Enten du bor i Oslo eller har kjørt gjennom byen på vinterstid – da har du sannsynligvis lagt merke til at det er såkalt miljøfartsgrense på noen sentrale strekninger i byen.

Ifølge Statens vegvesen bidrar miljøfartsgrensen til å overholde lovpålagte grenseverdier for svevestøv.

Tiltaket skal gi bedre luftkvalitet og redusere helsebelastningen for Oslos befolkning, særlig de som opplever store helseplager forårsaket av svevestøv. Og det siste kan det være mye av på vinteren.

Men miljøfartsgrensen har også vært omdiskutert.

Vedovnen største synder

NAF har tidligere tatt til orde for å avskaffe ordningen med miljøfartsgrense. Dette har NAF-sjef Stig Skjøstad uttalt, til Broom:

– Først og fremst utgjør transport en liten del av svevestøv-problematikken i Oslo. Den største synderen her er faktisk vedovnen. Derfor syns vi dette er en lettvint og lite gjennomtenkt løsning. Vi trenger tiltak som tar for seg helheten og ikke unødig rammer trafikken.

Aina Stenersen og FrP vil ha bort miljøfartsgrensene i Oslo.
Aina Stenersen og FrP vil ha bort miljøfartsgrensene i Oslo.

Nå går FrP i Oslo inn for det sammen.

– På deler av Ring 3 i Oslo innføres det i vinterhalvåret en såkalt miljøfartsgrense på 60 km/t for å minske forurensing fra biltrafikken. Etter vår mening medfører slik hastighetsbegrensning økt utslipp fra bilmotorene da 60 km/t ikke er en optimal hastighet for motorene. Vi har heller ikke sett noen god dokumentasjon på at totale utslipp reduseres med miljøfartsgrense, sier Aina Stenersen, som er 1, kandidat til kommunevalget for Oslo i FrP.

Vegvesenet: Dette er hårreisende å oppleve

Fremskrittspartiet i Oslo ønsker at disse skiltene skal bort på permanent basis.
Fremskrittspartiet i Oslo ønsker at disse skiltene skal bort på permanent basis. Foto: Scanpix

Vaske veiene oftere

– Hva vil dere konkret gjøre?

– Vi ønsker å sette opp fartsgrensen til 80 kilometer i timen, til det som var før Stoltenberg- regjeringen innførte denne miljøfartsgrense-ordningen i sin tid. Vi vil at det skal være permanent 80 kilometer i timen for eksempel på Ring 3, i Trondheimsveien fra Sinsen til Grorud og på E18 fra Operatunnelen til Lysaker, sier Stenersen til Broom.

Hun legger til:

– Vi mener at andre tiltak har bedre miljøeffekt, som for eksempel hyppigere vasking av veier. Miljøfartsgrenser er omstridt, og Statens Vegvesen har tidligere gått så langt som å kalle det for symbolpolitikk, Jeg mener miljøfartsgrense er restriksjoner og forbud, fremfor å løse utfordringen, sier Stenersen.

Her setter de ned farten – på motorveien

Har tatt en pause

– Og dette regner dere med å få gjennomslag for?

– Vi har en Oslo- vennlig regjering, og en bil-vennlig samferdselsminister, hvor vi vil søke om dette. Byrådet har nå fjernet miljøfartsgrensen for i år i Oslo, og vi vil at den permanent skal bli borte, sier Stenersen.

Det siste handler om en ordning som ble innført første gang i år. Den gir Vegvesenet mulighet til å ta en pause med mijøfartsgrensene midtvinters, og heller ha dem en noe lenger periode utover våren, da problemene med oppvirvling av svevestøv er aller størst.

28. januar ble hastigheten på de aktuelle strekningene skiltet opp igjen.

Ble avviklet

– Vi ønsker å få flere til å overholde miljøfartsgrensen, og da er det viktig at vi har den når det er mest nødvendig, og at vi avvikler den når det ikke er behov for den. Vi vurderer behovet for miljøfartsgrense løpende, og vil innføre tiltaket for en ny periode dersom luftkvaliteten i Oslo tilsier at det er behov for det, sa overingeniør Henrik N. Mikkelsen i Statens vegvesen, til Aftenposten den gangen.

Miljøfartsgrensen ble avviklet på disse veiene:

• Riksvei 4 Sinsen-Grorud

• Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen

• E18 Hjortnes-Lysaker (gjelder hverdager fra 06:00-22:00)

• Riksvei 163 Østre Aker vei, Økern-Stovner

Fotoboks: Så dyrt blir det hvis det blinker​​

Se video: Slik måler UP farten din ute i trafikken