Fransk designperle – denne vekker oppsikt

Og her får du også mye bil for pengene. Les testen:

Aldri før har Peugeot 508 sett så bra ut. Denne versjonen har attpåtil 225 hk å by på. Moro? Ja.
Aldri før har Peugeot 508 sett så bra ut. Denne versjonen har attpåtil 225 hk å by på. Moro? Ja.

Peugeot har lange tradisjoner med å lage fornuftige og litt særegne biler.

Med det nye flaggskipet 508 – viser franskmennene en virkelig lekker kreasjon. Denne bilen skiller seg fortsatt fra mengden – men aldri har det vært på en så positiv og elegant måte.

Nå har vi testet 508 i GT-versjon. Det betyr topputgaven med godt over 200 hk.

Hvordan er den å kjøre?

Selv om dette er den sportslige utgaven av 508, trenger du ikke bekymre deg for at bilen blir alt for stumpete å kjøre. Her har Peugeot fått til et godt kompromiss mellom komfort og hint av sportslig karakter.

Du kan enkelt velge mellom ulike kjøreprogram. Vi ender stort sett i normalmodus. Da er komforten best ivaretatt, samtidig som kreftene under panseret hele tiden er tilgjengelig.

Det er mange som snur seg etter denne hekken. I virkeligheten ser den enda bedre ut.
Det er mange som snur seg etter denne hekken. I virkeligheten ser den enda bedre ut.

Motoren på 1,6 liter er en liten rakker. Med 225 hk og 300 Nm tar den Peugeoten fra stillestående til 100 km/t på 7,3 sekunder. Når bilen ikke veier mer enn 1.420 kilo, betyr det mye moro, selv om vi aldri klarer å plassere kjøreegenskapene 100 prosent på grunn av snø og glatt føre i testperioden.

Det er forresten Peugeots EMP2-plattform som danner basis for nye 508, og sørger for at bilen er hele 70 kg lettere enn forgjengeren.

Her kjører vi en stor bilnyhet – lenge før tiden

Finest utenpå eller inni?

Nye 508 ser skikkelig bra ut! Bilen kombinerer fransk eleganse med en aggressiv look. Spesielt hekken oser muskler, med stramme linjer og to trill runde potter. Tøft.

Frontpartiet domineres av store luftinntak, og de nye, ganske smale lyktene. Hoggtennene på siden er vi litt usikre på… 508-logoen på panseret kjenner vi igjen fra 504 – helt tilbake på 60-tallet. Et lite historisk pek, der altså.

Hoggtennene fra løven er utvilsomt på plass.
Hoggtennene fra løven er utvilsomt på plass.

Heldigvis skuffer ikke 508 på innsiden heller. Her er det ingen tvil om at Peugeot har fått ordentlig dreisen på designet sitt. Funfact: I testperioden sender vi et glimt av interiøret på Snapchat, og ber noen utvalgte gjette hvilken bil vi kjører. Ett av svarere er ikke mindre enn Lamborghini Urus! Det er et kompliment Peugeot bør ta med seg videre.

Materialkvaliteten er for øvrig god og interiøret ryddig. Når det gjelder infotainmentsystemet og de ulike knappene, som styrer alt fra temperatur til radio, er det ikke helt fulltreffer.

For eksempel må du forlate radio eller navigasjonen hver gang du skal endre temperatur. Det syns vi er tungvint.

Men alt i alt ser og oppleves 508 GT riktig så bra ut, også på innsiden.

Interiøret er smakfullt og setene gode. Litt uvant er det å ha instrumentene over rattet.
Interiøret er smakfullt og setene gode. Litt uvant er det å ha instrumentene over rattet.

Lekker bil - men det hjelper neppe mye på salget

Hvordan er plassen?

Selv om nye 508 er kortere, lavere og litt bredere enn forgjengeren, er det ikke spesielt merkbart i praksis. I baksetet er det god plass til to voksne, men den lave taklinjen gjør at de lengste passasjerene kan risikere å sneie taket.

Foran er plassen veldig fin, og det samme gjelder i bagasjerommet. Her kan du frakte 487 liter og drøyt 1.500 dersom du folder baksetene. Det bør holde for de fleste.

Går den bra?

Det er klart at 225 hk flytter på seg! Motoren krever riktignok litt turtall før kreftene kommer. Og apropos turtall: Lyden er dessverre ikke spesielt vakker når du tråkker skikkelig til. 1,6 literen høres litt ukomfortabel og skrikete ut.

Ved normal kjøring oppleves bilen derimot kultivert, så er det naturligvis godt å vite at 225 hk står klare, dersom du finner en morsom sidevei, eller bare vil kjøre litt aktivt.

Med 225 hk og herlig vinterføre er det ganske irriterende at man ikke kan koble fra ESP-systemet. Det vil si: Det er en knapp for å deaktivere funksjonen, men så fort hjulene begynner å spinne slår ESPen seg på igjen...
Med 225 hk og herlig vinterføre er det ganske irriterende at man ikke kan koble fra ESP-systemet. Det vil si: Det er en knapp for å deaktivere funksjonen, men så fort hjulene begynner å spinne slår ESPen seg på igjen...

Eier du en Peugeot? Fortell oss om det her:

…og konklusjonen er?

Peugeot gjør utvilsomt mye riktig om dagen. Spesielt på design, her er 508 absolutt blant de kuleste bilene i klassen.

GT-utgaven med sine 225 hk drar ikke skinnet av pølsa, men det er mer enn nok til å få frem gliset i deg.

Bilen vi kjører starter på 492.000 kroner, og ender på 545.000 med en god del utstyr. Da får du blant annet adaptiv cruisekontroll, massasje i setene og Night Vision (varmesøkende kamera). I tillegg følger en rekke sikkerhetsutstyr med som standard.

Er du på jakt etter en komfortabel bil, med snert – er 508 GT virkelig verdt å ta en nærmere kikk på. Vi liker den – selv om ikke alt er heeelt perfekt.​

Peugeot 508 GT

Motor: 1,6-liter Effekt: 225 hk / 300 Nm 0-100 km/t: 7,3 sek. Toppfart: 250 km/t Forbruk: 0,57 l/mil Bagasjerom: 487 liter Vekt: 1.420 kg Lengde x bredde x høyde: 475 x 186 x140 cm Pris fra: 492.00 kroner Pris testbil: 545.600 kroner

En av Norges mest solgte biler blir ny

Se video: ​Her får Oliver Solberg overrakt en splitter ny 208 R2 rallybil.