Her er bilen som kan skremme vannet av nabo-SUVene

To nye M-utgaver på vei fra BMW.

Den ser kanskje litt alminnelig utenpå, men nei: Dette er IKKE en vanlig BMW X3!
Den ser kanskje litt alminnelig utenpå, men nei: Dette er IKKE en vanlig BMW X3!

BMW har to av de mest kjøreglade familie-SUVene i X3 og X4.

Dette er samtidig biler som appellerer til mange forskjellige lommebøker. Du får dem fra i underkant av 700.000 kroner. Men det er heller ikke noe problem å bruke mye over en million på en X3 eller en X4.

Nå kommer det nye spesialutgaver som absolutt tilhører siste kategori på pris. Men så får du da også litt av hvert for pengene.

Frem til nå har toppmodellene av X3 og X4 hatt betegnelsen M40i, med rekkesekser på 360 hk under panseret. Nå er tiden snart inne for å lansere modellene som garantert tar posisjonen som overhoder i X3- og X4-familien.

Den kraftigste noensinne

– M-logoen i grillen og på bakluka gir visse forpliktelser. Det holder ikke med en kraftfull motor hvis resten av bilen ikke henger med i svingene. Med helt nye BMW X3 M og BMW X4 M introduserer vi erketypisk BMW M-kjøreglede i et nytt segment, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

Da lurer du temmelig sikkert på hva som befinner seg under panserne her? Jo, en nyutviklet sekssylindret rekkemotor med BMW M TwinPower Turbo-teknologi og doble turboladere. Dette er faktisk den kraftigste sekssylindrede motoren noensinne i en BMW M-modell.

Både X3 og X4 kommer nå i ny M-utgave.
Både X3 og X4 kommer nå i ny M-utgave.

Opp til 510 hestekrefter

Standardeffekt er 480 hk, med et dreiemoment på 600 Nm. Sprinten fra 0-100 km/t gjøres unna på 4,2 sekunder. Motoren har selvsagt turtallsvillig karakter og et kjøle- og oljesystem som også takler de påkjenningene aktiv banekjøring byr på. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men kan økes til 280/285 km/t ved valg av «M Driver’s package».

Ønsker man enda litt mer krutt, kan begge modellene leveres med «Competition Pack». Da øker motereffekten til 510 hk, mens akselerasjonstiden reduseres til 4,1 sekunder.

I tillegg inneholder Competition Pack et spesifikt oppsett for det adaptive M-understellet, valgfritt skinninteriør, 21’’ BMW M-felger, M Sport-eksossystem, High-Gloss Shadow Line, Competition terskellister og baklukeemblem, samt M Sport-seter. Kjennere vil dra kjensel på «Competition Pack»-modellene med de sorte M-logoene på bilene.

X4 har et mer sporty design enn X3, uten at det går veldig sterkt ut over de praktiske egenskapene.
X4 har et mer sporty design enn X3, uten at det går veldig sterkt ut over de praktiske egenskapene.

Det går styggfort!

Kreftene overføres til bakken via en 8-trinns M Steptronic automatgirkasse og skreddersydd firehjulsdriftsystem. Med M xDrive prioriteres egenskapene til bakhjulsdrift i kombinasjon med egenskapene til firehjulsdriften.

Med to egne modus for firehjulsdriften og aktiv M-differensialsperre på bakakselen, sikrer M xDrive optimalt grep, smidighet og retningsstabilitet.

Med andre ord: Det går styggfort – og du kan ha det morsomt mens bilen takler krevende utfordringer.

M-faktoren er med, også innvendig. Høy kvalitetsfølelse preger interiøret.
M-faktoren er med, også innvendig. Høy kvalitetsfølelse preger interiøret.

Røde M-knapper

De to nye M-modellene har flere designmessige signaturtrekk. Store luftinntak i frontspoileren, spesifikke sidespeil, egen spoiler og diffusor i støtfangeren bak, takspoiler (X3 M) og bakspoiler (X4 M) samt 20’’ BMW M-felger er noen av elementene som skiller de to SUV-ene fra sine noe mer moderate familiemedlemmer.

Innvendig er instrumenteringen M-spesifikk og på rattet finnes de røde M-knappene som lar føreren bestemme bilens oppsett. Den særegne girspaken, interiørlister i karbonstruktur og elektrisk justerbare sportsseter i eget M-design er er andre elementer som understreker sportsligheten i interiørdesignet.

Helt siden introduksjonen i 2003, har BMW X3 vært en av de mest kjøreglade SUVene i klassen. Nå får den mer krefter enn noensinne.
Helt siden introduksjonen i 2003, har BMW X3 vært en av de mest kjøreglade SUVene i klassen. Nå får den mer krefter enn noensinne.

Kommer til sommeren

Etter denne oppramsingen av godsaker, lurer du kanskje på om dette er biler som fortsatt duger til vanlig familiebruk? Joda, her er det fortsatt 550 liter bagasjerom på X3, 525 liter på X4. Og som vanlig for biler som dette: Hvis du skal ha med svigermor på søndagstur, oppfører de seg akkurat like pent som en standardmodell med 2-liters dieselmotor.

Bilene lanseres til sommeren. Startprisen på BMW X3 M er kr. 1.406.000, mens X4 M starter på 1.426.200 kroner. Norske BMW-forhandlere vil åpne for bestilling om kort tid.

Med opptil 510 hestekrefter, er X4 M er seriøst råskinn.
Med opptil 510 hestekrefter, er X4 M er seriøst råskinn.

Se video: Her avslører de flaggskipet sitt på bane