Elbilene har gått til himmels i det norske bilmarkedet de siste årene. De har rekordhøye markedsandeler, mens særlig salget av dieselbiler har falt kraftig.

Men Norge er et unntaks-land i denne sammenhengen. Ingen andre steder i Europa har elbilene i nærheten av samme standing.

Tyskland er det største markedet for bilsalg i Europa. Januartallene derfra er akkurat ute, og dette er interessant lesning.

Vi kan starte med totalvolumet. I januar ble det solgt 265.702 nye personbiler i Tyskland. Til sammenligning var det samme tallet i Norge 9.004. Vi snakker altså om en viss nivåforskjell...

1,7 prosent elbiler

Også i Tyskland har dieselbilene fått mye negativ oppmerksomhet de siste årene, blant annet med kjøreforbud for eldre dieselbiler i enkelte byer. Likevel viser januartallene at dieselsalget faktisk øker i Tyskland.

Nærmere bestemt er bilene med dieselmotor opp 2,1 prosent i januar, sammenlignet med tilsvarende måned i fjor. Med det har dieselbilene en markedsandel på 34,5 prosent i dette markedet.

Til sammenligning står elbilene for 1,7 prosent av salget.

På test i Norge: Gjett om den vakte oppsikt på ladestasjonen!

Disse skiltene kom opp i Hamburg i fjor, nå skal de eldre dieselbilene stenges ute fra de delene av sentrum som har mest forurensning. Foto: Scanpix.
Disse skiltene kom opp i Hamburg i fjor, nå skal de eldre dieselbilene stenges ute fra de delene av sentrum som har mest forurensning. Foto: Scanpix.

Bytte ut eldre dieselbiler

Ifølge bransjen skyldes dieselbilenes økning at etterspørselen fra flåtkjøpere (typisk leasingselskaper og firmaer) har tatt seg opp igjen, samtidig som utvalget av dieselbiler som klarer nye og tøffere utslippskrav har økt.

En annen faktor kan være at flere bilprodusenter har lansert tiltak med incentiver for å få eiere av eldre dieselbiler til å bytte bil. Her handler det blant annet om kraftig subsidierte innbyttepriser.

Volkswagen har blant annet tilbudt dette i de 15 mest forurensede byene i landet, dette skal de utvide ytterligere.

Dieselforbud kan bety mye for bilprisene

Flest kjøper med bensinmotor

Økning i dieselsalget i Tyskland kan være en indikator på at dieselmotoren kanskje ikke er så død som mange i Norge mener...
Økning i dieselsalget i Tyskland kan være en indikator på at dieselmotoren kanskje ikke er så død som mange i Norge mener...

Apropos elbiler: De står altså ikke for mer enn 1,7 prosent av salget, men her registrerer vi en kraftig økning, kontra januar 2018. Elbilsalget er nemlig opp hele 68 prosent. Når flere tyske bilprodusenter nå er i gang med en kraftig, elektrisk offfensiv, er det grunn til å vente at dette tallet vil øke betydelig utover i 2019.

Biler med bensinmotor er fortsatt de mest attraktive blant tyske kjøpere. 57,6 prosent valgte bensinmotor. Det er ned 8,1 prosent fra januar i fjor.

Hybridbiler øker også kraftig i Tyskland, opp 66 prosent gir en markedsandel på 6,7 prosent. Til gjengjeld faller de ladbare hybridene med 26 prosent. I januar hadde de en markedsandel på bare 0,8 prosent.

Partikkelfilter kan koste deg mange tusenlapper

Mitsubishi Outlander har i flere år vært en ladbar bestselger i Norge, godt hjulpet av gunstige avgifter. I Tyskland er salget av ladbare biler langt lavere.
Mitsubishi Outlander har i flere år vært en ladbar bestselger i Norge, godt hjulpet av gunstige avgifter. I Tyskland er salget av ladbare biler langt lavere.

Vinnere og tapere

I tallene for elbilene er det blant annet 137 nye Teslaer. Det ga det amerikanske elbilmerket en økning på hele 117,5 prosent. Volvo økte 40 prosent, mens Ford endte på 15 prosent pluss.

Verre gikk det for Porsche, der salget falt hele 54 prosent i januar. Nissan var ned 40 prosent, mens Honda (35 prosent) og Alfa Romeo (32 prosent) heller ikke har særlig grunn til å glede seg over januartallene sine.

Disse dieselverstingene kan du få til kupp-pris

Video: Diesel og ladbart, se hva Mercedes kommer med nå