Volkswagen Passat har i en årrekke vært en av Norges mest solgte biler. Den har blitt nærmest definisjonen på rommelig og fornuftig familiebil – samtidig som Passat på flere området har ligget hakket foran konkurrentene.

Det handler blant annet om god plass, mye utstyr og også svært mye å velge mellom på motorfronten. Passat var også tidlig ute med 4x4, det har vært ekstra viktig i det norske markedet.

De siste årene har den ladbare GTE-modellen vært en bestselger. Den har holdt Passat-salget høyt, mens mange av konkurrentene virkelig har slitt med i konkurransen med blant andre SUV-er og elektriske biler.

Selvkjørende opp til 210 km/t

Nå er det klart for en oppdatering av Passat. Volkswagen kaller det selv en "betydelig videreutvikling av generasjon 8".

Den ladbare versjonen er viktig i Norge.
Den ladbare versjonen er viktig i Norge.

Det handler om en stor, teknisk oppgradering som skal gi Passat de siste innovasjonene fra Volkswagen.

Travel Assist får verdenspremiere i Passat. Som første Volkswagen blir Passat utstyrt med et system som gjør det mulig å kjøre delvis autonomt i alle ønskelige hastigheter – helt fra stillestående og opptil 210 km/h.

En viktig del av dette er et såkalt kapasitivt ratt (også det før første gang i en Volkswagen). Rattet registrerer førerens berøringer, og utgjør dermed et interaktivt grensesnitt med førerstøttesystemene.

Dette er både råskinn og fornuftig familiebil

Dette er Alltrack-utgaven, med økt bakkeklaring og litt ekstra offroad-styling.
Dette er Alltrack-utgaven, med økt bakkeklaring og litt ekstra offroad-styling.

Gjør natt til dag

Nye Passat får viktige sikkerhetsoppgraderinger, blant annet et system som bruker bremseinngrep til økt sikkerhet ved en unnamanøver, og interaktive LED-matrix-lyskastere som "gjør natt til dag". Dette er en innovativ lysteknologi som tidligere bare har vært mulig å levere i Touareg, som nå blir standard på alle utgaver av Passat i Norge.

Parallelt med introduksjonen av den nye Passat, introduseres den tredje generasjon av det modulære infotainmentsystemet MIB3. Det inneholder blant annet grensesnitt for integrering av smarttelefonapper, for første gang hos Volkswagen også med mulighet for trådløs tilkopling av Apple CarPlay.

Volkswagen stoppet GTE-produksjonen

Passat er en av få familie-stasjonsvogner som har klart å holde salget oppe de siste årene, generelt har denne klassen tapt veldig mye salg i Norge.
Passat er en av få familie-stasjonsvogner som har klart å holde salget oppe de siste årene, generelt har denne klassen tapt veldig mye salg i Norge.

Bruke smarttelefon

Om ønskelig, er nye Passat alltid online, siden et integrert SIM-kort er standard.

Det gir tilgang til en forbedret navigasjonstjeneste med sanntidsoppdateringer, musikkstrømmetjenester, internett-radio, en naturlig (online-basert) stemmestyringsfunksjon, og sømløs tilknytning til online-tjenester fra «Volkswagen We».

I tillegg vil det bli mulig å ta med seg bilens innstillinger via en kommende skytjeneste, og smartelefoner vil kunne brukes for åpning og start.

Her kan du lese testen vår av Passat GTE

Slik ser det ut innvendig, som ventet er det ingen store sprell.
Slik ser det ut innvendig, som ventet er det ingen store sprell.

Vises i mars

Den ladbare GTE-versjonen har vært en bestselger i Norge. Nå får den betydelig oppgradert elektrisk rekkevidde, med 55 kilometer målt etter den nye og strengere målemetoden WLTP (70 km etter utgående NEDC).

Dermed vil du kunne unnagjøre veldig mye av småkjøringen på strøm, hvis du er flink til å lade bilen.

En studie av nye Volkswagen Passat vises på bilutstillingen i Genève i mars, og den oppgraderte modellen kan bestilles fra mai måned. Nye Passat har lansering i Norge i slutten av september.

Topp 10: Stasjonsvognene med størst bagasjerom

Se video av nye VW Passat under: