De ladbare hybridene har tatt store markedsandeler de siste årene. Det skyldes langt på vei at disse kommer gunstig gjennom det norske avgiftssystemet. Særlig endel store SUV-er har fått veldig god uttelling på dette.

Ikke alle synes det er like bra. For en tid tilbake skrev vi i Broom om et forslag fra Arbeiderpartiet, som ville gjøre ladbare hybrider mye dyrere.

Begrunnelsen var hovedsakelig media-oppslag om høyt bensinforbruk på disse bilene, etter at batteriet var tømt.

– Forslaget bygger på innspill i debatten om ladbare hybrider, og at den gamle målemetoden har vist seg ikke å være til å stole på, svarte Aps Svein Roald Hansen på spørsmål fra Broom.

Høyere utslipp

Han henviste blant annet til generelle mediaoppslag som blant annet peker på at «ladbare hybrider får mye høyere forbruk når batterikapasiteten er oppbrukt, og bensin- eller dieselmotoren overtar.»

– Tyngre ladbare hybrider med relativt kort kjørelengde på strøm, vil få høyere CO2-utslipp enn rene fossilbiler, på grunn av at batteriet gir økt vekt og derved høyere drivstoff-forbruk når de ikke går på strøm. Derfor har vi justert dette i vårt budsjettforslag, sa Hansen blant annet til Broom.

– Den foreslåtte økningen i engangsavgiften i Aps alternative statsbudsjett vil gjøre at spesielt ladbare hybrider kommer svært dårlig ut, viser beregninger vi har gjort, påpekte Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann, Morten Stordalen.

Ladbar hybrid: Du kan spare mye, men...

Med Aps alternative budsjettforslag kan bestselgeren Mitsubishi Outlander PHEV bli mye dyrere.
Med Aps alternative budsjettforslag kan bestselgeren Mitsubishi Outlander PHEV bli mye dyrere.

Straffer kunder på slike biler

Mitsubishi Outlander PHEV, landets mest solgte ladbare hybrid, ville for eksempel bli over 40.000 kroner dyrere, ifølge Frp, noe som også ble bekreftet av administrerende direktør Rune Gjerstad i Mitsubishi Motors:

– Det ville nok bety en høyere prisøkning enn 40.000 for vår Outlander PHEV, uten at jeg har regnet eksakt på dette foreløpig. Med en økning av rekkeviddekravet til 10 mil, ville dette også innebære en merkbar vektøkning for å innfri et slikt krav med dagens batteriteknologi, sier Gjerstad, og legger til at en innstramming av avgifter på PHEV i praksis vil straffe kunder som ellers ville ha gått over til en slik bil fra sin gamle dieselbil.

Man venner seg til det meste, men jeg innrømmer at jeg synes det er noe træl å holde på med denne kabelen. Men så tenker jeg på 0,21 på mila... Foto: Christer Williksen
Man venner seg til det meste, men jeg innrømmer at jeg synes det er noe træl å holde på med denne kabelen. Men så tenker jeg på 0,21 på mila... Foto: Christer Williksen

Rimelig ladbar hybrid

Hvor miljøvennlig er egentlig en ladbar hybrid? Svaret på dette spørsmålet avhenger helt av hvordan en slik bil brukes. Har bilen et typisk norsk bruksmønster, med få og korte turer daglig, vil bensinforbruk og CO2-utslipp være svært lavt, forutsatt at man er flink til å lade batteriet.

Brukes en slik bil mye på lange strekninger, vil forbruket etter at batteriet er tomt være høyere enn for tilsvarende bil med ren bensinmotor på grunn av den økte vekten batteriene gir. Da blir selvsagt også CO2-utslippene høyere.

Vi ville vite hvor miljøvennlig en folkelig ladbar hybrid egentlig er, og siden vi selv har en Hyundai Ioniq plug-in var også et testobjekt lett tilgjengelig. Dette er en bil til ca. 350.000 kroner, med 141 hestekrefter å by på, og med en elektrisk rekkevidde på ca. 60 kilometer med fullt batteri.

Ladehybrid: Dette bør du tenke på

0,21 liter på mila

Vi målte forbruk gjennom en vanlig uke kjøremessig. Med Drammen som utgangspunkt betyr det noen turer til Røyken og noen til Svelvik, kanskje også til Sandvika, utover småkjøring til handling, trening og lignende i Drammen.

Driftsforholdene var lite gunstige. Det var temperaturer rundt null, eller ned mot 3-4 kuldegrader, og vi fikk vinterens første skikkelige snøfall med oss i testperioden.

Vi var påpasselige med å lade (slik vi alltid har vært), og tallene for uka ble slik:

Totalt kjørt 461 kilometer.

Tanken tok 9,8 liter bensin.

Gjennomsnittsforbruk denne uka: 0,21 liter pr. mil.

Nyladet viser måleren 60 km elektrisk rekkevidde. Det stemmer også som regel ganske bra - 56-57 kilometer er ganske vanlig, i alle fall i sommerhalvåret. Foto: Frank Williksen
Nyladet viser måleren 60 km elektrisk rekkevidde. Det stemmer også som regel ganske bra - 56-57 kilometer er ganske vanlig, i alle fall i sommerhalvåret. Foto: Frank Williksen

Lave CO2-utslipp

Dette tilsvarer et CO2-utslipp på rundt 48 gram pr. kilometer, altså halvparten, eller enda bedre, enn en hvilken som helst bensin- eller dieselbil. Hvis ikke dette er en fordel miljømessig, hva er det da?

Tilbakemeldinger Broom har fått fra mange andre som kjører ladbar hybrid til daglig bekrefter dette resultatet, og mange forteller om enda lavere tall.

For hele det første året med vår Hyundai Ioniq plug-in er gjennomsnittsforbruket 0,28 l/mil. Dette betyr et CO2-utslipp på ca. 68 g/km. Dette er fortsatt mye lavere enn for rene fossilbiler, og det er milevidt under måltallet for 2020 på 95 g/km.

Her får du ladbar hybrid til under 300.000

Vil spare penger

Årsaken til at vi for hele året har et høyere snittforbruk enn for testuka, er noen langturer der bilen hovedsakelig har brukt bensinmotoren.

Ladbar hybrid er en populær biltype i Norge, men markedet for slike biler er veldig todelt. Den ene delen omfatter hovedsakelig biler i det såkalte C-segmentet (Golf-klassen). Felles for flere av disse er gunstige priser - man får mye bil for pengene – og relativt god elektrisk rekkevidde. En viktig motivasjon for kjøpere av disse bilene er å redusere drivstofforbruk og spare penger.

Audi Q7 e-tron ladbar hybrid er en herlig bil, men drar du på langtur skyter forbruket fort i været. Foto: Frank Williksen
Audi Q7 e-tron ladbar hybrid er en herlig bil, men drar du på langtur skyter forbruket fort i været. Foto: Frank Williksen

Høy effekt og lave avgifter frister

Den andre delen utgjøres av større, eksklusive modeller med svært sterke motorer. Dette er langt dyrere biler, men avgiftsfordelene gjør at man her kan spare hundretusener ved å velge en ladbar hybrid i stedet for en ren bensin-modell med tilsvarende antall hestekrefter.

Den høye effekten frister nok her mange bilkjøpere som også relativt ofte kjører lange turer.

Den elektriske rekkevidden varierer mye for bilene i dette markedssegmentet, og den økte vekten batteriene gir bidrar selvsagt til at forbruket – og CO2-utslippet – øker merkbart så fort batteriet er tømt. Det er først og fremst de store og motorsterke ladbare hybridene som har fått et dårlig rykte – fortjent eller ufortjent – for å være ekstra tørste.

De første milene er billige -så blir det fort dyrere

Se video: Ladbar bestselger blir fornyet