Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Bilene flest nordmenn har lyst på akkurat nå

Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron. Dette er tre elbiler mange familier drømmer om.
Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron. Dette er tre elbiler mange familier drømmer om.
Vi har vært på tur i tre elektriske drømme-SUV-er.

Tiden da elbiler var små og rare doninger for spesielt interesserte er definitivt forbi. Det har gått fra disse små raringene, til alminnelige og folkelige biler som Nissan Leaf, VW e-Golf og Hyundai Ioniq. Utviklingen går fort og ruller for full fart videre med stadig nye modeller i nye segmenter.

Attraktive nykommere i premiumklassen skal nå bryne seg mot Tesla. I et segment hvor Tesla så langt har regjert i helt alene. Fram til nå.

Nå har vi satt nykommerne Jaguar i-Pace og Audi e-tron opp mot Tesla Model X. Rett og slett for å finne ut hvilken i dette trekløveret som er det best elbil-kjøpet i SUV-klassen.

Vi kjørte dem en isende kald vinterdag fra Oslo opp på Golsfjellet. På isbane der oppe –og hjem igjen dagen etter.

De tre bilprodusentene har bygget på samme konsept, men bilene er allikevel ulike.
De tre bilprodusentene har bygget på samme konsept, men bilene er allikevel ulike.

Dette er bilene:

La oss begynne med en kjapp titt på bilene. Audi e-tron er den nyeste av disse. De første eksemplarene ruller ut på norske landeveier i disse dager. e-tron er det vi må kalle en ganske stor og romslig familie-SUV. Den plasserer seg mellom Audi Q5 og Q7 i størrelse og er en veldig typisk Audi SUV på absolutt alle måter – med unntak av drivlinjen som her er helelektrisk og byr på 360 hestekrefter.

Jaguar i-Pace er også ganske ny. Den kom i fjor høst og er den fysisk minste av bilene i denne testen. Den er også den letteste og sprekeste med sine 400 hestekrefter. i-Pace har et litt uvanlig design til SUV å være, med litt coupe-aktige linjer. Som for Audi e-tron har interessen rundt den elektriske Jaguaren vær stor og modellen har mangedoblet Jaguar-salget her hjemme.

Den tredje og siste bilen kjenner mange allerede. Nemlig digre Tesla Model X som har vært på markedet i to-tre år allerede. Bilen med de litt merkelige bakdørene som åpnes oppover som umuliggjør takboks og skistativ, men som kan leveres både som 5, 6 eller 7 seter. De to andre kan kun leveres med fem sitteplasser.

Felles for alle bilene er at de er SUV-er med firehjulsdrift, kan trekke tilhenger, byr på en god dose status, de har rå ytelser og priser som gjør at mange må nøye seg med å drømme om den. Men overraskende mange nordmenn tar seg råd til en slik bil også.​

Også fronten på bilene er helt forskjellig.
Også fronten på bilene er helt forskjellig.

Dette koster de:

Vi begynner med den dyreste først. Det er Tesla Model X. Den koster fra 865.000 kroner som femseter, med flere sitteplasser og litt utstyr er du fort på rundt en million kroner.

De første Audi e-tron-bilene som kommer til Norge er velutstyrte Edition One-utgaver. Her starter prisene på 867.000 kroner.

Innstegs-modellen, som kommer senere, skal koste fra 641.500 kroner – før du har satt ett eneste kyss i utstyrslista. Det må man på en bil som denne og da renner pengene fort på. Vi tipper gjennomsnittsprisene på disse vil ligge på ca. 800.000 kroner.

Jaguar er litt i samme gate som Audi. De har en innstegsmodell som heter S og som koster fra 650.000 kroner. Så følger dyrere SE- og HSE utgaver med startpris på henholdsvis 725.000 og 775.000 kroner. Også her er de første norske bilene som ble levert i en godt utstyrt First Edition utgave, til godt over 800.000 kroner.

Går man for en aristokratisk Jaguar så sparer man liksom ikke på utstyret. Så også her tror vi «den typiske norske bilen» vi koste ca. 800.000 kroner

Tesla er med andre ord dyrest – og størst, mens Audi og Jaguar følger hverandre ganske tett i pris.

Tesla bekrefter: Nå kommer lavpris-modellen

Jaguar i-Pace har gode og sporty kjøreegenskaper. Den er testens både sprekeste og minste bil.
Jaguar i-Pace har gode og sporty kjøreegenskaper. Den er testens både sprekeste og minste bil.

Hvordan er de å kjøre​:

Vi starter i Jaguar i-Pace og legger med en gang merke til den presise styringen og den gode litt tunge styre følelsen. Understellet er satt opp med et klart sporty tilsnitt, noe som går litt ut over komforten, men gir en sportslig kjørefølelse. Det siste er viktig for Jaguar. Vi forbinder gjerne merket med luksuriøse og komfortable biler – mens de på sin side vi gjerne minne oss om sine stolte motorsport-tradisjoner.

Skyvet fra 400 hestekrefter og momentet på nesten 700 Newtonmeter er enormt og bilen oppleves som nett, lettkjørt og morsom.

Audien er som å kjøre et flygende teppe. Komforten om bord er helt suveren og vi er ikke bare litt, men mektig, imponert over hvordan de tyske ingeniørene har klart å sy sammen hjulopphenget her. Også her er styringen presis, men lettere enn i Jaguaren. Audien med 360 hestekrefter er den tregeste av disse tre, men den er absolutt ikke noen sinke i trafikken av den grunn, snarere tvert imot.

Tesla Model X byr på mer enn nok kraft i enhver situasjon. Den er lynrask ved forbikjøringer, den er komfortabel og at 2,5 tonn bil med mye vekt i bunnen, i form av batterier, oppleves som stabil overrasker neppe noen. Firehjulsdrift og et lavt tyngdepunkt, gjør at den store bilen også biter nesten uventet godt i fra seg i krappe svinger og (relativt) høy fart, uten at dette på noen måte er, eller skal være, bilens paradegren. ​Styringen er lett, men kunne vært enda mer presis etter vår smak.

Slik gikk det da vi dro til fjells med elektrisk SUV

Tesla Model X er en ruvede bil med kjempegod plass. Den er overraskende lettkjørt, vekt og størrelse tatt i betrakting.
Tesla Model X er en ruvede bil med kjempegod plass. Den er overraskende lettkjørt, vekt og størrelse tatt i betrakting.

Plass:

Om vi fortsetter der vi slapp, med Tesla, er den som allerede nevnt diger. 5 x 2 meter faktisk. Så her er plassen raus både bortover, innover, nedover og utover. Som 5-seter er bagasjerommet gedigent. Har man alle setene oppe i 6 eller 7-seteren, tar dette naturlig nok noe av bagasjeplassen. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er Tesla plass-mesteren i trekløveret – med god margin og over alt. Holder ikke plassen her. har du faktisk et problem.

I dette kompaniet er det Tesla som kan trekke den største tilhengeren også. På 2.250 kilo.

e-Tron har den tradisjonelle SUV-fasongen, langt på vei i alle fall, og byr også på greit med plass. Vi hadde faktisk ventet oss enda litt bedre plass i bagasjerommet. Men gulvet her er høyt, sikkert for å få plass til firehjulsdriften og elmotoren. Men for all del, dette holder for en familie på tur.

E-tron trekker tilhenger på 1.800 kilo.

Man trenger bare å ta en titt på Jaguaren, som heller ikke er noen liten bil, for å se at den ikke er plassmesteren av disse tre. Både designet og det faktum at den er minst rent fysisk, gir noen begrensinger. Men Jaguar har dyttet akslene henholdsvis langt forover og langt bakover, så akselavstanden er stor. Det hjelper godt på den innvendige plassen, samtidig som de får plass til stort batteri i gulvet.

Også i-Pace kan trekke tilhenger. Men her stopper vekten på 750 kilo. Det holder akkurat til en typisk hage-henger, slik at du kan hente noen vedsekker om høsten og kan kjøre kvist og kvast på fyllinga om våren. Men campingvogn kan du glemme.

Èn ting skremmer mange bort fra å kjøpe elbil

Audi e-Tron er veldig Audi – bortsett i fra at den her elmotor. Den er tung og veier omtrent det samme som Tesla Model X.
Audi e-Tron er veldig Audi – bortsett i fra at den her elmotor. Den er tung og veier omtrent det samme som Tesla Model X.

Design utenpå og inni:

Til tross for at konseptet er det samme – elektrisk premium-SUV med firehjulsdrift for hele familien, med lang rekkevidde – er det interessant å se hvor forskjellig de ulike produsentene har "løst oppgaven". Audi har lagt veldig mye ressurser i drivlinjen. Både firehjulsdriftsystemet og det super-avanserte bremse og regenereringssystemet er et stykke meget imponerende tysk ingeniørkunst som vi hverken ser, eller knapt merker i det daglige. Ut over det er bilen som hvilken som helst annen Audi, utover at den har elektrisk drivlinje.

Interiøret i e-Tron minner veldig om det vi finner i A8, Q7, A6 og Q8 - uten at det er noe galt i det.
Interiøret i e-Tron minner veldig om det vi finner i A8, Q7, A6 og Q8 - uten at det er noe galt i det.

Det betyr, lekkert og gjenkjennelig design, både utenpå og inni. Det betyr også mye utstyr, fin materialkvalitet og høy finish og en komfort som er helt enestående. Men den er kanskje en liten smule konservativ i forhold til de to andre.

Jaguar i-Pace her et design som utfordrer. Den er minst av disse tre, men til gjengjeld mest sportsbil og den raskeste. Lang akselavstand og den spesielle taklinjen bidrar til diskusjoner. Meningene er delte. Pen – eller spesiell? Vi heller litt mot det siste...

Interiørdesignet er litt cockpit-aktig. Den framstår nesten som trangere enn den egentlig er, med høy og stor midtkonsoll. Man sitter nærmest nedi et lite hull ... Lite, tøft og deilig ratt trekker opp. Store glassflater over brytere og infotainmentskjermen er pent, minimalistisk og moderne. Setene er gode, flotte å se på og kjøreposisjonen svært god. Også her har du det du forventer av utstyr og førerassistent-systemer om bord. Klart morsomste bil for deg som liker litt aktiv kjøring!

Allikevel føler vi at Jaguar ikke har stått løpet helt ut. Ett eksempel er hattehyllen over bagasjerommet. Det minner om det vi fant i VW Golf på 80-tallet og er ikke en bil i denne prisklassen verdig.

Godt ratt, moderne og pent interiør. Den framtredene konsollen bidrar ikke akkurat til romfølelse.
Godt ratt, moderne og pent interiør. Den framtredene konsollen bidrar ikke akkurat til romfølelse.

Tesla Model X er kanskje den som, til tross for flere år på markedet, utfordrer mest. I forhold til de to andre oppleves den nesten som er romskip. Den store skjermen i midtkonsollen er litt elsk eller hat. Vi synes den fungerer veldig bra, med store og tydelige tegn. Skjermene i de andre to bilene blir rett og slett litt knuslete i forhold. Dessuten er Tesla utrolig intuitiv. Her har de, i motsetning til Jaguaren valgt å fokusere på romfølelse. Panorama-frontruten er verdens største på en personbil. Materialkvalitet og finish er bedre enn sitt rykte, men ikke helt på Audi-nivå. Verken utenpå eller inni.

Få brytere og en stor skjerm hvor de fleste funksjoner styres fra preger Tesla innvendig.
Få brytere og en stor skjerm hvor de fleste funksjoner styres fra preger Tesla innvendig.

Falconving-bakdørene er vel mer spesielle en direkte praktiske. Ellers så kjenner vi igjen grunndesignet fra Model S, men er i en litt mer "oppblåst" variant som gir mye plass, men mindre eleganse. Den ser litt stor og klumpete ut.

Les også: Én ting kan gjøre elbilene billigere de neste årene

Her får Audi og Jaguar påfyll av strøm. Det tar sin tid ...
Her får Audi og Jaguar påfyll av strøm. Det tar sin tid ...

Rekkevidde, forbruk og lading:

Vi gjorde også en helt enkel og uhøytidelig forbuksmåling på de tre ulike bilene. Det ble gjort så enkelt som at vi satte klimaanlegget på 21 grader, skrudde av all sete og rattvarme og kjørte i fartsgrensen / fulgte trafikken over en periode på drøyt fire mil. Bilene kjørte etter hverandre med litt god avstand i mellom. Batteriene var varme, men det var kaldt ute, vi snakker ca. -15 grader.

Vi kom fram til følgende resultat på bilenes egen kjørekomputer:

Audi overrasket med det høyeste forbruket på 2,95 kWh /mil. Deretter fulgte Jaguar med 2,65 kWh/mil og aller best var Tesla på 2,45 kWh/mil.

Tilgangen til Teslas egne superladere er gull verdt. De har maksimal hastighet på 120 kW. Fullading tar typisk 45-60 minutter, med varme batterier. Kommer du med 20 prosent strøm og kjører videre med 80 prosent, så tar det 30 - 40 minutter.

Jaguar: Dersom man benytter en av de mange 50 kW-hurtigladerne langs det norske veinettet, blir ladetiden fra 20 opp til 80 prosent ca. 1,5 time. Det samme gjelder i bunn og grunn for Audi e-tron. Den skal kunne CCS-hurtiglades med ladeeffekt opp til 150 kW, men hvor? Utbyggingen av det mye omtalte Ionity lade-nettverket ligger langt etter skjema.

Det er liten tvil om at Tesla er ladevinneren her. Med god margin også. Da vi kom til Gol på vår testtur, valgte vi å lade opp før vi kjørte til fjells. På Tesla tok det 30-40 min. På Jaguar og Audi tok det to timer – med varme batterier. Med kalde hadde det kanskje tatt en time til..

Her har Tesla-eierne en kjempefordel. Det godt utbygde og velfungerende ladenettverket er definitivt en av grunnene til at mange velger nettopp Tesla.

Rekkevidden til de ulike modellene er litt vanskelig å sammenligne direkte. Rett og slett fordi Audi og Jaguar oppgir sin rekkevidde etter den nye og strengere WLTP-standarden – og kommer ut med henholdsvis 417 og 470 kilometer mens Tesla opererer etter den noe mer optimistiske NEDC-standarden oppgir 565 kilometer. Vi anslår ca. 480-500 kilometer som realistisk rekkevidde her.

Det må også legges til at disse tallene er for blandet kjøring under gode forhold. På vinterstid og i kulde vil de reduseres vesentlig. Kanskje med opptil 40 prosent. Det kan være veldig greit å være klar over for deg som vil kjøre til hytta på vinterstid.

​ Les også: Så billig får du brukt Tesla

Vi kårer Audi e-Tron som vinner av denne duellen. Den er en veldig komplett elbil.
Vi kårer Audi e-Tron som vinner av denne duellen. Den er en veldig komplett elbil.

Konklusjon:

Vi kårer Audi e-Tron til vinneren her. Bilen er som nevnt teknisk svært avansert, den er romslig, velutstyrt, og velbygd på alle måter. Pluss også for mulighet for tilhenger på 1800 kilo. Det eneste som trekker noe ned her er lademuligheten på langtur.

Tesla Model X tar en svært hederlig annenplass. Plassen, mulighet for å trekke tung tilhenger, mulighet for mer enn fem sitteplasser og ikke minst det geniale lade-nettverket trekker opp. På minussiden noterer vi høy pris og ingen mulighet til takstativ eller skiboks, samt litt litt dårlige finish og materialkvalitet i noen detaljer.

Jaguar I-Pace er en herlig bil å kjøre, rask og sporty som den er. Moderne og fin innvendig. Men her taper den litt på plass og noen litt kjappe løsninger. Den er rett og slett ikke mest bil for pengene. Det er også den bilen som utfordrer mest i forhold til lading på langtur.

Testen ble utført i samarbeid med TV 2 Hjelper deg

Varsler storsatsing: 22 millioner elbiler er på vei

Se video: Sjekk også ut denne elbil-duellen

Lik Broom på Facebook