Med god plass, lang rekkevidde og en folkelig pris har interessen for nye Kia e-Niro vært nesten eksplosiv. Et resultat av dette, er at leveringstiden for en slik bil – om du bestiller i dag – er laaang.

Så snakker vi om en ren elbil med opptil 455 km rekkevidde etter den nye og mer realistiske WLTP målemetoden, bra med plass og godt utstyrt – til en grei pris.

En av de aller første Kia e-Niro kundene som har fått bilen sin, er Christoffer Øvervoll. Han bestilte den første dagen Kia åpnet for forhåndsbestillinger, som var 22. desember 2017. Med det plasserte han seg som nummer 84 på lista, noe som etter litt opprydding endte som nummer 66.

Mange kommentarer

– Vi bestilte opprinnelig en hvit e-Niro med soltak, men byttet til en grå bil uten soltak da vi fikk vite at vi ellers måtte ventet til bilbåt nummer to kom. For oss var det litt viktig å få bil fra den første båten som kom med e-Niro-last – alltid gøy å være først, vet du, sier Christoffer Øvervoll til Broom.

Han får rett som det er kommentarer på gata, siden bilen er så ny og ettertraktet.

– Forrige dagen ble jeg gratulert av en kar utenfor IKEA – han hadde selv bestilt e-Niro. Veldig artig med en ny bil som så få andre har ennå, legger han til.

Uten én ting hadde ikke så mange brydd seg om denne

Trengte lengre rekkevidde

Tromsøværingen, som nå snart har bodd 20 år i Drammen, hadde fra før en Kia Soul elbil. Den har han hatt i toår og er godt fornøyd, men med familieforøkelse trengtes det bil med mer plass – og gjerne lengre rekkevidde.

Da var Christoffer og kona Millette Linga Øvervoll ikke et øyeblikk i tvil – det måtte bli Kia e-Niro:

– Niro er en mye større bil, der barnevogna lett går inn i bagasjerommet, uten å ta av hjulene. Dermed har vi fått en dugelig familiebil. Så trengte vi økt rekkevidde fordi vi planlegger flytting til Skotselv-området. Kona jobber i Asker, og med e-Niro kjører hun lett tur-retur til jobben, og i tillegg alt som måtte trengs av småkjøring på kveldstid deretter uten ekstra lading, sier Christoffer.

Slik ser det ut inne i e-Niro.
Slik ser det ut inne i e-Niro.

Bilen overpresterer

Rekkevidden på e-Niro fikk de for øvrig testet godt før de fikk sin egen bil:

– Handletur til Nordby på Svinesund og hjem igjen var helt uproblematisk, selv om det var noen kuldegrader da vi tok turen helt på slutten av fjoråret.

Vi kjørte heller ikke 80 kilometer i timen, men holdt normalt motorveitempo på ca. 100 km/t. Likevel var erfaringen at bilen overpresterte – den leverte flere kilometer kjøring enn hva oppgitt rekkevidde krympet med på turen. Vi opplever derfor at under ellers greie forhold vil e-Niro ha en praktisk utnyttbar rekkevidde i området 350 – 380 kilometer.

Tesla eller Kia - hva bør jeg kjøpe

Elbil blir billigere

– Med hjemmelader ser vi jo at vi med denne bilen bare vil behøve å lade eksternt når vi er på langtur, forteller han videre.

– Hva er førsteinntrykket noen få dager etter at dere fikk bilen?

– Den er veldig god å kjøre, virker trygg på vinterføre, og velger jeg Sport-modus er den kjemperask. Vi kjører likevel stort sett med ECO-innstilling, som gir en mykere kjøreopplevelse for babyen.

Så har bilen en imponerende rekkevidde, her er spranget fra Soul el til e-Niro stort.

– Hvorfor har dere valgt elbil i utgangspunktet?

– Det startet da bilen vi hadde streiket. Da fant vi fort ut at elbil ville bli billigere for oss på alle måter, og det har jo vist seg å stemme, fastslår han, og gir gjerne en blomst til forhandleren.

Beste ambassadører vi kunne ha

– Vi er strålende fornøyd med Kia, men også med Skotvedt Bil som har levert bilen – og ikke minst selger Fredrik Follestad. Her har det vært topp service hele veien, fastslår han.

Det kan se ut som om det lønner seg å være serviceinnstilt som forhandler også: Både Christoffer og tvillingbroren har kjøpt to Kiaer hver hos Skotvedt i Drammen – broren har foreløpig Soul og venter nå på sin e-Niro – mens mor har Kia Sportage. I tillegg kjører kjæresten til broren Kia Rio, også den er kjøpt av Fredrik hos Skotvedt.

Nå tester vi bilen nordmenn har kastet seg over