I løpet av de neste to årene blir det veldig mange flere elbiler å velge mellom enn i dag. En rekke nye modeller er på vei – en av dem som nå ikke er langt unna er Porsche Taycan.

Det begynner å bli en god stund siden vi så den som konseptbilen Mission E for første gang. Nå jobber Porsche intenst med å få den produksjonsklar og har allerede åpnet for bestilling fra norske kunder.

Dette blir en av de heftigste elbilene på markedet. Når Porsche lager elbil, er det naturligvis stort fokus på både kjøreegenskaper ytelser og design.

Kjørte i bussfeltet

Nå har Taycan også vært på test i Norge. Vi i Broom har fått tips om det fra flere lesere. En av dem er Anders fra Trondheim som var kjapt oppe med telefonen da han oppdaget testfølget midt i Trondheim sentrum.

– De kom gjennom Olav Tryggvasons gate, som her er sperret for alt annet enn busser, forteller Anders.

At det kan være vanskelig for tyske sjåfører å forstå forskjell på kollektivfelt med og uten adgang for elbiler, og bussfelt, er ikke så vanskelig å skjønne. Her lot de det tydelig bare stå til! Bilene forsvant kjapt ut av sentrum, men Anders fikk altså sikret seg noen bilder.

Dette kan være dårlig nytt for Tesla

Porsche er nå helt i innspurten med sin kommende Taycan, her er testfølget i Trondheim. Foto: Privat.
Porsche er nå helt i innspurten med sin kommende Taycan, her er testfølget i Trondheim. Foto: Privat.

Norge først ute

– Skjønte du hva dette var med en gang?

– I en brøkdel av ett sekund tenkte jeg først Panamera. Men jeg så veldig fort på lyktene og fronten at det ikke stemte. Da jeg så de tyske skiltene, skjønte jeg med en gang hva det var snakk om. Jeg har vært spent på Taycan en stund. Som student er det for øyeblikket kollektivt som gjelder. Men så snart det blir fast arbeid, skulle jeg gjerne hatt en Taycan før alle elbilfordelene forsvinner, forteller Anders.

Norge er altså det første landet som har åpnet for reservasjon av Taycan. Flere tusen kunder har satt seg på liste, og betalt 20.000 kroner i forskudd på bilen.

LES MER: Vanvittig pågang etter elektrisk Porsche

Konseptbilen Mission E var en forsmak, nå går Porsche Taycan snart i produksjon.
Konseptbilen Mission E var en forsmak, nå går Porsche Taycan snart i produksjon.

Investerer milliardbeløp

Og det er ikke småtterier vi har i vente her. Taycan kommer med to motorer, en på hver aksling. Sammen skal de yte mer enn 600 hestekrefter. Det er nærliggende å vente at 4x4 som konseptbilen er utstyrt med, blir med over til produksjonsklar bil.

0-100 km/t skal gå på rundt 3,5 sekunder. 0-200 km/t på under 12 sekunder.

Taycan nyter godt at at Volkswagen-konsernet ( som Porsche er en del av) nå investerer milliardbeløp i utvikling av elbiler. Mye av teknologien og det som er under skallet på bilene, skal brukes i en rekke modeller. VW legger blant annet opp til at kundene kan velge batteristørrelse, og dermed også rekkevidde. For Taycans del har det blitt antydet et standard rekkevidde på rundt 400 kilometer etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Sannsynligvis får vi også en variant med rekkevidde et godt stykke over dette.

Les vår test av Porsche 911 Turbo her:

Porsche-merket er tatt bort, men det er ikke vanskelig å se hvem denne bilen kommer fra. Foto: Privat.
Porsche-merket er tatt bort, men det er ikke vanskelig å se hvem denne bilen kommer fra. Foto: Privat.

Super-lading

Taycan skal etter planen også bli den første bilen som takler 350 kW hurtiglading, noe som åpner for opptil 100 kilometers rekkevidde på rundt 5 minutter.

Foreløpig finnes det ingen ladestasjoner som byr på slik kapasitet i Norge. Men Porsche har planene klare for å sette opp slike ladestasjoner rundt omkring i Europa. Dette vil da også bli svært viktig, hvis man skal klare å gi elbilene et skikkelig gjennombrudd i de store bilmarkedene.

Porsche Cayenne Nå begynner luksus-SUV-en å bli billig

Se video: Det er ikke bare-bare med nye navn...