Det var en klok avgjørelse da Mercedes bestemte seg for å kjøpe majoriteten av tuningfirmaet AMG tilbake i 1999.

Siden da har prestisjeavdelingen til Mercedes servert en rekke brautende og frekke modeller. Og aldri har AMG-salget vært større.

Nå har Mercedes nylig sluppet bilder og informasjon om en ny sinnatagg fra Affalterbach. Det er bare å ønske AMG GLE 53 hjertelig velkommen.

Foreløpig versting

Den nye toppmodellen bygger på fjerde generasjon GLE. Den så vi først i fjor høst, men nå er altså den første AMG-utgaven klar.

Med 53-betegnelsen på bakluka, betyr det naturligvis at bilen serverer en god dose krefter. Nærmere bestemt 435 hk og 520 Nm. Grunnlaget er en 3-liters rekkesekser, utstyrt med såkalt EQ Boost.

Det betyr i praksis at en liten elmotor bidrar med 250 Nm og 22 hk ekstra ved behov. Les mer om Mercedes sitt nye mildhybrid-system her.

Aggressiv er bare fornavnet. Nå lurer vi allerede på hvordan en GLE 63 vil toppe dette.
Aggressiv er bare fornavnet. Nå lurer vi allerede på hvordan en GLE 63 vil toppe dette.

Med langt over 400 hk klarer den ruvende SUV-en 0-100 km/t på 5,3 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Det er med andre ord en skikkelig hytteekspress vi snakker om her. Inntil videre er det også den sprekeste utgaven av nye GLE. (Det varer nok ikke alt for lenge. Etter hvert kommer antagelig en 63-versjon også, med åtte sylindere under panseret.)

Mercedes bekrefter: Ikke aktuelt å legge ned dieselmotoren

Ny teknikk

AMG har gjort mange forbedringer på nye GLE 53. Blant annet er den gamle girkassen byttet ut med AMG sin 9-trinns Speedshift-klasse. Denne er betydelig raskere og kan sjalte flere gir samtidig.

Eksospottene avslører egentlig det meste.
Eksospottene avslører egentlig det meste.

4Matic + firehjulsdrift er også på plass, som sikrer maks traction hele veien. Her er det permanent drift på bakhjulene, mens kreftene tilpasses framhjulene ved behov. Det betyr en mer leken og bakhjulsdrevet opplevelse enn tidligere.

AMG Ride Control – er et nyutviklet fjæringssystem, hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. Resultatet er bedre stabilitet og kjøredynamikk.

Faktisk registrerer demperne kjørestatusen opptil 1000 ganger per sekund (!) – rett og slett for å optimalisere oppsettet hver eneste centimeter du kjører på veien.

Nye Geländerwagen får brutalt med krefter - se bildene

Interiøret er helt nytt på fjerde generasjon GLE. Det var en etterlengtet oppgradering.
Interiøret er helt nytt på fjerde generasjon GLE. Det var en etterlengtet oppgradering.

Beist

De siste årene har ikke akkurat AMG vært forsiktige med stylingen på modellene, heller. GLE 53 er nok et eksempel på at du aldri bør være i tvil om at dette er noe ekstraordinært.

Spesielt fronten avslører akkurat det. Her er enorme luftinntak på plass, sammen med den velkjente Panamericana-grillen – her med 15 vertikale riller.

Bak ser vi at de tidligere ovale eksospottene er byttet ut med fire runde rør. Nå er det kun 63-modellene som får den ovale utformingen…

Hva nykommeren vil koste i Norge er ikke kjent riktig ennå, men startprisen på GLE 450 er drøyt 1,1 millioner kroner. Så her snakker vi godt over millionen. Med litt utstyr tipper vi man fort nærmer seg halvannen…

Les mer om nye GLE her. Bilen får blant annet klasseledende elektrisk rekkevidde i den ladbare utgaven.

Se video: Her kan du ta en nærmere titt på nye AMG GLE 53.