Timingen var nær perfekt da Mercedes kom med den ladbare utgaven av sin familie-SUV GLC. 350e het den. Godt hjulpet av gunstige avgifter, ble bilen en stor salgssuksess i Norge.

Men gleden ble relativt kortvarig. Fabrikken i Tyskland stoppet nemlig produksjonen av den ladbare utgaven. Den norske importøren sikret seg det de kunne få av biler, men til slutt var det tomt. Og dermed falt GLC-salget kraftig.

En ny, ladbar versjon er snart på vei. Men enn så lenge er det tradisjonell bensin- eller dieselmotor som gjelder hvis du vil ha GLC.

Hva er nytt?

250 d betyr at denne testbilen nøyer seg med én motor. Den går på diesel og er en 2,1-liter på 204 hestekrefter.

Vi skal ikke mange år tilbake i tid før dieselmotor ble ansett som det eneste riktige på en bil som dette. Nå er kjøperne langt mer skeptiske til alt som har dieselmotor under panseret.

De vil ha selvkjørende biler på norske veier

GLC har vært en stor salgssuksess for Mercedes, i Norge er det den ladbare versjonen som virkelig har gått unna.
GLC har vært en stor salgssuksess for Mercedes, i Norge er det den ladbare versjonen som virkelig har gått unna.

Hva er styrker og svakheter her?

Interessen rundt GLC har falt kraftig etter at den ladbare versjonen ble borte. Men det føles egentlig ganske ufortjent når du sitter bak rattet i denne bilen. GLC er nemlig en svært kompetent SUV. Både kjøremessig og på komfort er denne en av klassens aller beste biler. Premiumfølelsen er både solid og gjennomført. Du betaler mer enn for de folkelige konkurrentene, men den prisforskjellen forsvarer bilen.

Plassen er god, også i bagasjerommet, som rommer 550 liter. Her er det også mye plass under selve bagasjeromsgulvet. Det krever litt ekstra pakking, men er verdifullt de gangene du skal ha med deg mye.

God støydemping og komfortable seter trekker opp. Interiøret har høy kvalitetsfølelse, alt du kjenner og tar på føles solid og velbygd. Bare hendelen for cruisekontrollen trekker ned. Den er delvis skjult bak rattet og oppleves som en veldig gammeldags løsning. Den bør Mercedes pensjonere snarest mulig.

Dashborddesignet i E-klasse har gjort livet tøffere for alle andre Mercedeser, når de blir sammenlignet med den. Der faller også GLC litt gjennom, men sett opp mot konkurrentene i samme klasse klarer den seg veldig bra.

Dieselmotoren kler bilen svært godt. Det eneste rasjonelle argumentet mot å velge GLC med dieselmotor er egentlig hva som kommer til å skje med verditapet her. Det er vanskelig å spå, men dieselmotor er neppe mer kurant om tre-fire år, enn det er i dag.

I testperioden har vi en god blanding av småkjøring, landevei og cirka 30 mil på motorvei, uten noen form for økonomikjøring. Snittforbruk: 0,64 liter/mil Det er et imponerende tall.

Test Mercedes E-Klasse: Her kjører hele familien på første klasse

Med lengde på 4,65 meter er dette en ganske kompakt SUV. Men den ser større ut enn målene skulle tilsi.
Med lengde på 4,65 meter er dette en ganske kompakt SUV. Men den ser større ut enn målene skulle tilsi.

Hva er prisen?

Totalpakken tatt i betraktning, er det ikke grunn til å vente noen lavpris på denne bilen. Men sluttsummen oppleves likevel som temmelig drøy: 918.000 kroner.

Startprisen på GLC med denne motoren er på 728.900 kroner. Mercedes vet å ta seg betalt for utstyret, og testbilen har MYE av det. Dermed ender vi så høyt. Men om du holder deg i skinnet, bør du få en helt greit utstyrt bil til rundt 800.000 kroner.

Høy kvalitetsfølelse i interiøret. Alt du tar og kjenner på føles solid.
Høy kvalitetsfølelse i interiøret. Alt du tar og kjenner på føles solid.

Hvem er konkurrentene?

Dem er det mange av. De mest opplagte er Audi Q5, BMW X3 og Volvo XC60. Range Rover Evoque (kommer straks i ny utgave) hører også med her, det samme gjør Land Rover Discovery Sport og Jaguar F-Pace. Lexus NX og Alfa Romeo Stelvio er litt outsidere i dette selskapet.

I det hele tatt er dette en klasse med svært mange bra biler. Det gjør det til en ganske krevende jobb å plukke ut én av dem.

Vil naboen bli imponert?

GLC er en en ganske diskret bil. Nå som nyhetens interesse også er over, er det ikke mange som snur seg etter den. Men det kan nok også være en styrke i noens øyne. Her kjører du Mercedes-SUV, uten at du fremstår som spesielt snobbete.

Denne er tøff: Bestefaren til Audi Allroad

Ny og ladbar versjon er på vei, samtidig som GLC får en facelift.
Ny og ladbar versjon er på vei, samtidig som GLC får en facelift.

Broom mener:

Bilkjøperne er flokkdyr, det er GLC et veldig godt eksempel på. ”Alle” skulle ha den som ladbar hybrid. Da den utgaven gikk ut, forsvant også kjøperne. Men de går glipp av en bil som har mange sterke egenskaper.

Mercedes har løftet modellene sine mange hakk de siste årene. GLC er et godt eksempel på det. Dette er en svært gjennomført bil, uten noen klare svakheter. Skal du ha premiumbil i denne klassen (og er villig til å betale prisen for det), fortjener den absolutt å fortsatt være med i vurderingen.

En faceliftet utgave kommer snart, også som ladbar hybrid. Da er det god grunn til å tro at salget vil skyte fart igjen.

Hva mener eierne?

Er GLC-eierne fornøyde – eller misfornøyde med bilen sin? Det kan du lese mer om her:

Se hva Brede har gjort med Mercedesen sin

Visste du at:

– C-en i navnet GLC indikerer at denne modellen tilhører C-klassen til Mercedes.

– GLC har vært en så stor suksess at Mercedes har måtte flytte deler av produksjonen til Valmet-fabrikken i Finland.

– Forgjengeren til GLC het GLK. I bruktmarkedet får du den nå til under 200.000 kroner.

Mercedes GLC

Modell: 250d 4Matic Motor: 2,1-liter diesel Effekt: 201 hk hk/ 500 Nm 0-100 km/t: 7,6 sek Toppfart: 222 km/t Forbruk: 0,61 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,65 - 1,89 - 1,63 meter Vekt: 1.780 kilo Bagasjerom: 550 liter Pris testbil: 918.000 kroner

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

Dieselmotor var det eneste riktige på biler som dette for bare noen få år siden. Nå er kjøperne langt mer skeptiske.
Dieselmotor var det eneste riktige på biler som dette for bare noen få år siden. Nå er kjøperne langt mer skeptiske.

Se video: Her snakker vi heftig GLC