Her bygger Steinar sin egen Lamborghini

Med pågangsmot og tålmodighet kommer du langt.

Her er Steinar Thyholdts egen Lamborghini Aventador under bygging. Som du ser, begynner bilen å ta form – men det er et stykke igjen… Foto: Frank Williksen
Her er Steinar Thyholdts egen Lamborghini Aventador under bygging. Som du ser, begynner bilen å ta form – men det er et stykke igjen… Foto: Frank Williksen

I en ganske så anonym garasje i Muruvik ved Stjørdal er en juvel i ferd med å bli skapt: Her bygger den allsidige tusenkunstneren Steinar Thyholdt sin egen utgave av Lamborghini Aventador, en av de råeste sportsbilene som finnes!

Og dette er ikke tull: Hvis du googler Lamborghini Aventador og titter på bildene, så ser du akkurat hvordan bilen som nå blir til i Muruvik kommer til å se ut når den er ferdig. Den blir hvit, for øvrig, for å understreke bredde og størrelse…

Stor glede!

Det spesielle byggeprosjektet står for noe nytt her i landet. Frem til 1. januar 2014 var slike prosjekter avgiftsbelagt på nivå med nye biler, og interessen var deretter. Å bygge en mer spesiell bil den gang var i praksis umulig på grunn av de store avgiftskravene dette ville utløse.

Men så fikk landet en samferdselsminister som ville stimulere bredden i bilinteressen, og med et pennestrøk ble alle avgiftstillegg borte. Dette utløste stor glede hos bilentusiaster over hele Norge, ikke minst hos en viss Steinar Thyholdt, bosatt i Muruvik:

Motor og bakstilling på en Aventador er et imponerende syn, også med en 5,4 liters V12 fra BMW i stedet for en original Lamborghini-motor. Foto: Frank Williksen
Motor og bakstilling på en Aventador er et imponerende syn, også med en 5,4 liters V12 fra BMW i stedet for en original Lamborghini-motor. Foto: Frank Williksen

Fritt fram for alle

– Da Solvik-Olsen kom med de nye reglene, inviterte jeg kona med på en bedre middag, for dette var noe som måtte feires! Avgifter på amatørbygg og byggesett forsvant med et pennestrøk. Dette betyr at det nå er fritt fram for alle og enhver som har interesse, litt grunnleggende bilkunnskap, pågangsmot og en stor dose tålmodighet til å komme i gang med å bygge sin egen bil, sier Steinar Thyholdt til Broom.

Joda, du kan få sportsbil til 100.000 kroner

4.300 timer - hittil

Siden 2005 har han drevet Hell Treningsstudio i Stjørdal. Her er han fortsatt majoritetseier, men nå er det ansatt ny daglig leder. Dermed står han også friere til å bruke mer tid på bilprosjektet.

Før dette drev han i ti år karosseri- og lakkeringsverksted i Hommelvik, og han har jobbet hos lakk- og malingleverandører.

Lamborghini-drømmen har levd lenge, og den skjøt altså fart da det ble mulig å bygge bil selv uten å bli flådd økonomisk. Allerede tidlig på året 2014 var han så smått i gang, og hittil har han passert 4.300 arbeidstimer. Fortsatt gjenstår det nok drøyt 2.000 timer før bilen er registrert og på veien.

Liggende støtdempere må til.Foto: Frank Williksen
Liggende støtdempere må til.Foto: Frank Williksen

Falt for Aventador

– Selv om avgiftene er blitt borte, er det ikke slik at det er bare å gå i gang etter eget hode, forteller Steinar:

– Man må søke om tillatelse til bygging. Her må det oppgis spesifikasjoner, og hvordan byggingen skal gjennomføres, foruten hva som skal brukes av materialer og hvor hovedkomponentene kommer fra. Det må også presenteres et budsjett for prosjektet, forteller Steinar, som lenge hadde Lamborghini Diablo øverst på ønskelisten, men som falt helt i staver da Aventador kom.

Så da ble det altså Aventador i stedet.

Ny forskning: Dette gir mer lykke enn kyssing og fotball

BMW-oppheng

Det aller første steget var å skaffe seg kunnskap om konstruksjonen og lage en mal. Steinar fikk tak i komplette tegninger til en Diablo – 320 sider med detaljer. Dette ga godt innsyn i alle komponenter, med materialkvalitet og dimensjoner, og ble utgangspunktet for den jobben som skulle gjøres.

Ja, unntatt forstilling og bakstilling, da. Her valgte Steinar å ta utgangspunkt i BMW-konstruksjoner, som senere er blitt modifisert – dels med egne idéer - frem til et understell som definitivt fungerte ved den første prøvekjøringen på Værnes for kort tid siden.

– BMWs spesielle dobbeltlink forstilling gir stor stabilitet i høy fart, og bakgrunnen for å bruke denne var ønsket om å overføre BMWs glimrende kjøreegenskaper til min bil, sier han.

Sitt eget chassisnummer har han også fått.Foto: Frank Williksen
Sitt eget chassisnummer har han også fått.Foto: Frank Williksen

James Bond-bil

Før han gikk i gang med selve byggingen, laget han en ramme i tre som var helt identisk med Diablo-tegningen, bare med hensyn tatt til Aventadors litt større lengde og bredde.

Med for- og bakstilling under kontroll, trengtes det også motor og bremser, og da måtte Steinar skaffe en donor-bil. Valget falt på en 1998 BMW 750i med V12-motor på 5,4 liter, en bil mange nok vil kjenne igjen fra en James Bond-film.

Bilen var kjørt 240.000 kilometer da Steinar kjørte den hjem fra Hannover i oktober 2014.

Superbilen som passer alle

Byggesett hjalp på veien

– Den var nesten for fin til å slakte, men når min Aventador er ferdig skal jeg kontakte forhandleren jeg kjøpte bilen hos, og vise ham den: Her er bilen jeg kjøpte i 2014!

Fordelen med å ta V12-motor, styring og bremser fra denne, er at systemene allerede var avstemt til hverandre, selv om noen tilpasninger har vært nødvendig, forteller han, og legger til at automatgirkassen kommer fra en Audi A8 med forhjulsdrift.

Under byggeprosessen har Steinar også funnet mye støtte i et 1:8 skala byggesett av en Lamborghini Aventador fra Pocher. Byggesettet består av 600 deler, og er så detaljriktig at det er signert som «korrekt» av Lamborghini.

Baklysarmatur må håndlages, som mye annet. Hver eneste lille glassbit her er håndskåret.Foto: Frank Williksen
Baklysarmatur må håndlages, som mye annet. Hver eneste lille glassbit her er håndskåret.Foto: Frank Williksen

Håndbygd i Mexico

En bil må også ha et karosseri, og det skulle vise seg å bli litt av en ørkenvandring å få på plass dette:

– Karosseri og interiør er håndbygd av en meksikaner – Carlos Munoz – som laget en modell i 1:1 størrelse over en periode på drøyt fire år før han støpte glassfiberkarosseriet. Det ble bra, men å få det hjem var en annen sak! Når jeg regner med papirarbeidet og byråkratiet rundt, ble det et ni måneders mareritt å få det hele hjem til Norge, forteller Steinar Thyholdt, som selv var i Mexico en gang mens prosessen foregikk.

TVR: De skal lage sportsbil folk flest har råd til

Lamborghini til 450.000

Den Lamborghini Aventador som nå nærmer seg fullførelse i Muruvik, er 4,65 m lang, 2,16 m bred (2,36 med speil) og 1,13 m høy. Motoren er altså en BMW V12 på 5,4 liter med 300 hk. Dekkdimensjonene er voksne: Foran sitter 255/35 ZR 19; bak 335/30 ZR 20.

– Hva kommer bilen til å koste deg?

– Totalbudsjettet i søknaden var 450.000 kroner. Hittil har jeg passert 300.000, men så har jeg også stort sett alle deler i hus. Det jeg jakter på nå er skjerm til instrumenteringen, og den får jeg fra en fabrikk i Japan, sier Steinar Thyholdt.

Han er for øvrig ikke alene om å bygge en slik Lamborghini selv. Carlos Munoz har laget fire slike karosserier. Et er havnet i Mexico, et i Norge, og et er i Canada. Det fjerde har ukjent adresse for Steinar.

Steinar Thyholdt ser rimelig fornøyd ut, og er godt i rute med sitt drømme-prosjekt. Foto: Frank Williksen
Steinar Thyholdt ser rimelig fornøyd ut, og er godt i rute med sitt drømme-prosjekt. Foto: Frank Williksen

Nøyaktighet kreves!

– Å bygge en bil selv er altså faktisk mulig?

– Ja, det er det. Det som først og fremst trengs, er litt teft og fingerferdighet, og store doser tålmodighet. Noe av kunsten er også å holde kostnadene nede, være kreativ og hele tiden være bevisst på å gjøre en ordentlig jobb.

– Og så må man være nøye med å følge «boka» når det gjelder søknad og løpende informasjon om hvordan prosjektet utvikler seg. Selv har jeg hatt stor glede av kontakten med Petter Killingberg, som er regionskontakt for SFOOR (Statens vegvesens spesialistfunksjon for ombygde, oppbygde og reparerte kjøretøy).

Bidrar gjerne

– Har du hatt mye hjelp fra andre også?

– Når man begynner å bygge slik, blir tunnelsynet ekstra trangt, og interessen stor for hva som finnes av kunnskap utenfor egne vegger. Selv har jeg fått de fleste og beste svarene på mine spørsmål innenfor Trøndelags grenser, og gjennom prosjektet har jeg utviklet et stort kontaktnett – også globalt.

– Så hvis andre føler seg fristet til å gå i gang, så er du mannen å spørre til råds?

– Ja, jeg skal gjerne bidra med kunnskap om hvordan man går frem i dette spesielle segmentet, sier Steinar Thyholdt. Han regner med at det ennå gjenstår minst 2.000 timers arbeid før bilen hans fremstår ferdig og i utstillings-modus.

Slik vil bilen fremstå når den er ferdig. Foto: Lamborghini/wolfango.it
Slik vil bilen fremstå når den er ferdig. Foto: Lamborghini/wolfango.it

Kasko for maks 5.000

– Er det dyrt å forsikre et slikt prosjekt?

– Absolutt ikke. Det var riktig nok ikke så enkelt å finne et selskap som ville forsikre bilen, men det endte med Amcar/If. Her har jeg dekning på brann, tyveri og garasjeforsikring ved restaurering, foruten en verdiforsikring på 1 million på selve bilen. Premien for dette er 3.400 kroner pr. år.

– Og som ferdig bil?

– Denne kommer i en egen kategori, og årspremien med full kasko vil bli under 5.000 kroner. Dette høres nok billig ut, men tenk deg om – hvor ofte hører du at slike biler blir skadet, slutter Steinar Thyholdt.

Original instrumentering i en Lamborghini Aventador ser slik ut. Den blir nok slik i bilen til Steinar også. Foto: Lamborghini/wolfango.it
Original instrumentering i en Lamborghini Aventador ser slik ut. Den blir nok slik i bilen til Steinar også. Foto: Lamborghini/wolfango.it

Imponert!

Petter Killingberg, regionkontakt SFOOR, er altså Steinars kontakt i Statens vegvesen, og mannen som skal godkjenne bilen når den er helt ferdig.

– Jeg kan selvsagt ikke gå i detaljer på enkeltsaker, men kan si så mye som at jeg er mektig imponert over den arbeidsinnsatsen Steinar Thyholdt har lagt ned. Han er utrolig nøye med det han holder på med, og at han bygde en ramme av tre før han begynte å arbeide med stål, viser hvilken perfeksjonist han er, fastslår Killingberg overfor Broom.

I godkjenningsbrevet til Steinar står det blant annet følgende:

"Søknaden må berømmes for særdeles grundig og ryddig oppsett og beskrivelser. Søknaden gir inntrykk av at du har lagt ned en grundig jobb før igangsetting av søknadsprosess."

Topp fem: Frekk hekk på bilutstilling

Se video: Kompisene dro til Las Vegas – og realiserte bildrømmen