Blant 86 superbiler på et islagt vann i Gol, er det spesielt én bil som utpeker seg.

Ikke fordi det er en Ferrari (de er det nemlig flere av her) – men fordi sjåføren bak rattet vet å bruke gasspedalen. Lyden fra de fire pottene er ikke til å ta feil av.

Her snakker vi ekte italiensk ingeniørkunst.

Bak rattet i bilen alle snur seg etter finner vi Eli Hesthamar fra Sandefjord. Hun er én av mange som har tatt med seg bilen til Tisleifjorden på Golsfjellet – for å teste den ut skikkelig, under Autoxo Sport sitt «on ice»-arrangement.

Dette kan du straks lese mer om her på Broom.

Eli kjøpte verstingen

I år kjører hun sin nyinnkjøpte Ferrari GTC4Lusso. Dette er ikke bare én av de dyreste modellene til Ferrari, men også en av de raskeste.

Eli eier nemlig verstingutgaven. Den med V12 og nesten 700 hk!

– Det er litt tilfeldig at det ble akkurat denne bilen. Jeg har tidligere eid en Ferrari 458 Spider, som også er en helt fantastisk bil, men da jeg fikk prøvekjøre denne, ble jeg helt frelst, forteller 47-åringen til Broom.

Full gass med 12 sylindere, skrikende på 8.000 RPM, blir en mildt sagt høylytt affære. Foto: Rasmus Bell Andreassen
Full gass med 12 sylindere, skrikende på 8.000 RPM, blir en mildt sagt høylytt affære. Foto: Rasmus Bell Andreassen

Her er vårt møte med Bugatti Chiron!

Drøm på vinterføre

Blant utallige superbiler her oppe, er altså Elis bil blant dem som skiller seg mest ut fra mengden. Rett og slett på grunn av lyden og entusiasmen bak rattet.

– Vi må gasse på litt! Det er jo da bilen trives, ler Eli, og legger til at italieneren leverer på absolutt alle områder.

Eli er ikke akkurat redd for å bruke bilen.
Eli er ikke akkurat redd for å bruke bilen.

– Ja, det er en helt fantastisk bil. Alt bare stemmer her. I tillegg er den en drøm å kjøre på vinterføre, med både firehjulstrekk og firehjulsstyring, forteller hun.

– Men hva liker du aller best med bilen?

– Det må være kombinasjonen mellom herlig komfort, lyd og akselerasjon.

Broom tester Ferrari GTC4Lusso: – Tidenes familiebil!

Balansekunst

Under panseret finner vi Ferrari sin V12-motor på drøye 6,2 liter. Den yter vanvittige 690 hk og nesten 700 Nm.

Kraftpakken sender den nesten fem meter lange bilen, på 1,9 tonn, helt opp til 335 km/t. Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på kjappe 3,4 sekunder.

– Den går helt vilt, ja! Samtidig handler det ikke bare om å gi gass. Her på isen må man holde tunga rett i munnen. Jeg pleier å si at det handler om balansekunst. Følelsen av å danse med bilen gjennom svingene er bare nydelig, sier Eli i det hun hogger bilen i gir og drifter av gårde i drømmebilen.

Det får nesten ikke blitt mer brutalt enn dette.
Det får nesten ikke blitt mer brutalt enn dette.

Nordmenn har aldri kjøpt flere superbiler

Tidenes familiebil

Vi i Broom har testet GTC4Lusso tidligere. Her er noe av det vi konkluderte med da:

Ferrari slurver ikke når det kommer til kjøreegenskaper. Det finnes helt klart raskere og mer baneorienterte Ferrarier der ute. Men med tanke på at dette er en fireseter på to tonn, er det beundringsverdig hvor lett og smidig den kjennes i svingene.

Naboen min Kai, pleier å parere omtalen av denne typen biler ganske raskt med følgende spørsmål: Men har den hengerfeste?

Og svaret er nei. Ferrari GTC4 Lusso har ikke hengerfeste ...

Men jeg velger å si at dette må være tidenes familiebil likevel, Kai!

Se hele testen av Ferrari GTC4Lusso her:

Benny tok nesten til tårene da han testet Ferrari