Helt siden BMW X5 debuterte for snart 20 år siden, har den vært drømmebil for veldig mange. Her traff BMW markedet perfekt – og X5 har vært en stor suksess i flere generasjoner.

For noen år siden fikk den selskap av digre og mer sporty X6. Nå er det klart for en ny storebror, BMW gjør seg nemlig klar til å rulle ut en helt ny toppmodell. Og bilen heter – ikke overraskende – X7.

Den er et av trekkplastrene på den store bilutstillingen i Los Angeles som åpnet dørene denne uken. USA blir naturligvis et svært viktig marked for denne, men vi vet også at mange norske kjøpere venter på X7.

Starter på 1,3 millioner

Når den kommer til landet i mars, rekker den også akkurat påskeferien. Og her har du en bil som er egnet til å gjøre hyttenaboen grønn av misunnelse. X7 er stor og vil virkelig ruve ute i trafikken.

Forresten: Her på bilutstilling i Los Angeles ser den faktisk ikke så ruvende ut. For her er det mange andre og digre SUV-er her. Personlig må jeg innrømme at jeg ikke er noen stor fan av designet – men den oser status. Og det er nok viktig til den prisen vi snakker om her.

Når X7 kommer til Norge, er det nemlig med startpris på nesten 1,3 millioner, nærmere bestemt 1.278.500. Og NB: Her er det viktig å understreke ordet "startpris". På biler som dette bør du regne inn ekstrautstyr for minst 200.000 kroner. Da er vi i praksis på 1,5 millioner. Noen folkebil blir den altså ikke!

X3: En stor bilsuksess har blitt helt ny

X7 legger seg helt på toppen i BMWs SUV-utvalg. Dette er en bil som ruver!
X7 legger seg helt på toppen i BMWs SUV-utvalg. Dette er en bil som ruver!

Kan lyse 600 meter

Til denne prisen får du X7 30d, med 265 dieselhester. Vil du heller ha bensinmotor, kan du velge 40i, med 340 hestekrefter. Den starter på 1.336.000 kroner. Mens toppmodellen M50 med 400 hestekrefter starter på 1.532.600 kroner. Med andre: Billig moro er dette ikke!

X7 måler 5151 mm i lengden, 2000 mm i bredden og 1805 mm i høyden. Sammenlignet med nye BMW X5, er den dermed 229 mm lengre og 60 mm høyere, mens bredden er relativt lik. ​

Størrelsen på bilen definerer mye av designet, som ellers preges av rene former og presise linjer. Fronten domineres av den store og oppreiste nyregrillen, den største i BMWs historie, og de smale LED-frontlyktene som strekkes helt inn til grillen. Frontlyktene kan for øvrig oppgraderes med laserlys, med en rekkevidde på hele 600 meter.

Nå får du BMW-SUV fra 50.000 kroner

Bakfra er dette virkelig en ruvende bil. Du skal ikke være redd for å bli lagt merke til hvis du velger å kjøpe en X7.
Bakfra er dette virkelig en ruvende bil. Du skal ikke være redd for å bli lagt merke til hvis du velger å kjøpe en X7.

Kan heves

Bakdørene er lengre enn fordørene, noe som illustrerer plassen som er viet passasjerene bak i bilen og gjør det enklere å stige inn og ut av bilen. Bakluken er todelt og betjenes elektrisk. 20" felger er standard og kan om ønskelig oppgraderes til både 21" og 22".

Siste generasjon xDrive intelligent firehjulsdrift og adaptiv luftfjæring foran og bak med individuell lufttilførsel er standard. Luftfjæringen gjør at høyden kan regulereres i et spenn på 80 mm (+/- 40 mm fra utgangsposisjon).

Luftfjæringen kan kompletteres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

Servicehefte er noe av det viktigste en bil kan ha

Førermiljø i kjent BMW-stil, her bør det ikke være vanskelig å trives.
Førermiljø i kjent BMW-stil, her bør det ikke være vanskelig å trives.

Seks eller syv seter

BMW sier så langt ikke noe om ladbare modeller, men det vil overraske oss om det ikke kommer. Alle motorene har forresten 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard.

I interiøret kjenner vi igjen mye fra helt nye X5, 8-serie og nye 3-serie sedan, med samlede knapper og brytere og rene overflater. Akustisk isolert frontrute og sideruter skal sørge for maksimal kjørekomfort.

Den store SUV-en leveres med tre seterader og syv seter, i skinn. Om ønskelig kan du også få den som seksseter, da får den midtre seteraden to individuelle komfortseter med armlener og samme elektriske justeringsmuligheter som forsetene.

Her går BMW bananas – ser du hva de hyller?

BMWs største grill noensinne, det merkes!
BMWs største grill noensinne, det merkes!

Standardutstyr

I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen. Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene. Fører- og passasjersetet foran kan utstyres med kjøle- og massasjefunksjon. ISOfix-fester finnes i de ytre sitteplassene på andre seterad (gjelder syvseter) og begge sitteplassene på tredje seterad.

Bagasjerommet rommer 326 liter med alle syv setene i bruk, dette økes til 722 liter når man feller ned tredje seterad. Felles også andre seterad ned, blir volumet 2.120 liter.

Standardutstyret inkluderer blant annet BMW Live Cockpit med digital instrumentering, luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening, for å nevne noe.

André la inn skambud på gammel luksus-SUV – og fikk den

Se video av X7 i produksjon under: