I lange perioder har Ford Mondeo vært en av Norges aller mest solgte biler.

Mondeo har også markert seg som en av de mest kjøreglade bilene i klassen. Med den siste generasjonen har den tatt et skritt i mer eksklusiv retning, med komfortabel kjørefølelse, god støydemping og mye utstyr tilgjengelig.

Likevel har salget falt kraftig. Det skyldes nok i hovedsak at bilmarkedet her hjemme har forandret seg mye de siste årene.

Elbilene og de ladbare hybridene har tatt store markedsandeler. Og her er ikke Ford helt på banen.

Dagens Mondeo selges riktig nok som hybrid, men da bare som sedan – og med en stor "batteriklump" i bagasjerommet. Den sladrer veldig tydelig om at dette er en løsning som ikke var planlagt godt da bilen ble utviklet.

Debuterer nå

Men nå skjer det ting på dette området. Ford går nå ut med nyheten om at Mondeo skal komme i ny hybridutgave. Og ikke minst viktig: At den kommer som stasjonsvogn.

Nye Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn debuterer nemlig nå på Brussel Motorshow i Belgia.

Den kombinerer en spesialutviklet 2-liters bensinmotor med en elektrisk motor som drives av et litium-ion-batteri. Tilsammen yter disse 187 hestekrefter. Det resirkulerbare litium-ion batteriet på 1,4 kWh er plassert under det flate gulvet i bagasjerommet og blir blant annet ladet opp ved hjelp av bilens bremseenergi.

Her testet vi Mondeo, lenge før tiden

Flatt bagasjeromsgulv, under dette ligger batteripakken.
Flatt bagasjeromsgulv, under dette ligger batteripakken.

Lavere forbruk

Systemet skal fange opptil 90 prosent av denne energien. Bilen er også utstyrt med en optimalisert eCVT automatgirkasse som ytterligere reduserer drivstofforbruket.

Til sammen gir dette et forventet CO2-utslipp på 101 gram/km og et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,44 l/mil.

Andre teknologier som hjelper sjåføren til å redusere drivstofforbruket er:

Varme fra eksosen

– Kjørecomputer som overvåker drivstoff- og energibruk med funksjoner som blant annet oppmuntrer til mer gradvis bremsing for å sende mest mulig energi tilbake til batteriet.

– Både styring, klimaanlegg, motornedkjøling og flere andre systemer er drevet av elektrisitet. Dette reduserer belastningen på motoren betraktelig.

– Et spesialutviklet system bruker varmen fra eksosen og bidrar til at kupeen blir raskere varm.

Du kan faktisk kjøpe en Volvo som er laget i Kina

Designendringene er små, dette er fortsatt en sporty og stilig stasjonsvogn.
Designendringene er små, dette er fortsatt en sporty og stilig stasjonsvogn.

Ny dieselmotor

Batteriene krever naturligvis plass, det gjør at Mondeo Hybrid stasjonsvogn må nøye seg med 403 liter bagasjeplass. Slås baksetene ned, går det inn 1.508 liter med bagasje. Det er også ekstra plass under gulvet.

Fords 2-liters EcoBlue 190-hesters dieselmotor blir nå for første gang tatt i bruk i Mondeo. Ifølge Ford kjennetegnes den ved at den leverer kjøreegenskaper tilsvarende en større motor, men har samtidig drivstoffeffektiviteten og CO2-utslippet til en mindre. Den oppfyller også de strenge Euro 6d utslippskravene.

Mondeo er tilgjengelig med dette motoralternativet i kombinasjon med Fords nye 8-trinns automatgirkasse og firehjulstrekk. Her kan du velge mellom den sportslige ST-Line eller den mer luksuriøse Vignale-varianten.

Denne konkurrenten er ladbar – og har solgt veldig bra

Oppgradert interiør

Det er gjort en rekke endringer på interiøret og eksteriøret i Mondeo. Det nye frontdesignet består av en endret grill med unike detaljer for hver av de tre modellvariantene. Frontstøtfangeren er endret og fått en ny og mer sportslig fremtoning, i tillegg til nye tåkelys og LED-kjørelys. Bak har bilen fått nye C-formede baklys

Nye eksteriørfarger blir også tilgjengelige. De inkluderer den Vignale-eksklusive fargen Blue Panther og Urban Teal, som kan fås på alle de nye Mondeo-variantene.

Også i kupeen har Mondeo blitt oppgradert. Setestoffene er nye, det samme er dørhåndtak og flere unike detaljer for de tre forskjellige variantene, Titanium, ST-Line og Vignale.

Også interiøret er oppgradert, med nye materialer og endel endring på detaljer.
Også interiøret er oppgradert, med nye materialer og endel endring på detaljer.

Godt under 500.000,-

Det roterende girskifthjulet som styrer den 8-trinns automatgirkassen på dieselvariantene, frigjør plass i midtkonsollen. Her er en USB-port plassert for hendig lading av mobiltelefoner og annet bærbart utstyr.

Mondeo kommer også nå med en forbedret adaptiv cruisekontroll-teknologi som nå også inkluderer køassistent. Med den kan bilen automatisk bremse ned til full stopp, for eksempel ved køkjøring, og deretter selv starte opp igjen i løpet av tre sekunder. Står trafikken lenger enn tre sekunder, kan sjåføren enkelt starte ved å trykke på en knapp på rattet eller forsiktig trykke på gasspedalen. Denne teknologien blir tilgjengelig på Ford Mondeo stasjonsvogn med den nye 2-liters EcoBlue motoren med automatgir. .

Nye Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn i den godt utstyrte Titanium-utgaven får du fra 447.000 kroner. De første bilene er forventet til Norge allerede i mars.

Mondeo fylte 25 år, her ser vi nærmere på alle generasjonene

Se video: Jo – Evald bruker faktisk denne som taxi!