Bilsalget i Norge har endret seg enormt de siste årene. Elbiler og hybrider har kommet for fullt, mens dieselbilene har mistet mye salg.

På mindre enn ti år, har dieselandelen stupt. På det meste hadde rundt 70 prosent av nybilene dieselmotor. Nå er denne andelen på vei ned mot 10 prosent.

Dette er en villet utvikling. Norske politikere har sørget for å gi særlig elbilene svært mange fordeler. Samtidig har dieselbilene i større og større grad havnet i skammekroken, blant annet med fare for kjøreforbud på dager med spesielt mye forurensning.

En annen virkelighet

Det politiske målet nå er at det ikke skal selges personbiler med bensin- eller dieselmotor i Norge fra 2025. Det er svært ambisiøst og vil skille oss klart fra nesten samtlige andre land i verden.

Men hva med bilene som allerede ruller på norske veier? Jo, det er virkeligheten en helt annen enn den vi ser på nybilsalget.

Statistikk fra Opplysningrådet for Veitrafikken (OFV) viser at det ved årsskiftet var registrert drøyt 2,7 millioner personbiler her til lands. Det var for øvrig en økning på nesten 27.000 biler fra året før.

Elbiler bulker mer enn andre biler

Den norske bilparken lar seg ikke endre i en fei, selv om nybilsalget har forandret seg mye de siste årene.
Den norske bilparken lar seg ikke endre i en fei, selv om nybilsalget har forandret seg mye de siste årene.

Mange flere elbiler

Av disse bilene hadde 1.260.946 dieselmotor. Antallet elbiler var til sammenligning 195.054. Det var altså mer enn seks ganger så mange biler som går på diesel, kontra de som bruker strøm.

Men at nybilsalget er i endring, merkes også på utviklingen her. Antall dieselbiler falt med 7.918 fra årsskiftet 2017/2018. Til sammenligning økte antallet elbiler med solide 56.225 samme periode.

I det store skiftet over til elbiler, er det store antallet eksisterende dieselbiler uansett en faktor man ikke kommer utenom. I alle fall i forhold til miljøaspektet her:

Dette kan godt være din neste bil

Audi e-tron er siste tilskudd til elbil-utvalget i Norge. Audis første elbil er en SUV, interessen har vært enorm i forkant.
Audi e-tron er siste tilskudd til elbil-utvalget i Norge. Audis første elbil er en SUV, interessen har vært enorm i forkant.

Oppfordret oss til å kjøpe dieselbil

– Ja, dette er både en utfordring og en bekymring for politikerne. Skal vi virkelig få ned utslippene fra biltrafikken, må disse bilene fases ut og erstattes med mer miljøvennlige alternativer. Og hvordan gjør man det? Akkurat det tror jeg ikke noen har en god fasit på, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Nei, for det er vel ikke nødvendigvis miljøvennlig å skrote dem heller?

– Dette er komplekst. Når man begynner å sette opp større miljøregnskap, viser det seg fort at det ikke finnes enkle løsninger. Her handler det også om å ikke lage store og uventede problemer for folk flest. Det er ikke så lenge siden politikerne faktisk oppfordret oss til å kjøpe dieselbiler. Det er nå en gang slik at ikke alle vil – eller kan, eller har råd til – å kjøpe seg elbil. Mange har uansett en bil de må selge først. Og hvis politikerne kjører på og gjør dieselbilene enda mer ukurante, vil de også falle mye mer i verdi, noe som gjør det enda vanskeligere for mange, mener Benny.

– Vi skal bytte bil – men vil ikke ha elbil

Begrenset utvalg

Vi ser allerede klare tendenser i bruktmarkedet, på at enkelte dieselbiler har blitt tungsolgte og har falt i verdi. Det er grunn til å tro at dette vil forsterke seg ytterligere.

– Markedet er fragmentert. Noen biler er fortsatt attraktive i bruktmarkedet, selv om de har dieselmotor. Det gjelder særlig store SUV-er og flerbruksbiler. Mens mindre biler med dieselmotor nok oppfattes som mer ukurante nå. Vi må også huske at utvalget av elbiler fortsatt er begrenset. Det gjelder både biltype og ikke minst antall biler ut til kundene. Og så lenge der er slik, er ikke elbil et reelt alternativ for alle, sier Benny.

Volvo XC90 er en storselger i Norge, som ladbar hybrid. De siste årene har det blitt langt tyngre å selge den med dieselmotor.
Volvo XC90 er en storselger i Norge, som ladbar hybrid. De siste årene har det blitt langt tyngre å selge den med dieselmotor.

Norge er det store unntaket

Fra bilbransje-hold blir det nå tatt til orde for ordninger som gjør det mulig å eksportere brukte biler fra Norge. I dag er dette svært vanskelig, fordi vi har så høye avgifter på nybiler. Dette skaper et høyt prisnivå også på brukte biler. Skal man klare å gjøre noe med det, må vi i så fall få en type refusjonsordning på den innbetalte avgiften.

– Det synes jeg er veldig spennende tanker. I praksis er Europa i dag et felles bilmarked, der bilene enkelt selges fra land til land. Mens Norge er det store unntaket. Vi får biler inn fra alle kanter, men kan ikke enkelt selge til andre land. Nå er vi rekordtidlig i gang med det elektriske skiftet. Og uten å finne gode løsninger for alle bensin- og dieselbiler som da må erstattes, tror jeg utviklingen fort kan bremse opp, avslutter Benny.

Andre drivlinjer

PS: Det er nesten like mange bensin- som dieselbiler på norske veier. Her er antallet 1.063.772. Det er ned over 63.000 fra året før.

I tillegg kommer 104.698 hybridbiler med bensinmotor, og 87.626 ladbare hybrider med bensinmotor.

Til sammenligning er det 996 dieselhybrider og 6.562 ladbare hybrider med dieselmotor her til lands.

LES MER: Smart løsning, men vil det fungere i Norge?

Se video: Dette er viktig når du skal kjøpe elbil