Aston Martin er i gang med sin største offensiv noensinne. Merkevaren deres er en av de sterkeste i bilbransjen, men økonomisk har det ikke alltid gått på skinner for det erkebritiske merket. Historien deres har vært preget av både oppturer og ganske dype nedturer.

Nå er Aston Martin i gang med å bygge et fundament de håper skal trygge både drift og økonomi i mange år framover.

En SUV som kommer senere i år blir svært viktig der. Og i tillegg skal de snart lansere Lagonda som et eget, elektrisk undermerke.

Her snakker vi svært eksklusive biler, skreddersydd for verdens rikeste (og dem blir det stadig flere av).

Konkurrere med Rolls-Royce

Lagonda skal ut med to biler i starten. Den store sedanen Vision som ble vist første gang på bilutstillingen i Geneve i fjor, og SUV-en All-Terrain Concept som etter planen skal vises i Geneve i år.

Nå har de også sendt ut den første skissebildet på sistnevnte. Det er mørkt og uten særlig mange detaljer, men viser i alle fall at det her ligger an til en skikkelig ruvende front.

At dette blir en av verdens dyreste SUV-er er heller ingen hemmelighet. Rolls-Royce Cullinnan skal være utpekt som den nærmeste konkurrenten. Det betyr at Lagonda legger seg helt på toppen i denne klassen.

Aston Martin Cygnet: Slutt for verdens dyreste småbil

Her tester vi Rolls-Royce Cullinan i Norge. To norske kunder har allerede bestilt bilen som koster 5,5 millioner kroner.
Her tester vi Rolls-Royce Cullinan i Norge. To norske kunder har allerede bestilt bilen som koster 5,5 millioner kroner.

Fortsatt elbilfordeler

Men for Norges del vil den elektriske drivlinjen bety at den relativt sett blir mye rimeligere enn konkurrentene. Her til lands har vi ingen avgift på elektriske biler. Og de slipper også moms, selv om det neppe er noe som varer i veldig mange år. Likevel: Lagondas SUV er ventet i 2021, til da har det neppe skjedd veldig mye med elbuilfordelene.

Teknologisk sett skal Vision og All-Terrain dele veldig mye. Det er også helt avgjørende for å få økonomi i prosjektet. Vi snakker her små serier av biler. Da må også utviklingskostnadene holdes nede.

En Aston Martin faller voldsomt i pris - men hvorfor?

Slik ser Lagondas kommende sedan ut. Ingen tvil: Denne vil skille seg ut i trafikken!
Slik ser Lagondas kommende sedan ut. Ingen tvil: Denne vil skille seg ut i trafikken!

Doble salget

Begge Lagonda-modellene skal for øvrig bygges ved Aston Martins fabrikk i St Athan i Wales. Derfra skal også Aston Martins kommende SUV komme. Den skal sannsynligvis heter Varekai, og skal vises for første gang senere i år.

Mens Aston Martin i fjor solgte såvidt over 5.000 biler totalt sett, skal den kommende SUV-en etter planen minst doble dette antallet. Produksjonsmålet ligger nemlig på 5.000 biler årlig, med muligheter for å øke dette hvis etterspørselen tilsier det.

Slik ser originalbildet Lagonda har sendt ut, ikke akkurat breddfullt av informasjon...
Slik ser originalbildet Lagonda har sendt ut, ikke akkurat breddfullt av informasjon...

72 prosent har SUV

Aston Martins research har vist at så mye som 72 prosent av deres eksisterende kunder også har en SUV i garasjen (eller kanskje snarere; garasjene).

Her er det to modeller som utmerker seg: Porsche Cayenne og Range Rover. Målsetningen er naturligvis at disse eierne nå skal slippe å måtte kjøre andre merker, og heller kan kjøpe en bil fra Aston Martin.

Topp 5: James Bond-bilene vi husker best

Se video: Her innvier de fabrikken sin – med stil!