Nesten ingen vet hvor mange som skal bygges. Det vi derimot kan konstatere er at bilen er en av verdens raskeste sportsbiler OG tidenes raskeste Porsche 911.

Det er 911 GT2 RS vi snakker om. Villdyret fra Stuttgart.

I likhet med Bugatti Chiron er ikke dette en bil du bare kan bestille. Her må du søke om å få lov. Er du heldig, kanskje du får muligheten.

Hjemme i Norge finnes det rundt 10 eksemplarer av den ekstreme bilen.

Presisjonsvåpen

Broom møter en av de få heldige eierne på Høydalsmo. Her arrangerer entusiastene hos bilforhandleren Autostrada isbanekjøring, og denne gangen har rekordmange tatt turen til Telemark for å bli bedre kjent med egen bil på bane.

Selv om nærmere 100 biler er på plass, er det ingen som overgår denne.
Selv om nærmere 100 biler er på plass, er det ingen som overgår denne.

Det er mannen bak Autostrada selv, Gisle Valen, som eier helgens store attraksjon. Om ikke lenge skal Broom være med på tur i 911 GT2 RS – for aller første gang på den 2,9 kilometer lange isbanen.

– Det er rett og slett verdens raskeste serieproduserte Porsche. Bilen er nesten for bra, og jeg har aldri kjørt noe lignende. Det er egentlig et presisjonsvåpen, forteller Gisle til Broom, rett før monsteret skal vekkes til live.

Her får millionbilene kjørt seg – på isen!

Superbil i Porsche-drakt

Rundt oss står halve Telemark klar for å nyte lyden av tysk ingeniørkunst. Bak oss sitter nemlig Porsche sin 3,8 liters motor. Nå yter den vanvittige 700 hk og 750 Nm.

Det krever ikke spesielt mye å få frem gliset bak rattet i denne bilen.
Det krever ikke spesielt mye å få frem gliset bak rattet i denne bilen.

Det sikrer 0-100 km/t på 2,8 sekunder, mens toppfarten sniker seg opptil 340 km/t. Det er med andre ord smått galskap å dra med dette monsteret ut på en speilblank isbane.

– Du har eid mye gromt Gisle, hvor plasserer du denne?

– Dette er helt klart noe av det villeste og mest ekstreme jeg har kjørt. Bilen kjører jo fortere rundt Nürburgring enn både 918 Spyder, McLaren Senna og en rekke andre superbiler. Slik sett er dette en reinspikka superbil, men kledd i Porsche-drakt.

Ok. Forventningene faller ikke akkurat etter dette, men nå gidder vi ikke vente lenger. Banen er klar, bilen venter utålmodig på tomgang og vi skal bli med på tur i en av verdens raskeste banebiler.

Ferrari 488 på is - dette er vi de første i verden som gjør

Foreløpig er flammene kun fra bålet, men vi lover: 700 hk kan også spytte ild!
Foreløpig er flammene kun fra bålet, men vi lover: 700 hk kan også spytte ild!

Ydmyk balansekunst

Med 700 hk på piggfrie bakhjul, er det naturligvis begrenset hvor fort vi kan kjøre. Men det stopper ikke Gisle i å pushe bilen litt for det.

For bildenes skyld kjører vi mer sidelengs enn rett frem. Og selv fra passasjersetet merker vi den nærmest perfekte balansen i bilen.

GT2 RS er en bil som krever respekt. Gjør du noe feil her vil det koste dyrt. Heldigvis har Gisle mange års baneerfaring og full kontroll over den hissige tyskeren.

Det er ydmyk balansekunst vi blir vitne til. Faktisk er det et aldri så lite historisk øyeblikk også. Dette er første gang Gisle tar med bilen sin på isbane – og garantert ikke siste…

Sist vi i Broom så en 911 GT2 RS var på Huysman Karting i Oslo. Da sto bilen bak bånd... Foto: Autostrada
Sist vi i Broom så en 911 GT2 RS var på Huysman Karting i Oslo. Da sto bilen bak bånd... Foto: Autostrada

Her er den i Norge: Verdens mest eksklusive SUV

4,5 millioner

På vei tilbake til depot handler det bare om å nyte. Nyte lyden av 700 ekte bensinhester, følelsen av en mekanisk girkasse og ikke minst synet i seg selv. Dette er virkelig brutalt å se på!

Brutal er for så vidt prislappen også. I Norge kostet bilen rundt 3,5 millioner ved lansering. I dag har den derimot økt til 4,5 millioner, i følge Gisle.

– Det er en hardcore entusiastbil, hvor etterspørselen er høy. Så ja, dette er nok en av få biler som vil fortsette å stige i verdi, avslutter Telemarks kanskje største bilentusiast.

Se alle bildene fra vårt møte med 911 GT2 RS under:

^

Dette kan bli en ekte morobil

Se video: Bjarne Brøndbo er også Porsche-frelst. Se vårt møte med DDE-vokalisten her.