Opel var tidlig ute med sin folkelige elbil Ampera-e. Ikke bare det. De kunne by på langt bortimot Tesla-rekkevidde, også. Og det til en startpris på under 300.000 kroner. For to år siden.

I elbillandet Norge var dette oppskriften på bil-lykke. Både for Opel-importøren, forhandlerne og ikke minst elbil-hungrige kjøpere. Folk gikk mann av huse for å sikre seg Opels nye elbil.

Ingen bilmodell hadde tidligere opplevd makan til forhåndssalg. Det hele var nesten for godt til å være sant.

Og det var det faktisk også. For på Opel-himmelen tårnet mørke skyer seg opp i horisonten.

Nedturen

Produksjonen kom liksom ikke ordentlig i gang. Opel ble kjøpt opp av PSA-gruppen (Peugeot og Citroën). Det var uenighet om Ampera-e som egentlig er en Chevrolet og produseres hos GM i Detroit, inngikk i PSA-handelen.

Dermed kom ikke alle bilene som kundene ventet på. I 2017 leverte importøren rundt 1.200 biler og i fjor rundt 1.000 biler. Biler som da underveis hadde hatt prisoppgang to ganger. Mange av kundene ble løst fra kontraktene sine. Og bilen som endelig skulle få fatt på et mangeårig tregt Opel-salg endte med å bli en gedigen nedtur. For alle parter. Til slutt fikk forhandlerne beskjed om å ikke ta imot bestillinger.

I mellomtiden har nye og attraktive elbilmodeller kommet til. Hyundai Kona, ny Nissan Leaf, oppgradert BMW i3 med lengre rekkevidde, Kia e-Niro for å nevne noen av konkurrentene.

Men det som også har skjedd er at Opel har fått ny norsk importør, Bertel O Steen. Det er nettopp Bertel O. Steen som i dag igjen åpner for bestilling av Opels elbil igjen.

Les også: Her bygges nye Opel Ampera-e

Opel Ampera-e er bilen mange kunder hadde gitt opp. Men nå er den tilbake.
Opel Ampera-e er bilen mange kunder hadde gitt opp. Men nå er den tilbake.

Åpnet for bestilling igjen

– Vi er svært tilfreds med å kunne gjenåpne salget av Opel Ampera-e, og selvsagt over å kunne levere biler allerede i år, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen AS, Johnny Danielsen.

Det snakkes om mellom 1.500 og 2.000 biler i 2019. Disse bilene vil gå i produksjon fra april måned og utover. Det vil si at bilene leveres til kundene inneværende år.

Det som også har skjedd er at prisene har økt. Fra introduksjons-prisen på under 300.000 kroner for to år siden, til 399.900 kroner nå. Da skal det i rettferdighetens navn sies at det er godt utstyrte biler det nå er snakk om. Komfortpakke og førerassistent-pakke, samt metallic lakk er inkludert. Så prisene er ikke direkte sammenlignbare.

Men Opel Ampera-e har fortsatt ikke adaptiv cruisekontroll eller varmepumpe. Utstyr mange kunder ønsker seg.

I tillegg til de nevnte bilene kommer også rundt 1.000 biler som har blitt bestilt tidligere, men som enda ikke er levert til kunde.

Dette er hemmeligheten bak Opels elbil

Rundt 3.000 slike biler skal etter planen ut på norske veier i år.
Rundt 3.000 slike biler skal etter planen ut på norske veier i år.

Flere elbil-nyheter på gang

Det er med det grunn til å tro at Ampera-e igjen vil gjøre seg gjeldende på den norske registreringsstatistikken. Totalt vil det trolig registreres 3.000 Opel Ampera-e i Norge i år, om alt nå går etter planen.

Denne modellen alene vil da stå for langt over 50 prosent av Opel-salget i Norge for 2019. Det er ventet å ligge på mellom 4.500 og 5.000 biler totalt.

Vi kan også røpe at Opel mot slutten av året vil lansere nok en modell som også vil komme som elbil. Nemlig helt ny versjon av småbilen Corsa.

Det er meningen at disse to Opel-modellene skal kunne leve side-om-side som elbiler i forskjellig størrelse. Noe som ikke burde by på problemer her i Norge. Vi får jo knapt nok av slike biler.

Les også: Les vår test av Opel Ampera-e her

Se video av Opel Ampera-e her: