Det er halvannet år siden Broom deltok på verdenslanseringen av et helt nytt bilmerke i Shanghai.

Volvos kinesiske eier Geely presenterte da Polestar som et frittstående merke for elektriske høyprestasjonsbiler.

Polestar 1 er navnet på den første bilen, som er en hybrid sportsbil. Lansering ligger an til å bli mot slutten av året. Denne blir relativt dyr, og vil neppe bli noen stor volummodell.

Første smakebit

Polestar sin andre modell er det derimot knyttet langt større forventninger til. Dette blir en helelektirsk modell, og en direkte konkurrent til Tesla Model 3.

Nå har Polestar akkurat sluppet det første bildet av bilen, som kommer på markedet i 2020.

Det er ikke mye vi får se, men likevel nok til å gjenkjenne klare likhetstrekk med Polestar 1. Det vil si grunntrekk fra Volvo, men i en mer sportslig innpakning.

Slik ser Polestar 1 ut i konseptversjon. Polestar 2 blir en firedørs coupe..
Slik ser Polestar 1 ut i konseptversjon. Polestar 2 blir en firedørs coupe..

Nytt bilmerke skal bygge elektrisk sport-SUV

Rekkevidde

Polestar har tidligere bekreftet at bilen skal bygges på Volvo og Geelys CMA-plattform, den samme som dagens XC40 baseres på.

Polestar 2 blir den første bilen med bilversjon av taleassistenten Google Assistant. (Bilde av Polestar 1)
Polestar 2 blir den første bilen med bilversjon av taleassistenten Google Assistant. (Bilde av Polestar 1)

De kommende ukene vil det slippes flere detaljer om bilen. Det vi vet så langt er at rekkevidden blir omtrent 300 miles (482 kilometer) – og at Polestar 2 skal få opptil 400 hk.

Avhengig av utstyrsnivå vil prisene variere fra 30.000 – 50.000 pund, i følge nettstedet Autocar. Det tilsvarer omtrent 320.000 – 540.000 kroner.

Polestar 1: Her debuterer et nytt bilmerke

Store ambisjoner

Ettersom den kommende Polestar 2 baseres på Volvos CMA-plattform, skal den være nær slektet til Volvos 40.2 konseptbil, som ble vist for et par år tilbake.

– Som en del av Volvo Car Group får Polestar mulighet til å designe, utvikle og bygge bilene våre ved hjelp av prosessene til et veletablert bilselskap, samtidig som vi kan eksperimentere med ny teknologi i biler som produseres i begrenset antall, utenfor mainstream-segmentene. Dette gir et høyt utviklingstempo, har Polestars sjef Thomas Ingenlath, tidligere uttalt.

Målet til Volvo og Polestar er å selge én million elbiler innen 2025.

Planlegger ny og elektrisk luksus-SUV

Video: Snart blir denne Volvoen ladbar