Tesla-løsning vekker oppsikt – men er den lovlig?

Her snakker vi bred doning!

Han lurte fælt, han som kjørte bak denne ekvipasjen et stykke! Her var det gjort en god jobb med refleks og god markering av utstikk til begge sider. Foto: Privat.
Han lurte fælt, han som kjørte bak denne ekvipasjen et stykke! Her var det gjort en god jobb med refleks og god markering av utstikk til begge sider. Foto: Privat.

Det er ikke alltid det er så enkelt å montere skiboks på taket.

Særlig ikke hvis du har en Tesla Model X, med de svært spesielle bakdørene. De gjør det umulig å ha skiboks på denne bilen.

Men det finnes kreative løsninger på dette også. Det viser flere henvendelser vi i Broom har fått i det siste fra lesere som reagerer på skibokser montert på tvers på hengerfestet på Tesla Model X.

– Er det mulig og er det lovlig, undrer en leser som tok bildet over i Molde nylig.

– Er dette lovlig? Hjemmesnekret stativ for takboks på hengerfeste får meg til å undres, skriver en annen i en epost til redaksjonen. Han syntes løsningen så ustabil ut, og «bilen var like brei som en trailer.»

Maks 15 cm til siden

– Når en skiboks blir montert på tvers bak, blir det selvsagt stor bredde av dette. Thule-boksen på bildet er for eksempel 2,35 m lang – og det blir i dette tilfellet bredden på ekvipasjen. Tesla Model X er i utgangspunktet en stor og ruvende bil, men iøynefallende blir det uansett. Likevel er det godt innenfor den lovlige totalbredden før det må søkes om tillatelse.

– Før ville dette uansett ha krevd dispensasjon, men med endringen av kjøretøyforskriften av 1. januar 2014 ble dette forandret. Nå kreves det først dispensasjon fra Statens vegvesen dersom godset – i dette tilfellet skiboksen – stikker 15 cm eller mer ut til den ene eller begge sidene av kjøretøyet, og total bredde ikke er over 2,55 meter.

– Kan dette være lovlig, undret en moldenser.
– Kan dette være lovlig, undret en moldenser.

Forsvarlig sikret

– Dersom total bredde er under 2,55 meter, og utstikk til en eller begge sider er mindre enn 15 centimeter, er dette helt OK. Man behøver ikke søke om tillatelse til kjøringen, og innenfor disse målene er det heller ingen spesielle krav til merking av utstikk, sier sjefingeniør Erik Sætre i Vegdirektoratet.

Han tilføyer at løsningen også har sine utfordringer:

– En skiboks er jo ikke beregnet for å bli festet slik, og det blir her avgjørende hvordan dette er løst slik at boksen er forsvarlig sikret, sier Sætre.

Slik løser Tesla et skikkelig "Norges-problem"

Ikke lett å svare på

– Det viktige skillet går altså mellom 14 og 15 cm utstikk til siden. Dette fremgår av paragraf 3-4 nr. 1 i forskriften om bruk av kjøretøy. Dersom utstikket er 15 cm eller mer, kreves det tillatelse fra vegvesenet. Samtidig slår det inn strenge regler til merking, også med lys, som skal være «godt synlige forfra og bakfra».

– Er utstikket 15 cm eller mer må det søkes om tillatelse, og dette er i praksis en ganske omstendelig affære, slutter Erik Sætre.

Skiboks-montering på hengerfeste er uansett en svært uvanlig og utradisjonell sak:

Hva er UPs reaksjon når de kommer over en slik løsning? Broom retter spørsmålet til UP-sjef Runar Karlsen.

– Som du ser av endringen fra 2014, er det ikke lett å svare på dette uten å ha data for det enkelte tilfellet. Maksimal bredde må altså ikke være over 2,55 meter, og boksen må ikke stikke lenger utenfor bilen til siden enn 15 cm.

Slik er vi vant til å se skiboksene montert., Men det går altså ikke på alle bilmodeller...
Slik er vi vant til å se skiboksene montert., Men det går altså ikke på alle bilmodeller...

Kan bli anmeldelse

– Så svaret på om dette er lovlig, er at det kommer an på om målene er i tråd med endringen, og at det ved større utstikk er gitt dispensasjon. Dessuten må festeanordningen være sikker og god, sier UP-sjefen.

– Hva vil en av deres patruljer gjøre i et slikt tilfelle?

– Jeg antar at patruljene ville ha gjort det samme som meg – sjekket ut om det var grunnlag for anmeldelse eller ikke. Dersom dette ikke er godkjent, eller det ikke foreligger dispensasjon, så hadde saken blitt anmeldt, sier UP-sjef Runar Karlsen til Broom.

Dette kan bli en utfordring for mange med elbil

Se video: Slik måler UP råkjørerne ute i trafikken