Få biler har skapt mer furore i Norge enn Tesla Model S.

Dette er elbilen som ga de allerede velstående tilgang til kollektivfelt, gratis bompassering, gratis parkering, gratis lading og det hele til "halv pris"!

For bilen var jo uten moms og avgifter. En ting var Think, Reva, Mitsubishi i-Miev og andre små elbiler. Det var liksom greit. Men Tesla – der gikk sympati-grensen for mange.

Dessuten hadde den ytelser som du skulle ha en svært heftig sportsbil for å matche og rekkevidde som overgikk alle andre med god margin.

Bød på innovasjoner

Selv om Tesla Model S i Norge ikke hadde verken moms eller avgifter, så var det ikke noen direkte billig-bil. Men mange nordmenn både var og er pengesterke. All opphausingen ga masse blest rundt det nye bilmerket og folk gikk mann av huse for å sikre seg et eksemplar.

Av en bil som i tillegg til å være stor, rask, sporty og lekker også bød på en del innovasjoner som for eksempel autopilot. Den store skjermen i dashbordet og et helt unikt interiørdesign og dørhåndtak som gikk ut og inn av seg selv er andre eksempler.

Det har nå gått noen år siden Tesla Model S gjorde sin entre. Bilene har blitt et vanlig syn på norske veier. Mange av de første har nå hatt både to og tre eiere, samt fått en anselig mengde kilometer på telleverket. Dette gjør noe med prisene i bruktbilmarkedet.

– Folk blir forbannet når de ser hva slags bil jeg har

Tesla Model S kom i 2013 og nå kan du få elbilen for under 300.000 kroner.
Tesla Model S kom i 2013 og nå kan du få elbilen for under 300.000 kroner.

Under 300.000 kroner

Akkurat nå finnes det rundt 500 brukte Tesla Model S i slags i Norge i alle prisklasser. De eldste og billigste får du nå for under 300.000 kroner. Da snakker vi om første årsmodell som er 2013 og med en kilometerstand på pluss/minus 200.000 kjørte kilometer og bakhjulsdrift.

Model S kom etterhvert også med firehjulsdrift og noe oppgradert interiør, hvor den største endringen var bedre seter. En 2015-modell med ca 75.000 kilometer, firehjulsdrift, next-gen-seter og godt med utstyr koster fra cirka 500.000 kroner.

Mens verstingen Model S P100D som gjør unna 0-100 km/t på under 3 sekunder (!) med alt utstyr fortsatt koster fra rundt 900.000 kroner.

I 2016 fikk Model S en facelift hvor ny front og adaptive lykter var de største endringen. Det skal også sies at Tesla selv ikke opererer med årsmodeller på tradisjonelt vis, slik som vi har delt dem opp her, da bilene kontinuerlig oppgraderes over nettet.

Innvendig preges Model S i stor grad av den digre skjermen hvor de fleste av bilens funksjoner styres.
Innvendig preges Model S i stor grad av den digre skjermen hvor de fleste av bilens funksjoner styres.

Dette betyr betegnelsene

Bilene finnes med en rekke ulike batteristørrelser. 60, 75, 85, 90 og 100 kWh, er tilgjengelig. Jo større batteri – jo lengre rekkevidde. En 100D har oppgitt en rekkevidde 632 kilometer etter den litt optimistiske og utgåtte NEDC-normen. Ingen annen elbil matcher dette, ennå.

Nettopp batteristørrelsen går igjen på modellbetegnelsen. Står det 85D på bagasjelokket så betyr det at batteriet er på 85 kWh, mens D betyr dual-drive. Altså to motorer. En foran og en bak og dermed firehjulsdrift.

Noen modeller har også en P foran batteri/modellbetegnelsen. Det betyr enkelt og greit Performance – og mer effekt i form av sterkere motor / motorer. Noe som igjen gir noe kortere rekkevidde om du er tung på labben.

En av de aller største fordelene med Tesla er det overlegne nettverket av super-ladere. Enkelt greit og effektivt på langtur. Dette er gratis på mange av bilene, men ikke alle. Sjekk dette før du kjøper deg brukt Tesla.

Se hva Norske Tesla-eiere mener om bilene sine her:

Akkurat nå finnes det godt med brukte Tesla Model S på markedet.
Akkurat nå finnes det godt med brukte Tesla Model S på markedet.

Dette bør du sjekke før kjøp

Brukte biler blir jo gjerne slitt og har også ofte noen gjengangerfeil. Slik er det også med brukte Tesla.

Det man bør ta en ekstra kikk på er dekkene. På noen av bilene har disse blitt skjevt slitt bak. Forstilling og bremser bør også sjekkes litt nøye. Dugg i hovedlampene kan forekomme og de fancy dørhåndtakene kan nekte å komme ut/gå inn igjen. Også parkeringssensorene har det vært noe trøbbel med.

Den generelle byggekvaliteten er heller ikke helt på nivå med BMW, Mercedes og Lexus.

Men du behøver i alle fall ikke bekymre deg for diesel-forbud, høye drivstoffpriser, registerreim-skift, turbohavari, feil på drivstoffpumper og tette partikkelfiltere. En elektrisk motor har knapt bevegelige deler i forhold til en forbrenningsmotor og den generelle driftsikkerheten er svært god.

Her kan du ta en titt på utvalget i bruktmarkedet:

Se brukte Tesla Model S på Finn her:

Se brukte Tesla Model S på Broommarked her:

Tesla bekrefter: Nå kommer lavpris-modellen

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier.

Video: Vi har kjørt helt nye Tesla Model 3