Meteorologen meldte sludd, snø og vanskelige kjøreforhold kvelden i forveien. Da klokka ringte grytidlig dagen etter så vi at det ikke var løsprat.

Vi, to voksne og bagasje for et par dager, skulle kjøre fort og langt til Gøteborg på jobb denne dagen.

En splitter ny BMW X4 av den litt gromme arten – nærmere bestemt en 326-hestekrefters X4 M40d – er ikke helt feil redskap da. Snarere tvert i mot.

Bilen er en slags Grand Tourer eller rask langturs-bil, om du vil. Den baseres i utgangspunktet på den mer kjente og mer anonyme familie-SUV-en X3. X4 er en litt mer sporty og ikke fult så praktisk variant.

Prisene på nye X4 starter på 683.300 kroner, mens vårt noe oppjålede eksemplar nærmer seg faretruende fort 1,2 millioner kroner.

Det er særlig den mindre praktiske (og mindre pene, vil nok noen mene) bakstussen som skiller X4 fra X3.
Det er særlig den mindre praktiske (og mindre pene, vil nok noen mene) bakstussen som skiller X4 fra X3.

Hva er dette?

Dette er altså andre generasjon av X4. Den første fikk et kort liv. Kun fire år. Grunnen er enkel. BMW X3 som denne deler plattform og mange komponenter med, kom ny i fjor. Så at X4 også ble fornyet etter så kort tid, er dermed en helt naturlig følge.

For X4 har ikke vært uten suksess for BMW. 200.000 eksemplarer har trillet ut av fabrikkportene i Spartanburg, Sør-Carolina i USA. Rundt 1.000 av disse er å finne i norske garasjer. Og flere skal det bli.

Med en lengde på litt over 4,7 meter, en bredde på nesten 2 meter er den 8 cm lengre og hele 10 cm bredere enn forgjengeren, samt noen millimeter lavere. Akselavstanden er strukket med 5 centimeter.

Anders fortviler – får ikke ha luksusbilen i fred ​

M40d betyr raust med krefter og dermed moro bak rattet!
M40d betyr raust med krefter og dermed moro bak rattet!

Hvordan er den å kjøre?

Det er nettopp de sportslige egenskapene og sprekere designet som gjør at kundene velger X4 fremfor den mer praktiske og romslige X3.

Dette inkluderer lavere tyngdepunkt og 50:50 vektfordeling mellom akslene.

BMW med sekssylindreret motor og et raust antall hestekrefter i kombinasjon med friske kjøreegenskaper, er jo en klassisk vinneroppskrift. Den er vel ivaretatt her, selv om bilen, tross M-understell, er litt for høy til å gi full uttelling. X4 kombinerer det sporty og komfortable på forbilledlig måte.

Slaps og dårlige kjøreforhold gir mye kø og når vi endelig passerer svenskegrensa, begynner tiden å bli knapp til våre avtaler i Gøteborg. Det er bare å gi gass nedover. Men i høye hastigheter oppleves bilen som noe ustabil. Den sporer, trekker hit, drar dit og må gjetes og korrigeres kontinuerlig. Det faktisk ganske slitsomt og ikke en slik bil i denne prisklassen verdig. Vi antar at det hele skyldes de i overkant store piggfrie vinterhjulene, kanskje i kombinasjon med en del vann på veien.

X4 deler standardutstyr med X3, men har i tillegg LED-frontlykter, variabel sportsstyring, Performance Control, automatgir med hendler ved rattet og M Sport-sportsunderstell som standard.

BMW X2: Nå ble det enda litt vanskeligere å velge SUV

Bagasjerommet byr på rikelig med plass, for blitypen.
Bagasjerommet byr på rikelig med plass, for blitypen.

Hvordan er plassen?

Plassen er litt typisk coupe. Den er helt suveren foran – i alle retninger. Utstyrsnivået er svært godt på vår påkostede bil. Setene er knallende gode. Man lider absolutt ingen nød ombord her. Interiøret er pent, moderne og intuitivt, men i typisk BMW-design. Når får vi egentlig se noe helt nytt her?

I baksetet, derimot, som har tre sitteplasser, er ikke plassen like god. Til tross for at beinplassen har blitt 27 millimeter lengre i nykommeren, er det ikke noen plassorgie bak. Den fallende taklinjen og de litt smale siderutene gjør at dette baksetet ikke kan sammenlignes med opphavet, X3 overhodet, men det går an å sitte der. Er et godt og familie-vennlig baksete et kriterium, er det X3 du skal ha.

I X4 er baksetet best for barn, eller voksne over kun korte strekninger. Bagasjeplassen er det derimot lite å si på. 525 liter er mer enn greit for biltypen.​

Èn nordmann har bestilt denne SUV-verstingen

BMW X4 er kanskje mer særegen enn direkte pen i profil?
BMW X4 er kanskje mer særegen enn direkte pen i profil?

Går den bra?

Ja, den går ikke bare bra, men veldig bra! 3-liters dieselmotor på 326 hestekrefter og hele 680 Nm i moment sørger for at du alltid har de kreftene du behøver og mer til. 8-trinns automatkassa veksler akkurat så presist og fint som du kan ønske deg og i "Sport" får du også et herlig lydbilde. Dog syntetisk gjennom bilens høyttalere.

Sprinten fra 0-100 km/t går unna på super-kjappe 4,9 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 250 km/t.

Forbruket har BMW oppgitt til hyggelige 0,63 l/mil ved blandet kjøring. Det er absolutt "innafor" med tanke på bilens ytelser, størrelse og vekt. Den veier tross alt 1.900 kilo.

Det skal dog sies at vi på vår langtur i tidvis høy hastighet og med innslag av en del bykjøring, brukte en god del mer. Kuldegrader, snø og slaps gjør sitt.

Men BMW har vært langt fremme på denne med lavt forbruk og lave utslipp på sine dieselmotorer i mange år. Her er de blant de aller beste i klassen.

Brukt BMW X3: Rimelig å kjøpe – men kan bli en utgifts-bombe

Interiøret er helt typisk BMW og byr egentlig ikke på noen store overraskelser.
Interiøret er helt typisk BMW og byr egentlig ikke på noen store overraskelser.

​Finest utenpå eller inni?

Det at X4 nå har blitt lengre, bredere og lavere gjør den noe mer elegant enn den litt "stutt-tjukke" forgjengeren. Men noen estetisk nytelse for øyet er den fortsatt ikke, mener vi. Vi fascineres mer av bilens iboende kvaliteter og det litt annerledes utseendet​

Vi synes bilen er lagt finere innvendig. Lekre seter som også er svært gode å sitte i, flott infotainmentsystem god finish, masse utstyr og gjennomgående høy opplevd kvalitet som er en premiumbil-verdig.

Ble dømt nord og ned – nå har de laget 10 millioner biler

Nydelige seter og hyggelig førermiljø.
Nydelige seter og hyggelig førermiljø.

… og konklusjonen er?

BMW X4 M40d

  • Motor: 3 liter diesel.
  • Effekt: 326 hk / 680 Nm.
  • 0 -100 km/ t: 4,9 sek.
  • Toppfart: 250 km/t.
  • Forbruk: 0,64 l/mil.
  • L - B - H: 475 - 191 - 162 cm.
  • Bagasjerom: 525 liter.
  • Pris fra: 989.900
  • Pris testbil: Ca. 1,2 mill.

BMW X4 er ikke på noen måte mest bil eller mest fornuft for pengene. I alle fall ikke om du velger M40d, eller en M40i som er samme bil, men med bensinmotor.

Snarere tvert i mot – dette er snobbebiler for de liker å bli sett og som liker å kjøre bil. Gjerne fort og langt og da kanskje uten stor familie.

Da kommer kommer X4 M40d til sin fulle rett. Slik som på vår langtur, hvis du sørger for å velge felgdimensjon som ikke går for mye ut over komfort og kjøreegenskaper.

X4 er en bil som appellerer til de som vil ha en bil som skiller seg fra mengden. Du får mer plass og en mer praktisk bil hvis du velger X3. Men da får du også en bil det fort går mange av på dusinet. Det gjør du ikke hvis du velger X4.

Les også: Tre drømmebiler – men hvilken bør du velge?

Video: Slik blir BMWs nye toppmodell