksess

Stuart Schorr er talsmann for Jaguar i USA. Han sier dette til Automotive News:

– Vi skjønner at mange av de rapporterte tilfellene er relatert til systemene for infotainment/navigasjon/telefon, som vi hele tiden oppdaterer. Også annet utstyr som stopp/start-systemet, som kanskje kan oppleves som litt brått for kunder som ikke er kjent med denne drivstoffbesparende teknologien fra før.

F-Pace har så langt vært en stor suksess for Jaguar i USA, de har solgt mer enn 45.000 eksemplarer av bilen i dette markedet siden den ble lansert tilbake i 2016.

Færre og færre feil

I tallgrunnlaget for undersøkelsen, har imidlertid ikke mer enn 250 eiere svart. Med såpass lave tall, ligger det naturligvis en fare for feilmarginer. Det er for eksempel en risiko for at de som er mest misfornøyd med bilen er overrepresentert blant de som har svart.

Nettopp infotainmentsystemer er noe som gir mange bileiere problemer. I flere år har tendensen i kvalitetesundersøkelsene vært klar: Nye biler blir stadig bedre, med færre feil. Unntaket er trøbbel med infotainmentsystemene, som har kommet for fullt de siste ti årene.

Bruktbil: Mindre rust – flere elektronikkproblemer

Stadig flere funksjoner styres fra bilenes infotainmentsskjermer. Tesla er den bilprodusenten som går lengst her. Slik ser det ut i deres nye Model 3.
Stadig flere funksjoner styres fra bilenes infotainmentsskjermer. Tesla er den bilprodusenten som går lengst her. Slik ser det ut i deres nye Model 3.

BMW hadde verstingen

Det virker som mye av dette er en blanding av to ting: Enten at systemene ikke fungerer som de skal – eller at mange eiere ikke har satt seg inn i hvordan de fungerer og dermed gjør feil. Her hører det også med til saken at flere bilprodusenter har lansert systemer som rett og slett har vært krevende å bruke, med funksjoner som mange av eierne i utgangspunktet ikke har følt noe behov for å ha.

Verstingen i så måte ligger en god del år tilbake i tid. Da BMW først lanserte sitt i-Drive-system, fikk det mildt sagt en blandet mottagelse. Systemet var både komplisert og avansert – og krevde ganske mye av brukerne. Noen av kundene syntes dette var så skummelt at de rett og slett leverte tilbake bilene sine. Senere har det blitt langt mer fokus på at systemer som dette må være intuitive og mest mulig brukervennlige.

LES MER: Gammel drømmebil har blitt et stort problem

Se video: Nå skjer det ting også i dette velkjente speilet