Focus har vært en stor suksess for Ford i flere generasjoner. I fjor ble den helt ny.

Focus tilhører en bilklasse med svært mange gode konkurrenter. Siden den ble lansert første gang, har det kommet en rekke nye modeller i segmentet. I tillegg har salget av SUV-er og crossovere tatt markedsandeler.

Ford svarer nå på det med å tilby Focus i flere utgaver, som skiller seg tydeligere fra hverandre enn tidligere: Titanium, Active, ST-Line og Vignale. Karosserivariantene i starten er femdørs kombi og stasjonsvogn.

Hva er nytt:

Nå har vi kjørt Focus i stasjonsvognutgave, nærmere bestem en ST-Line med 1-liters bensinmotor på 125 hestekrefter og automatgir.

ST-Line betyr stylingpakke utvendig og innvendig, i tillegg til lavere sportsfjæring. Race red-fargen og tøffe 18-tommers felger underbygger det sporty preget.

Dette er småbil for de som vil snobbe oppover

Knall rød og med tøffe felger er dette en ganske sporty stasjonsvogn.
Knall rød og med tøffe felger er dette en ganske sporty stasjonsvogn.

Hva er styrker og svakheter?

Ford ga Focus et skikkelig løft da den ble ny i fjor. De kaller den selv den mest avanserte bilen de noen gang har introdusert i Europa. Dette handler om siste nytt av sikkerhetsutstyr, i tillegg til at mye komfort- og luksusutstyr også er tilgjengelig.

Den godt utstyrte testbilen har blant annet head up display, parkeringsassistent og oppvarmet frontrute/ratt. Den har også et imponerende bra ryggekamera. Som vanlig hos Ford, blakker du deg ikke selv om du går for mye utstyr. Her er kontrasten stor fra premiummerkene.

Ford satser tungt på ST-Line som betyr stylingpakke inn- og utvendig.
Ford satser tungt på ST-Line som betyr stylingpakke inn- og utvendig.

Plass er naturligvis et svært viktig moment når du velger stasjonsvogn i denne klassen. Her har Focus vokst betydelig. Bagasjerommet svelger nå unna 608 liter. Dermed er den en av de største i klassen. Dette er også en god del mer enn i storebror Mondeo.

Det har blitt spekulert i at dagens Mondeo kanskje ikke blir erstattet, i praksis er Focus nå stor nok til å hente mange tidligere Mondeo-kunder.

Kjøreegenskapene har alltid vært en Focus-styrke. De er fortsatt her. Focus er lettkjørt og komfortabel, samtidig som styringen gir god tilbakemelding. Motoren på 1 liter gjør en imponerende jobb, denne har Ford fått mye velfortjent skryt for.

Svakheter? Det er egentlig fint lite å sette fingeren på her. Men noen spesielt spennende bil er ikke Focus stasjonsvogn. Den mangler også den litt tunge komforten vi finner hos storebror Mondeo. Samtidig er ikke det så rart, størrelsen tatt i betrakning. Støydempingen er heller ikke riktig så god som på Mondeo, men bra til denne klassen å være. Interiøret sladrer om at Ford har brukt sparekniven her og der. Selve dashborddesignet er helt på det jevne.

Dette er en liten plassmester

Interiøret er ikke veldig spennende, men alt er funksjonelt og det er bra med oppbevaringsrom rundt om i bilen.
Interiøret er ikke veldig spennende, men alt er funksjonelt og det er bra med oppbevaringsrom rundt om i bilen.

Hva koster den?

Testbilen starter på 334.000 kroner. Med hele sju utstyrspakker og en god bunke ekstrautstyr i tillegg, ender vi på (neppe helt tilfeldige) 399.300 kroner. I forhold til hva du får igjen, er dette helt klart mye bil for pengene. Noen vil sikkert være skeptisk til om det holder med 1-liters bensinmotor på en såpass stor bil som dette. Da anbefaler vi en prøvetur!

Hvem er konkurrentene?

Vi kommer naturligvis ikke unna VW Golf. Den er fortsatt målestokken i klassen og for mange kjøpere et opplagt valg. Det er også mange andre bra biler å velge mellom her: Opel Astra har aldri vært bedre, selv om den går under radaren hos mange.

Andre? Peugeot 308, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Renault Megane, Volvo V40, denne lista er virkelig lang. Skal du prøve alle før kjøp, har du mye bilkjøring foran deg!

Nye Focus har vokst til å bli en fullverdig familiebil, i alle fall i stasjonsvognutgave.
Nye Focus har vokst til å bli en fullverdig familiebil, i alle fall i stasjonsvognutgave.

Vil naboen bli imponert?

Focus stasjonsvogn er et typisk fornuftsvalg. Den kjøpes av de som trenger en rommelig stasjonsvogn, men ikke har lyst til å bruke altfor mye penger på nybilen. Småbarnsfamilier er den naturlige målgruppen.

I ST-Line blir den litt ekstra tøff. Men dette er ikke en bil som skiller seg særlig ut i trafikken. Til den blir den litt for anonym og også traust i linjene.

Comeback i Norge, salgsrekord i Europa

Broom mener:

Nye Focus markerer seg sterkt i en svært tøff bilklasse. Her får du mye plass, gode kjøreegenskaper og muligheten til veldig mye fint utstyr – til gunstig pris.

Her profiterer også Ford på satsingen sin på en liten, men svært effektiv bensinmotor. Den er med på å holde prisen nede, samtidig som den føles helt tilstrekkelig i denne bilen. Du kjøper uansett neppe en stasjonsvogn i denne klassen for å drive med den mest aktive kjøringen.

Bagasjerom på hele 608 liter gjør den til en fullverdig familiebil. Baksetet er også rommelig, her sitter to voksne godt med rikelig plass både til beina og i høyden.

I det norske markedet er det et stort drawback å ikke tilby noen elektriske drivlinjer på en ny bil i 2019. For Focus er det – i alle fall i starten – enten bensin- eller dieselmotor som gjelder. Det vil den nok tape en god del salg på.

Derfor kan Focus være et smart bruktkjøp

Bilnavnet over hele hekken har blitt en trend de siste årene, Focus har hengt seg på den.
Bilnavnet over hele hekken har blitt en trend de siste årene, Focus har hengt seg på den.

Dette mener eierne:

Vi har hele 80 anmeldelser av Ford Focus inne i Brooms bruktbilguide. Her kan du lese hva alle de eierne mener om bilen sin.

Klikk her hvis du eier en Focus og vil dele dine erfaringer med den.

Visste du at:

– Focus har solgt 16 millioner eksemplarer siden den kom på markedet for 20 år siden. Den har også vært Europas mest solgte bil i flere år.

– De høyreiste crossoverne har tatt mye salg fra Golf/Focus-klassen de siste årene. Ford svarer på det med Active-utgaven av Focus. Den har tre centimeter høyere bakkeklaring og en god dose offroadstyling.

– Focus er den første bilen fra Ford i Europa med Head up display. Lysteknologi "ser" veien foran bilen, og lyser opp de viktigste områdene.

Se så glad Roy er i Forden sin!

Ford sier selv at Focus er den mest avanserte bilen de har lansert i Europa. Her hjemme kan nok mangelen på elektriske drivlinjer gjøre det tøft for den i konkurransen.
Ford sier selv at Focus er den mest avanserte bilen de har lansert i Europa. Her hjemme kan nok mangelen på elektriske drivlinjer gjøre det tøft for den i konkurransen.

FORD FOCUS STASJONSVOGN

Modell: ST-Line 1,0 EcoBoost automat Motor: 1-liter bensin Effekt: 125 hk / 170 Nm 0-100 km/t: 11,4 sekunder Toppfart: 193 km/t Forbruk: 0,56 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,66 - 1,82 - 1,48 meter Vekt: 1.356 kilo Bagasjerom: 608/1.620 liter Pris: 334.000 kroner Pris testbil: 399.300 kroner

LES MER: Dette skal bli et eget bilmerke

Se video av nye Ford Focus under: