Minstemann A-Klasse har vært svært viktig for Mercedes de siste årene.

Ikke fordi det er den største volummodellen, men fordi den faktisk har staket kurs for de øvrige og langt dyrere modellene.

Det så vi da Mercedes lanserte tredje generasjon A-Klasse tilbake i 2013. Bilen ble starten på et mer moderne og sportslig designspråk for Mercedes.

Nå er fjerde generasjon ute på veiene. Også denne har med seg flere nyvinninger, som kommer til andre modeller senere. Her snakker vi først og fremst om det nye infotainment-systemet, som Mercedes har fått mye skryt for.

Det er rett og slett slutt på den tiden der nyvinninger forbeholdes toppmodellene. Nå går utviklingen så fort at bilprodusentene ikke har tid til å vente.

Derfor er nye A-Klasse på mange måter en av ledestjernene til den tyske premiumprodusenten akkurat nå.

Med firehjulstrekk, 9-trinns girkasse og nesten 200 hk – kan det bli underholdende kjørerturer md denne.
Med firehjulstrekk, 9-trinns girkasse og nesten 200 hk – kan det bli underholdende kjørerturer md denne.

Hva er nytt?

Nå tester vi A220 4Matic. Det vil si utgaven med den største bensinmotoren du kan få tak i om dagen – før AMG tar over.

Nærmere bestemt en 2-liters bensinmotor på 190 hk og 300 Nm. Dette kombinert med firehjulsdrift kan være spennende nytt her hjemme.

Rattet er hentet fra S-Klasse.
Rattet er hentet fra S-Klasse.

Sammenlignet med A200, som har en beskjeden 1,33-liters motor, finner vi altså Mercedes sin egen 2-liter her. Denne bygges på samme fabrikk i Kölleda, som AMG sine 2-litere.

Ellers er testbilen utstyrt med de viktigste nyhetene på A-Klasse. Blant høydepunktene er MBUX med widescreen cockpit, kunstig intelligens, «augmented reality» og intuitiv stemmestyring som aktiveres med kommandoen «Hey, Mercedes».

Nå kommer AMG A 35

Hva er styrker og svakheter?

Det er ikke mange år siden interiøret i dagens A-Klasse like gjerne kunne vært i flaggskipet S-Klasse. Så forseggjort er det, og du tenker aldri at dette er en innstegsmodell når du setter deg inn bak rattet.

Tvert i mot leverer designelementene og kvalitetsfølelsen en pakke som gjør bilen klasseledende på interiør akkurat nå.

Vi liker at Mercedes beholder de viktigste funksjonene som klimaanlegg, radio og navigasjon som fysiske knapper. På den måten slipper du å ta blikket fra veien på helt opplagte funksjoner.

Samtidig kan du tilpasse brukeropplevelsen svært godt på de doble 10,25 tommers skjermene. Her har Daimler investert mye penger i brukeropplevelse, og det merkes.

Slik ser bilen ut i AMG 35-utgave. Den kommer til Norge om kort tid.
Slik ser bilen ut i AMG 35-utgave. Den kommer til Norge om kort tid.

Vi har tidligere kjørt A200 med 1,33-liters bensinturbo, laget i samarbeid med Renault. I 220-utgaven vi tester nå merkes det forskjell på slagvolumet. Motoren jobber mindre anstrengt og har mer skyv på toppen. 190 hestekrefter og firehjulstrekk i denne kompaktbilen er rett og slett en morsom kombinasjon. 0-100 er for eksempel unnagjort på absolutt respektable 6,9 sekunder.

Svakheter? Da skal man faktisk lete litt, særlig med tanke på at dette er den minste og billigste modellen til Mercedes. Da er naturligvis ikke forventningene på samme nivå som en E- eller S-Klasse.

Prisen ikke bilens sterkeste side, men så får du også det du forventer av en Mercedes – selv om det koster.

Forbruket på bensinmotoren er heller ikke direkte imponerende. Produsenten oppgir 0,65 liter/mil – noe du kun får til med pinlig lite gasspådrag og fullt fokus. Kjører du mer aktivt havner vi fort på 0,8-0,9 liter/mil. Så her kan dieselmotor med tilsvarende krefter være aktuelt å vurdere. I alle fall hvis du kjører mye og langt. Da vil i praksis forbruket bli omtrent halvparten.

Dette interiøret er det lite å sette fingeren på. Noen syns kanskje det blir i overkant "hightech" – men så er nettopp teknologien her en viktig del av suksessen...
Dette interiøret er det lite å sette fingeren på. Noen syns kanskje det blir i overkant "hightech" – men så er nettopp teknologien her en viktig del av suksessen...

Slik setter Mercedes A-klasse en ny standard

Hva koster den?

Jo, startprisen er 462.900 kroner på 220-utgaven med firehjulstrekk. Da er det også inkludert en god del standardutstyr som LED-kjørelys, aktiv filholder, nødbremssystem, ryggekamera, cruisekontroll og det nye MBUX multimediasystemet.

Som vi vet tar de tyske bilprodusentene godt betalt for ekstrautstyr. Slenger du på AMG-pakke, Burmester-anlegg, nattpakke og litt annen moro ender vi på 642.000 – noe testbilen koster.

Det er en solid sum for en A-Klasse. Så her handler det om å prioritere hardt hvilket utstyr du faktisk trenger. Rent utseendemessig synes vi AMG-pakken er et must.

Les vår test av forrige generasjon A-klasse her

Hvem er konkurrentene?

De naturlige konkurrentene er Audi A3 og BMW 1-serie. Men sammenlignet med nye A-Klasse fremstår disse bilene nesten gammeldagse i forhold.

Klarer du deg med mindre motorer og minimalt med ekstrautstyr får du en ny A-Klasse fra 337.000 kroner. Dermed kan den i praksis konkurrere med andre biler, som VW Golf – i alle fall på pris.

Kjører du i sportsmodus hender det at bilen faktisk serverer et aldri så lite smell mellom girskiftene. Det er moro.
Kjører du i sportsmodus hender det at bilen faktisk serverer et aldri så lite smell mellom girskiftene. Det er moro.

Luksusbil? Nei, dette kommer i den rimeligste modellen

Vil naboen bli imponert?

Ja, det tror vi faktisk. I hvertfall når du utstyrer bilen på samme nivå som vår testbil. Kombinasjonen av hvit metalliclakk og sorte detaljer skaper en eksklusiv fremtoning. AMG-fronten minner veldig om den langt dyrere CLS. Den ser aggressiv og sulten ut.

Når det er sagt, er det først på innsiden at A-Klasse skiller seg fra alle andre modeller i samme klasse.

Broom mener

Det er ingen tvil om at Mercedes har satt lista i kompaktklassen med denne. Design, kjørekomfort og infotainmentsystemet er helt klart bilens viktigste styrker. Spesielt teknologien denne har, var utenkelig på en småbil som dette for bare noen år siden.

"Hey Mercedes, I'm hungry" er alt du trenger å si, så foreslår bilen relevante spisesteder i nærheten.
"Hey Mercedes, I'm hungry" er alt du trenger å si, så foreslår bilen relevante spisesteder i nærheten.

I tillegg har du en rekke sikkerhetssystemer som gjør bilen til klassens sikreste. Les mer om det her.

Nye A-Klasse føles større enn den egentlig er. Med trygge kjøreegenskaper, god støydemping og tilstrekkelig plass gjør det Daimlers minstemann til en svært kompetent bil. Det er tydelig at Mercedes har lykkes i satsningen på denne.

Her får du det beste fra to verdener

Hva mener eierne?

Vi har foreløpig ingen vurderinger av nyeste A-Klasse i Brooms bilguide. Så eier du en, kan du fortelle oss om dine erfaringer her.

Visste du at?

– A-Klasse leveres med samme selvkjørende program som flaggskipet S-Klasse.

– Plassen i kupeen har vokst med 10 prosent sammenlignet med forgjengeren.

– I februar kommer den første AMG-versjonen, A 35 med 306 hk. Det forventes også en verstingversjon etter hvert, A 45 med over 400 hk.

Mercedes A220 4Matic

Motor: 2-liter bensin. Effekt: 190 hk / 300 Nm 0-100 km/t: 6,9 sek Toppfart: 235 km/t Forbruk: 0,65 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,41 - 1,79 - 1,44 meter Vekt: ca 1.300 kg Bagasjerom: 370 liter Pris fra: 462.900 kroner Pris testbil: 642.000 kroner

Se video: Test Mercedes-AMG GLC 63: – Dette er helt sjukehus

Test Mercedes E-Klasse: Her kjører hele familien på første klasse