EU-kontrollen (eller periodisk kjøretøykontroll som er det formelt riktige navnet) ble innført for å luke ut trafikkfarlige kjøretøy.

Her sjekker man en rekke punkter som har med sikkerhet og miljø å gjøre. For eksempel rust, avgassutslipp, støy – og bremsevirkning på ruller.

Generelt er regelen at personbiler skal inn til kontroll hver annet år, første gang i fjerde kalenderår etter førstegangsregistrering.

​I fjor var 1,3 millioner lette kjøretøy inne på EU-kontroll. Og det gikk ikke like bra for alle.

Fanges opp noen ekstra feil

Statens vegvesens eget nettsted, Vegnett, har sett nærmere på statistikken fra disse kontrollene. Her viser det seg at hele 700.000 biler hadde så store mangler at de ikke ble godkjent etter første kontroll.

​ – Det er mange biler som ikke godkjennes ved første kontroll, men det viser at kontrollen fungerer ved at feil og mangler oppdages og utbedres. Det er bra for trafikksikkerheten. Mange viser nok bilen når det likevel er behov for service, noe som kan føre til at det fanges opp noen ekstra feil i forhold til gjennomsnittstilstanden, sier senioringeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen, til Vegnett.

Sendte ut 500.000 purrebrev i året, så sluttet de med det

Bremsene er noe av det som sjekkes på EU-kontrollen. Feil her er en gjenganger.
Bremsene er noe av det som sjekkes på EU-kontrollen. Feil her er en gjenganger.

Flest bremsefeil

– Feil knyttet til bremser er den mest vanlige årsaken til at kjøretøy ikke går gjennom EU-kontrollen. Nesten 34 prosent ble ikke godkjent grunnet bremsefeil. Nærmere 31 prosent ble ikke godkjent grunnet feil knyttet til lykter, refleks og elektrisk utstyr. For aksler, hjul, dekk og hjuloppheng var andelen 27 prosent, opplyser Halvorsen.

Brooms bilekspert Benny Christensen har selv en fortid som bilmekaniker. Han mener EU-kontrollen har hatt stor betydning for å gjøre den norske bilparken bedre.

EU-kontrollen ble strengere – og dyrere

Ikke rent få biler havner her, hos en bilopphugger, etter å ha fått stryk i EU-kontrollen.
Ikke rent få biler havner her, hos en bilopphugger, etter å ha fått stryk i EU-kontrollen.

Smart for kjøper – og selger

– Ja. før denne kontrollen kom, kunne man i prinsippet kjøre rundt i svært trafikkfarlige biler. Den eneste risikoen var å bli stoppet i teknisk kontroll, og sjansen for det var nok relativt liten. Nå må bilene vises annet hvert år. Dropper man å gjøre det, tar det ikke lang tid før det kommer begjæring om avskiltning, sier Benny.

– Dette er også en sikkerhet når man skal kjøpe og selge bil?

– Så absolutt! En relativt fersk EU-kontroll gir ekstra trygghet når man skal kjøpe bil. Det betyr ikke at bilen er feilfri, men det gir en god indikator på at det sikkerhetsmessige er i orden.

– Også for selger er dette bra. Da har man fått en kvalifisert gjennomgang av bilen og vet litt mer hva man selger. Det erstatter på ingen måte en verksted- eller NAF-test, men det gir en god pekepinn, mener Benny.

LES MER: Hvis dette brevet kommer, har du dårlig tid

Se video: Han laget en bilannonse utenom det vanlige