Franske Peugeot har gjennom mange, mange år har stor suksess med sin 200-serie. Det skulle være nok å nevne modeller som 205, 206, 207 og 208.

Nå lanserer den franske produsenten en helt ny 208. Med den kommer også Peugeot men en helt ny og helelektrisk bil. Nemlig Peugeot e-208.

Peugeot var ganske tidlig ute med elbiler. Både Partner og iOn har vært på markedet i mange år. Men denne representerer en ny giv på elbil-satsingen derfra.

Nye 208 vil også komme med ulike bensinmotorer på henholdsvis 75, 100 og 130 hestekrefter. Alle med 1,2-liters motor.

Men her i elbillandet Norge er det liten tvil om at det et den elektriske 208-en som vil bli bestselgeren.

Nå kommer Peugeot 208 som elbil. Dette blir trolig bestselgeren i Norge.
Nå kommer Peugeot 208 som elbil. Dette blir trolig bestselgeren i Norge.

Det kommer flere ...

Den elektriske modellen blir tilgjengelig fra lansering og kommer med en motor på 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. For å kunne tilpasse bilen til førerens behov er den utstyrt med tre kjøreprogrammer:

Eco for optimal rekkevidde. Normal for daglig kjøring og Sport hvor ytelser og opplevelser har prioritet.

0-100 km/t går forresten på 8,1 sekunder

Det finnes også to bremsemoduser for maksimal regenerering av energi.

– Dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA. Innen 2025 skal alle modellene finnes i minst en elektrifisert versjon, sier Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen.

e-208 er utstyrt med en varmer på 5 kw samt en varmepumpe. Varmepumpe er en effektiv måte for å oppnå god kupétemperatur, samtidig som rekkevidden forringes minst mulig. Innstillinger for oppvarming kan programmeres via skjermen i bilen eller via Peugeots app.

Franske biler – er de egentlig bedre enn sitt rykte?

Innvendig byr bilen på god plass og et moderne førermiljø.
Innvendig byr bilen på god plass og et moderne førermiljø.

Topputgaven leveres kun som elbil

e-208 er konstruert slik at plassen innvendig og i bagasjerommet er identisk som modellen med bensinmotor. Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer i tillegg til god plass, også en fordelaktig vektfordeling.Batteriet har kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer etter den nye og strengere WLTP-normen.

Lading hjemme med veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.

Ved hjelp av en egen app kan man stoppe og starte lading ved behov, samt sjekke status på batteriet.

Nye 208 er både lengre, lavere og bredere enn dagens modell. Peugeot har jobbet med et uttrykk som fester seg og bilen har mange moderne detaljer. Det skal være både rent, sportslig og diskré på en gang.

Spår at halvparten av bilbutikkene blir borte

Se alle bildene av Peugeot e-208 her:
^

Åpner for reservasjon 5. mars

LED-signaturen med tre klør i frontlyktene er noe man legger lett merke til. Ellers har biler med høyere utstyrsgrad mange sorte detaljer – grill, lister i skjermbuene, mellom baklysene og vindusrammene. Ser du en «e» på C-stolpen er det den elektriske varianten det er snakk om. Toppnivået, GT, er kun tilgjengelig i elektrisk versjon.

I tillegg til eksisterende farger leveres 208 i tre nye. Det er Faro gul, Vertigo blå og rød Elixir med effektlakk som skaper refleksjoner.

Nye Peugeot 208 og e-208 vises på bilmessen i Geneve i mars. Der er Broom tilstede og vil gi deg ytterligere informasjon om den nye bestselgeren.

Reservasjonsløsning for e-208 slippes løs 5. mars for norske kunder.

Les også: Dette er Peugeoten som nektet å dø

Video: Vi har testet Tesla Model 3