Benny Christensen er Brooms bilekspert.

I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Vi har en leasingavtale som utløper ved påsketider og har en tid sett på nye alternativer, enten leasing eller kjøpe selv.

Nybil er uaktuelt og etter å ha fulgt med litt på priser på tre-fire år gamle biler en stund har jeg blitt enda mer sikker på at det ikke er lurt for privatpersoner å kjøpe helt nytt. Man kan jo nesten lure på om første eier gråter seg i søvn når man ser hvor mye mange biler taper seg i verdi, på så kort tid.

Det mest aktuelle for oss er en SUV, og den må ha god plass, vi har tre unger og en hund som krever sin plass i bagasjerommet.

Blant de som er aktuelle er VW Touareg, Volvo XC90, Audi Q7 og Mercedes M-klasse. Touareg er kanskje favoritten på grunn av prisen. Hvis vi kjøper en bil som har gått rundt 50.000 kilometer, vil jeg ønske å selge den igjen før den passerer 100.000 kilometer. Hvilket verditap må jeg regne med da, kan du si noe om eller når verditapet på slike biler flater ut? Håper du kan svare ganske kjapt.

Benny svarer:

Heisann! Ja, verditap er på mange måter den store, stygge ulven når det gjelder kostnader rundt det å eie bil. Noen biler taper seg også mye mer enn andre, det er absolutt lurt å ha med i vurderingen den dagen man kjøper.

De bilene du nevner her er ikke nødvendigvis de verste. Men når nyprisen fort nærmer seg en million (og gjerne kan være langt høyere enn det også), blir det flere hundre tusen i verditap de første årene.

Det finnes ingen "fasit" på området, men generelt kan vi regne med at mange biler er verdt rundt halvparten etter tre-fire år. Har du kjøpt den privat og for egne penger, er det klart at det svir.

Mange tenker kanskje at leasing er penger "ut av vinduet", ettersom man ikke sitter igjen med noe som helst etter endt leasingperiode. Men det er absolutt verdt å regne inn hva verditap koster hvis man kjøper og eier bilen selv. I tillegg kommer naturligvis renteutgifter, hvis man låner pengene (eller tapte renter hvis man kjøper bil i stedet for å sette pengene i banken).

De som selger en tre-fire år gammel bil, har uansett tapt betydelige summer på den. For deg som kjøper, er det naturligvis positivt at mye verditap er tatt. Og det er slik at bilene faller mest de første årene. La oss si at verdien altså er halvert etter tre-fire år. De neste tre-fire årene vil ikke verditapet være i nærheten av så stygt.

Å røyke i bilen kan koste deg 20.000 kroner

Når man skal selge bruktbil er det ofte bare én ting som gjelder: Lav pris.
Når man skal selge bruktbil er det ofte bare én ting som gjelder: Lav pris.

En smart plan

For å overføre det til penger: En bil til 900.000 kroner, er da verdt rundt 450.000 etter tre-fire år. Hvor mye vil den så falle de neste tre-fire årene? Det er umulig å gi et godt og generelt svar på det, men la oss si at den i alle fall er verdt 200.000 kroner da. Du har altså tapt en god sum også som andre eier, men ikke i nærheten så mye som den første gjorde.

Til gjengjeld må du påregne at bilen nok trenger mer påkost de siste årene. Garantien vil også da være utløpt. Men likevel skal du være veldig uheldig hvis du får verkstedutgifter som velter regnestykket.

Din plan om å selge før bilen har gått 100.000 kilometer, er smart i så måte. Da er det ikke veldig stor risiko for at mye går galt på bilen.

Som du skjønner: Det er ikke lett å gi helt konkrete råd her, men jeg synes planen din høres smart ut. Som eier nummer to, kommer du gunstig ut på mange områder.

Lykke til med biljakten!

Fin bil, men én mangel: Les mer her:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene i Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Dette er luksus-SUV på billigsalg

Se video: Denne venter flere tusen nordmenn på