Her tester de ny drømme-SUV – lenge før tiden
BMWs elektriske flaggskip iNEXT er i Sverige.
BMW har fortsatt kun én helelektrisk bil, nemlig lille i3.
Men det varer ikke mye lengre. Først ut er den mellomstore SUVen iX3. Den kommer allerede neste år.
Deretter kommer det en sedan – og ikke så lenge etter den kommer et nytt og ruvende flaggskip i elbilserien fra BMW. Det blir en stor SUV, og planen er å starte produksjonen i 2021.
Så langt går denne under konseptnavnet Vision iNEXT. Og her skjer det spennende ting nå.
Møter kulde og is
Hver vinter finner en rekke av BMWs prototyper veien til deres eget testsenter i Arjeplog, Sverige.
En av prototypene som møter nordisk kulde, is og krevende kjøreforhold denne vinteren, er nettopp iNEXT.
Bilen ble vist frem første gang høsten 2018. Hvilke elementer som blir med hele veien til den endelige modellen, får vi svar på i 2021. Da starter serieproduksjonen på BMW sin fabrikk i Dingolfing i Tyskland.
Her testes norsk elbil-favoritt – får en viktig nyhet
Blitt til prototype
iNEXT er den diger bil. Den måler 5.055 mm i lengden, 1.690 mm i høyden og 2.062 mm i bredden. Med andre ord er målene litt større enn den helt nye generasjonen BMW X5. Dimensjonene sørger både for et romslig interiør og nok plass til en rekke nye tekniske installasjoner.
Etter kort tid har studiemodellen dermed blitt til en prototype og man er i full gang med videre utvikling og testing.
Den kamuflerte bilen testkjøres nå på snødekte veier og islagte innsjøer hvor lave temperaturer og minimal friksjon gir verdifull innsikt og erfaring.
Her kan du lese vår test av BMW i3S
Satt på prøve
Den lave friksjonen på snø og is betyr at samspillet mellom firehjulsdriften og de elektroniske støttesystemene kan testes under langt mer ekstreme forhold enn hva man møter under normal kjøring. Det til tider svært ujevne og røffe underlaget er også et godt utgangspunkt for å teste ut understell og demper-system.
Samtidig blir den elektriske motoren, høyspenningsbatteriet og kjølesystemet satt på prøve i møte med den nordiske vinterkulden. Naturlig nok legges det derfor stor vekt på å utvikle et effektivt energistyringssystem og klimaanlegg som takler de utfordringene vårt klima byr på – uten at den elektriske rekkevidden påvirkes mer enn nødvendig.
Kjøre – eller bli kjørt?
Både styringen og bremsesystemet finjusteres under en rekke forskjellige forhold. Den energien man henter ut fra en oppbremsing vil for eksempel variere under ulike føreforhold. Derfor testes iNEXT også på snødekte grusveier, så vel som på tørr asfalt og speilblank is.
Skal vi fortsatt kjøre selv i fremtiden, eller skal vi kjøres? iNEXT åpner for begge deler. I «Boost»-modusen er sjåføren i førersetet, mens i «Ease»-modusen tar den autonome teknikken i stor grad over.
Hva i alle dager er denne knappen til?
Minst 12 nye elbiler
Selv om noen av egenskapene i iNEXT tilsynelatende er preget av å være veldig fremtidsorienterte, mener BMW at de autonome egenskapene vil spille en større rolle i 2021, enn hva vi er vant med i dag.
I likhet med mange andre bilprodusenter har BMW store elektriske planer. I 2025 vil konsernet tilby minst 25 ladbare modeller, hvorav minst 12 av dem er helelektriske.
Neste år kommer altså BMW iX3, og samtidig som BMW iNEXT går i produksjon i 2021, starter også serieproduksjonen av BMW i4.
Topp 10: Her er elbilene med lengst rekkevidde
Se video: iX3 blir en svært viktig bil for BMW