Det finnes alltid noen som aldri får nok. Nok motor, råskap – eller bakkeklaring, for den sakens skyld.

Heldigvis for dem, finnes det også ingeniører som ikke ser begrensninger, men tvert i mot muligheter.

Da det australske forsvaret for noen år siden trengte en ekstrem offroader, bestemte Mercedes seg for å ta utfordringen på strak arm.

100 eksemplarer

De bygde derfor om sin egen Geländewagen, som er en habil terrengmaskin i utgangspunktet. For å være helt sikker i sin sak, la Mercedes-ingeniørene på et par hjul ekstra, hevet bilen markant og vips så var G63 6x6 født.

Bilen ble raskt en suksess og de 100 eksemplarene som ble produsert forsvant like fort som bilen passerte ørkenen i Saudi-Arabia.

Det er nemlig her flere av eksemplarene havnet – i tillegg til offentlig tjeneste i Australia.

I dag er 6x6-utgaven svært ettertraktet og prisen har ikke overraskende steget til himmels.

Med portalakslinger og hevet understell er bakkeklaringen på denne nesten en halvmeter!
Med portalakslinger og hevet understell er bakkeklaringen på denne nesten en halvmeter!

Mercedes G500: Med denne blir du tøffest i gata

Til salgs i Norge

Som den entusiastbilen G-wagen er, tok det ikke lang tid før Mercedes bestemte seg for å lage en ny verstingutgave av bilen.

Innsiden er ikke like brautende.
Innsiden er ikke like brautende.

I 2015 kom derfor G500 4x42. Denne bygger på 6x6-versjonen, men har av praktiske årsaker «bare» fire hjul.

Utover dette er bilen på mange måter like ekstrem, og den regnes i dag som verdens tøffeste fabrikkbygde offroader.

Nå er et slik eksemplar til salgs i Norge.

Børstraktoren er tilbake – tøffere og mer brutal enn noen gang

Skremmer folk

Det er Volans AS i Drøbak som har fått kloa i den unike bilen.

– Vi selger den for en kunde. Han skal ha seg en ny Geländewagen med husdel, derfor er denne nå til salgs. Bilen er som du ser helt rå, og utvilsomt laget for ekstreme forhold, sier Jarle Djuvsland til Broom.

Han legger til at han aldri før har fått så mange kommentarer og respons langs veien, som da han hentet bilen i Kiel.

– Den vekker selvfølgelig mye oppmerksomhet. Bilen er virkelig diger, og lager alvorlig mye lyd. Jeg skremte omtrent livet av en Tesla-sjåfør her om dagen, da jeg kjørte forbi. Sidepipes gjør ikke akkurat lydbildet mindre brutalt, ler Jarle.

Se hele annonsen her.

Det finnes kun et fåtall av denne i Norge.
Det finnes kun et fåtall av denne i Norge.

Fikk ikke plass i garasjen

G500 4x42 er altså en kraftig modifisert Geländewagen med nytt hjuloppheng, modifisert motor og ikke minst en bakkeklaring på 45 cm. Så her trenger du ikke å bekymre deg for snøkaos i vinter.

– Hvordan er egentlig bilen å kjøre, jeg regner med at du har testet litt?

­– Hehe, ja. Den er faktisk helt fin å kjøre på vanlig vei. Du merker den er litt stump, ellers helt nydelig. Den går bra, men viktigst av alt er terrengegenskapene. Her kommer du frem nesten over alt, forteller Jarle.

– Responsen da. Er det noen sultne kunder der ute?

– Moro at du spør. Det var nylig en kunde som var interessert. Men da han hørte hvor høy bilen var, måtte han droppe den. Bilen fikk nemlig ikke plass i garasjen…

Million-SUVen er helt utsolgt i Norge

Det er gode sjanser for at selvtilliten øker bak rattet i denne. Her er du sjef!
Det er gode sjanser for at selvtilliten øker bak rattet i denne. Her er du sjef!

Verdiøkning

G500 4x42 er naturligvis ikke noen billigbil. I tillegg til modifisert understell er også motoren godt over snittet hvass. Her sitter en 4-liters V8, som leverer 422 hk og 610 Nm.

Det gjør at prisen i Norge er minst like høyreist som bilen. I 2015 anslo importøren at beistet vil koste tett oppunder 4,2 millioner kroner.

Eksemplaret som nå er til salgs i Drøbak, er rimeligere. 2.049.000 kroner er prisantydning for 2017-modellen. Da må du også nøye deg med to seter.

– Skal du ha bakerste seterad må du betale staten 590.000 kroner, sier Jarle, og legger til at bilen antagelig vil øke i verdi i årene som kommer.

Gourmetkokk Eyvind Hellstrøm kjører også Geländewagen. Se vårt møte med han og bilen her: