Snø og vinter kan gjøre mye med kjøreegenskapene til bilene. Det handler ikke bare om at det blir glatt på veien. Snø og is i felgene kan også være en sikkerhetsrisiko.

Biler som har snø og is pakket inn i både felger og rundt hjulene, er et vanlig syn på norske veier. Og det kan påvirke kjøreegenskapene mer enn du tror.

– Får du mye snø inne i felgen, kan dette fort fryse til is og skape en enorm ubalanse i bilen. Det kan skape vibrasjoner i rattet og i verste fall farlige kjøreegenskaper, sier produktsjef hos Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

For å minske sjansene for at snø og is pakker seg i felgen, anbefaler Haukenes at alle kjører med felger som er tilpasset vinteren.

Polerte felger

– Det er viktig å huske at det ikke bare er dekk som må byttes når vinteren kommer. Alle vet at det er stor forskjell på sommerdekk og vinterdekk, men det er også forskjeller på sommerfelger og vinterfelger. En typisk vinterfelg er designet slik at snøen ikke pakker seg så lett i felgen. Dessuten har vinterfelger ofte en lakk som tåler veisalt bedre. Det er særlig polerte felger som ikke er egnet, sier Dalen Haukenes, i en pressemelding.

Han legger til:

– Polerte felger kjennetegnes ved at kantene på eikene er slipt for å få en annen farge enn resten av felgen. De slipte flatene er så lakkert med klarlakk. Disse felgene får skarpe kanter ved slipen, som er svært sensitive for lakkavskalling.

Se hva som har skjedd med dekkene de siste tiårene

Sliter ikke på dekkene

Mange opplever også at det fester seg snø og is rett bak hjulene i disse dager.

Selv om isen kan subbe borti dekket, tror ikke Haukenes dette er noe som sliter på dekkene.

– Nei, jeg har jobbet i dekkbransjen i over 30 år, og har aldri hørt at dette kan slite på dekkene. Denne snøen og isen slites jo raskt bort.

Derfor bør du bytte alle dekkene samtidig på biler med 4x4

Slik kan det se ut bak hjulene, snø og is som pakker seg og blir til en knallhard masse. Denne bør du være litt forsiktig når du fjerner, slik at du ikke risikerer å skade innerskjermen på bilen.
Slik kan det se ut bak hjulene, snø og is som pakker seg og blir til en knallhard masse. Denne bør du være litt forsiktig når du fjerner, slik at du ikke risikerer å skade innerskjermen på bilen.

Må fjernes

Har man først fått snø inne i felgene, og kjenner at det er ubalanse i bilen, må man fjerne snøen.

– Det er mulig å spyle hjulene, men når det gjelder spyling av felgene er det ok når det er mildt. Men i perioder med sterk kulde, bør man bare forsøke å fjerne dette med håndtaket på snøkosten eller liknende. Det er mange som har dratt på verksted opp gjennom årene, og trodd at det har vært noe galt med bilen, men så har det bare vært snø, is eller jord som har lagt seg i felgen. Dette påvirker kjøreegenskapene mer enn mange tror, sier Haukenes.

Se hva som har skjedd med dekkene de siste tiårene

Se video: Flere tusen nordmenn venter på nye Audi e-tron