Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny.

Jeg vurderer en Subaru Forester 2010 og en Forester 2011. Hva her du å si om disse?

Er det noe som må sjekkes litt ekstra nøye før kjøp? Mvh. Knut E.

Benny svarer:

Hei Knut. Dette tror jeg er et smart bilvalg. Det er helt klart en av mine favoritter i SUV-klassen for 150.000 kroner.

Apropos prisen; dette er også en bil med relativt store prisvariasjoner. Du kan nemlig få ganske like biler fra ca 125.000 kroner og oppover – til over 190.000 kroner, samme årsmodell og ganske like kilometerstand/utstyr. Det er definitivt noe man bør være klar over før man klinker til og kjøper.

Bilene er stort sett veldig gode rent teknisk, dessuten har de et kjempebra og solid firehjulsdriftsystem. På minussiden kan man notere seg for litt enkelt og et ikke altfor påkostet interiør.

Eksteriøret har vel heller aldri høstet stående applaus, men bilen har et folkelig, alminnelig og helt greit design. Man tråkker liksom aldri noen på tærne med en Subaru. Men den generelle driftsikkerheten er skyhøy. Der vinner den mange bonus-poeng!

Endelig – her får Subaru en svært viktig bil:

Bensin eller diesel?

Bilene finnes både med bensin- og dieselmotor. Effekten er også så og si lik. 150 vs. 147 hk. Hva man velger blir en smakssak. Det er vanskelig å si at den ene er bedre enn den andre. Det tror jeg kommer an på oppfølging av service og generelt vedlikehold av tidligere eier(e).

Ser du etter Forester med dieselmotor, så pass på at denne ikke er - eller har vært, chiptrimmet. Det er nemlig ikke disse motorene noe glad i. Det kan i verste fall føre til motorhavari. Det har skjedd på noen biler, så kanskje er det smart å gå for en bensinvariant.

Det man skal være klar over er at bytte av registerreim er en relativt dyr affære på bensinmotoren. Sjekk derfor om og når den skal/har vært byttet. Skal denne byttes i nær framtid, er det definitivt et moment for å kunne prute på prisen. Eller å få det gjort inkludert i prisen.

Også enkelte av reservedelene har en pris som gjør at men nesten svelger gebisset. Det er greit å vite om. Trøsten er at det sjelden er behov for å bytte noe særlig annet enn bremser og nye dekk på disse bilene. De går og går... Det er ikke uten grunn til at Subaru-eiere veldig ofte kjøper samme merke igjen.

Leter du opp en fin og hel bil i god teknisk stand og til riktig pris, så er dette en bil som er lett å anbefale og som er et smart SUV-kjøp til denne prisen.

Lykke til med bilkjøp!

Les vår test av bilen her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Batteriet er flatt, men må det byttes?

Video: Slik blir BMWs nye el-SUV