NAF: Nei – det holder ikke å bare skrape isen av rutene

Og elbilene har en egen utfordring.

Når bilen ser slik ut, må du beregne litt tid før du kan kjøre avgårde. Både is og snø må bort først.
Når bilen ser slik ut, må du beregne litt tid før du kan kjøre avgårde. Både is og snø må bort først.

Stort snøfall fører nå til vanskelige kjøreforhold flere steder i landet.

Men dette handler ikke bare om snøen som legger seg på veiene. Mange kommer også til en godt nedsnødd bil på morgenen – og har en jobb å gjøre før de kan kjøre avgårde.

NAF går nå ut med en advarsel til de som ikke tar seg tilstrekkelig tid, og slurver med dette:

– Å koste ren bilen for snø er viktig for trafikksikkerheten og det er ditt eget ansvar å sørge for godt nok utsyn. Det holder ikke å bare skrape rutene, sier Ingunn Handagard, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Farlige situasjoner

Snø på panser og tak kan fort skape farlige situasjoner i trafikken når bilen kommer opp i fart eller ved en nedbremsing. Når bilen blir varm, vil taket varmes opp, og snøen begynner å smelte.

– Bremser du og får snøen på taket ned over frontruten, risikerer du å miste sikt eller bli så overrasket at du gjør noe uventet. Det kan også skape farlige situasjoner for trafikantene rundt deg om det fyker av snø og isklumper fra taket i fart, sier Handagard i en pressemelding.

Dette er den største tabben på vinterføre

Ett eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det. Denne bilen ble stoppet av politiet i Trondheim tidligere i vinter. Foto: Politiet
Ett eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det. Denne bilen ble stoppet av politiet i Trondheim tidligere i vinter. Foto: Politiet

Tilstrekkelig sikt

Mange er ikke klar over at det også kan koste deg dyrt. Slurver du med å måke snø av bilen kan det fort vanke reaksjon fra politiet, alt fra bøter til at du mister førerkortet eller tiltale for domstolen.

Forskrift om bruk av kjøretøy (§ 1-3 Utsyn) sier også at sikten må være tilstrekkelig til alle sider, derunder påse at snø, is, dugg eller merke eller annen gjenstand ikke hindrer sikten eller virker forstyrrende.

Hovedregelen er at du må ha skrapt minst området hvor vindusviskerne virker og siderutene for å ha god nok sikt. Og det holder ikke å kjøre av sted og vente på at varmeapparatet skal gjøre resten.

Påstår at rundkjøringene sliter ut dekkene

Gjennom frontruten må du ha sikt minst i det området vindusviskerne dekker.
Gjennom frontruten må du ha sikt minst i det området vindusviskerne dekker.

Smelter ikke på elbilene

– Også lyktene må skrapes, og husk å koste av kjennemerket også. Det koster ikke mye i tid å gjøre en skikkelig jobb, og kan potensielt spare deg for farlige situasjoner og dyre bøter, er oppfordringen fra NAF-rådgiveren.

Siden elbilene ikke har en motor som varmer opp panseret, vil elbileierne oppleve at snøen ikke smelter av som på andre biler.

– Det er viktig å være nøye med kostingen, uansett bil, men på en elbil må du være ekstra påpasselig, understreker Handagard.

​Sjekk dette snøbil-stuntet

Tips for god sikt på vinteren:

  • I alle biler bør det være en skikkelig snøkost og isskrape som er stor nok og skarp.
  • Hvis du vil unngå riper i rutene når du skraper is, er det lurt å skyve skrapen fra deg. Ikke trekk den med deg tilbake, da blir skitt og sand skrapt inntil vinduet.
  • Skru alltid av vindusviskeren når du parkerer. Viskerne kan fryse fast på vinduet når du står parkert. Når du starter bilen, starter også vindusviskerne, men siden de sitter fast, blir vindusviskermotoren overbelastet. Endel biler har sikringsystemer som hindrer at noe går i stykker, men i verste fall kan motoren og mekanikken til viskerne bli ødelagt eller unødig slitt.
  • Når du skraper frontruten er det lurt å løfte på viskerne for å sjekke om de har frosset fast.
  • Når du først er i gang med å koste og skrape bilen fri for is, fjern også snø fra lykter, tak og panser

Se video: Slik finner de ut hvor glatt det egentlig er på veiene