I 1983 startet et hemmelig prosjekt med kodenavn; F1.

Det var Toyota-sjef Eiji Toyoda (nei, det er ikke en skrivefeil…) som innkalte til møte og satte i gang et helt nytt prosjekt.

Målet var å utvikle et luksus-flaggskip. En bil med en helt unik kvalitet, masse utstyr, kraftoverskudd og komfort.

Verdens beste bil

Det var like enkelt som vanskelig. De skulle lage en av verdens beste biler. Intet mindre…F1 betydde forresten Flagship One, for de som måtte lure på det.

Når japanere vedtar noe, så gjennomfører de det som regel også. 60 designere, 24 ingeniørteam, 1.400 ingeniører, 2.300 teknikere og 220 støtte-arbeidere brettet opp ermene og satte i gang.

450 prototyper – ja, det er vilt mange – og én milliard dollar senere, resulterte F1-prosjektet i Lexus LS400 som debuterte på Detroit Motor Show i 1989. Altså for 30 år siden i år.

Det at man valgte Detroit framfor Tokyo, sier ikke så rent lite om hvor de hadde definert kjøpegruppen rent geografisk. Innpass i det store amerikanske bilmarkedet var viktig for Lexus.

LS 400 ble drevet av en 4-liters V8 bensinmotor som sendte kreftene til bakhjulene via en automatkasse. Akkurat som amerikanerne likte. Designet var diskret. Det så næremest ut som en forstørret Toyota Camry.

LS ble viden kjent for sin stillhet, sitt ergonomiske interiør, sin komfort, for motorytelse, drivstofføkonomi og aerodynamikk – noe som gjorde den til en svært kapabel bil for sin tid.

Anders fortviler – får ikke ha luksusbilen i fred ​

Skepsisen til tross, Lexus fikk raskt fotfeste i USA og da særlig med LS-modellen de første årene.
Skepsisen til tross, Lexus fikk raskt fotfeste i USA og da særlig med LS-modellen de første årene.

Dømt nord og ned

Mange var likevel skeptisk til nykommeren – for å si det pent. De ble regelrett dømt nord og ned. Å prøve å konkurrere mot storheter som Cadillac, Jaguar og Mercedes med et helt nytt – og attpåtil japansk - merke. Det ble sett på som det rene vanvidd og bortkastede penger av mange. Så feil kan man altså ta.

Ikke minst bilbransjen selv og da kanskje særlig i USA, hvor Lexus hadde store planer om å slå seg både opp og frem, var tvilende.

Nå – 30 år senere – passerer Lexus en viktig milepæl i selskapets historie. De har nemlig i løpet av disse 30 årene produsert 10 millioner biler!

For som så mange ganger før: Hovmod står for fall. Gutta fra Japan hadde gjort en grundig jobb. De hadde nøye analysert hva amerikanske bilkjøpere ønsket seg. I tillegg nøt de naturligvis godt av at de amerikanske bilprodusentene hadde levd i en boble altfor lenge. Med gammeldagse produkter der kvaliteten ofte var så-som-så. Hvilket den forsåvidt fortsatt er ...

Den fella skulle ikke Lexus gå i. De priset også smart, akkurat nok under Cadillac og de tyske premiummerkene til at mange hadde mulighet til å kjøpe seg opp fra mer folkelige merker. Alt var nøye gjennomtenkt og planlagt.

2019 så langt – svakeste bilsalg på 10 år:

Sportsbilen Lexus LFA finner bare i 500 eksemplarer. Ett av disse ble solgt til Norge.
Sportsbilen Lexus LFA finner bare i 500 eksemplarer. Ett av disse ble solgt til Norge.

Ga Volvo sjokk

Ryktene sier at Volvo kjøpte en av de tidlige Lexusene i USA, fikk shippet den hjem til Sverige - for så å demontere den for å finne ut hva Lexus egentlig hadde gjort.

De ble sjokkert. Ikke over alle avanserte fiks-fakserier og innovative løsninger, derimot over hvor enkelt det hele var. Men også over den ekstreme byggekvaliteten og hvor nøyaktig det hele var satt sammen.

Det viste seg da også at kvaliteten og driftssikkerheten på en Lexus overgikk alt det som fantes.

Her hjemme er vel de siste årenes topp-plassering i Autoindeks et bevis og en bekreftelse på nettopp det.

Lexus lanserte deretter flere sedaner i forskjellige størrelser, coupeer, cabrioleter og SUV-modeller kom også etter hvert.

Her hjemme var det den sporty IS 200 – en direkte konkurrent til Audi A4 og BMW 3-serie, som gjorde størst suksess ved årtusenskiftet.

Spår at halvparten av bilbutikkene blir borte

Siste skudd på Lexus-stammen så langt. Kompakt -SUV-en UX.
Siste skudd på Lexus-stammen så langt. Kompakt -SUV-en UX.

Hybrid blir viktigere og viktigere

Allerede i 2005 lanserte de den første hybriden, nemlig RX 400h. En SUV med en annerledes drivlinje og med lavt utslipp og forbruk i forhold til bilstørrelse og ytelser. Det var også en bil som fikk mye oppmerksomhet.

De siste årene har nettopp dette med hybrid-drivlinje vært et av kjennetegnene til Lexus. Med kompakte CT 200h som minstemann.

I motsatt ende av skalaen finner vi voldsomme LS 500h – en fullverdig limousin med alle «rettigheter» ombord. Til og med det norske kongehuset har en Lexus LS.

Lexus har solgt 1,5 millioner hybridbiler, og det har for øyeblikket 11 hybridmodeller på modellprogrammet.

I 2018 solgte de 698.330 biler. Noe somvar en økning på 4,5 prosent fra 2017. 20 prosent av disse var hybrider.

PS: Brukt Lexus kan være svært gode kjøp. Kvaliteten overgår det aller meste annet på markedet, samtidig som det er bra med biler å velge mellom.

Klikk for her for brukte Lexus på Broommarked

Klikk her for brukte Lexus på Finn

Vi gjør oppmerksom på at Broommarked og Broom har samme eier.

Eier du en Lexus? Fortell oss om det her:

Video: Dette er Lexus-flaggskipet LS