Så enkelt kan du slippe unna bulkeskader

Måten du parkerer på kan ha mye å si.

– Å rygge inn når du parkerer er smart, fastslår kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
– Å rygge inn når du parkerer er smart, fastslår kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Parkeringsbulker er en evig kilde til irritasjon. Det finnes en rekke undersøkelser som viser at mange har funnet bilen igjen skadet etter en handletur, og ofte uten at noen har lagt igjen navn og adresse. Mer enn halvparten av oss har opplevd dette én eller flere ganger.

Kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige tror tallene er enda høyere:

– Sannheten er nok heller at nærmere 100 prosent har opplevd dette en eller annen gang. Har man hatt bil noen år, tror jeg alle har opplevd å vaske bilen og finne en bulk eller en ripe som man ikke aner hvor kommer fra, sier han til Broom.

De aller fleste parkeringsskadene skjer i trange parkeringshus og nær inngangspartiene til kjøpesentrene. Her er det størst trafikk av både biler, barnevogner, handlevogner og folk med handleposer. De smarte parkerer gjerne langt unna inngangen, nettopp for å redusere risikoen for skader.

Parkeringssituasjonen endrer seg

– Bulker du bilen selv, er det ingen andre å skylde på. Men å finne bilen ødelagt for flere tusen kroner, og at synderen er sporløst borte, er fryktelig surt, sier Arne Voll, som har et godt råd til bilistene:

– Det beste tipset er nok fremdeles å ta seg tid til å rygge inn slik at man kan kjøre rett ut når man skal forlate stedet. Det mange ser ut til å glemme helt, er at parkeringssituasjonen ofte er en helt annen når de skal hente bilen.

Kanskje har en høy SUV eller kassevogn plassert seg tett inntil – og da kan det bli svært krevende å rygge ut, sier han.

En ryggeskade kan typisk se slik ut. Foto: Gjensidige
En ryggeskade kan typisk se slik ut. Foto: Gjensidige

Sjelden strevd slik med å kjøre ut

Arne Voll har selv lært på den harde måten fordelene ved å rygge inn:

– For noen år siden parkerte jeg i et svært trangt underjordisk parkeringsanlegg i Malaga i Spania. Jeg kom tidlig med familien, og det var bare å kjøre elegant inn på en plass og parkere.

Da vi kom tilbake på kvelden, var parkeringshuset stappfullt. Det var biler over alt og i alle retninger, tett inntil på begge sider og bak.

Jeg har sjelden hatt så høy puls og strevd slik med å komme meg ut igjen. Dette lærte meg virkelig at det lønner seg å rygge inn – og kjøre ut, minnes han.

Setter ny rekord i parkeringsskader

Skrekken er å kjøre på noen

– Vår erfaring er at de fleste kjører inn med fronten først når de parkerer. Vi mener at dersom flere i stedet rygger inn og kjører ut fra parkeringsplassen ville mange smeller vært unngått, og flere farlige situasjoner avverget.

Når man skal rygge ut igjen kan det ha oppstått is, dugg eller snø på vinduene. Biler har kanskje parkert tett inntil på begge sider, og det har kommet tett med biler i raden bak. Kanskje er bilen full av handleposer som tar sikt bakover. Ungene er utålmodige, og far og mor er slitne etter en lang dag/handledag.

– Biler passerer bak i begge retninger. Voksne og barn er på vei til og fra, ofte med handlevogn. I tillegg har kanskje mørket senket seg, og søyler og andre hindringer er vanskeligere å få øye på. Det skumleste er likevel at man kan være uheldig og rygge på barn eller voksne. Alt dette kunne vært unngått ved å rygge inn, sier Arne Voll.

Overraskelser som dette er det greit å slippe når du henter bilen!
Overraskelser som dette er det greit å slippe når du henter bilen!

Vil slippe unna regningen

– Klassiske parkeringssmeller er at man treffer faste installasjoner som stolper, skilt eller vegger – eller andre parkerte biler. En kostbar bulk fra en handlevogn eller en dult i siden fra nabobilen er heller ikke noe som står høyt på ønskelisten for noen.

– Dessverre er terskelen for å lukke øynene og kjøre videre som om ingen ting har skjedd lav hos mange, konstaterer Arne Voll.

– Tidligere undersøkelser har vist at dette faktisk kan gjelde i mer enn halvparten av tilfellene. En del gjør nok dette bevisst for å slippe unna regningen, men i mange tilfeller er ikke folk en gang klar over at de har bulket nabobilen. Gjensidige får daglig henvendelser fra fortvilte bileiere som uforskyldt har fått slike skader, legger han til.

Bilen din blir påkjørt og skadet - du må betale

Rygg inn og kjør ut!

– Har dere regnet på hvor mye som kunne blitt spart om alle rygget inn og kjørte ut?

– Nei, det finnes nok ingen eksakte tall som viser hvor mye man kunne spare på dette, man det er ingen som helst tvil om at mange småskader kunne vært unngått.

– Nyere biler er ofte utstyrt med ryggekamera og parkeringssensorer. Dette er nyttige hjelpemidler som gjør situasjonen mer oversiktlig, men vi ser at enkelte stoler litt for blindt på disse. Man kan ikke bare nøye seg med å se på en skjerm og lytte til lydsignalene fra sensoren – man må også aktivt følge med i speil og vinduer, sier Arne Voll, som har følgende tips for å unngå unødig bulking:

- Unngå mørke og trange parkeringshus

- Rygg inn og kjør ut

- Styr unna trange parkeringsplasser der du trenger ”boksåpner” for å komme deg ut av bilen

- Sørg for at vinduene er fri for dugg før en kjører/rygger ut.

- Unngå parkeringsplasser nær inngangspartier

- La ikke små barn åpne døren selv.

Derfor bør du ikke parkere slik

Se video: Så tøff er Skodas første elbil