Skoda Octavaia stasjonsvogn er en god gammel slager blant norske familier. En edruelig, praktisk og etterhvert ganske så elegant bil, som dessuten er gunstig priset.

Men også Skoda finner tidvis på noen sprell. RS-modellene er det råeste de har å by på. Disse har ekstra tøff styling og kraftigere motorer enn standardmodellene.

I Octavia sitt tilfelle, er RS tilgjengelig både i diesel- og bensinutgave.

RS diesel anno 2016 leveres med firehjulsdrift og 180 hk – mens bensinmotoren har 220 hk (kom etterhvert også med 230 hk/245 hk) og forhjulsdrift.

Vi har funnet en versjon av sistnevnte på bruktmarkedet – som har 340 hk!

Her er den – verdens raskeste familiebil

Mye å stri med

Denne bilen er, som du forstår, ikke helt original. Med en effektøkning på over 100 hk, sier det seg selv at forhjulene på denne bilen har en hel del å hanskes med.

0-100 km/t leveres på respektable 7,1 sekunder med 220 hk. Hva den klarer nå, vites ikke. Det er jo også veldig avhengig av dekk og underlag. Skal du klare å plante disse kreftene i bakken, må forholdene ligge til rette!

2016-modellen har rukket å rulle 94.000 kilometer, allerede. Men bilen ser veldig pen ut, og har fulgt opp serviceprogrammet hele veien.

Så tøff kan en vanlig familiebil bli

Egne sportsstoler er noe av utstyret som følger med i RS-utgaven av Octavia.
Egne sportsstoler er noe av utstyret som følger med i RS-utgaven av Octavia.

Skiller seg ut

Prisen er satt til 379.900 kroner. Ny kostet denne bilen godt over 500.000 kroner.

I tillegg til omfattende arbeid med å øke effekten, følger det blant annet med 20" felger med sommerdekk og 19" felger med vinterdekk.

Siste service er nettopp tatt. Bilen ble kjøpt ny i Norge, og bilen selges med seks måneders bruktbilgaranti, som kan utvides. I tillegg gjenstår det 6.000 kilometer på nybilgarantien.

Den skiller seg ut fra mange andre gjennom at den er knallrød, kombinert med sorte detaljer. Etter vår mening den fargekombinasjonen som kler RS-bilene til Skoda aller best.

Les vår test av Octavia med dieselmotor her

Mye utstyr

På utstyrssiden er det knapt mulig å ønske noe mer fra en Octavia, enn det du får her. I tillegg til RS-utstyret, i form av blant annet eget ratt, spesialdesignede sportsseter og sportseksosanlegg, er det webasto, hengerfeste, skinn, adaptiv cruise, panoramatakluke og nøkkelfri adgang, for å nevne bare litt.

Så skal vi selvsagt ikke glemme at Octavia er en av de mest praktiske og romslige bilene i klassen, heller. Her har du bagasjerom på 610 liter!

Slik ser den aktuelle bilen ut. Faksimile: Finn.no
Slik ser den aktuelle bilen ut. Faksimile: Finn.no

Her kan du lese vår test av Octavia RS med bensinmotor

Se opp

Det du må passe litt på her, er det faktum at bilen har fått en ganske omfattende tuning av motoren. 120 hk mer enn det som bilen ble levert med originalt, er ikke småtteri.

Særlig når bilen er utstyrt med automatgir, kan dette være en faktor å være obs på.

Forøvrig er Octavia generelt driftssikre og økonomiske biler å drifte.

PS: Eierne av Octavia er godt fornøyde, viser Brooms bilguide. De gir bilen sin et snitt på 8,5 poeng av 10 mulige. De som har Octavia RS-modeller, er imidlertid enda mer fornøyde. De gir bilen sin en snittkarakter på 9,1 av 10!

Denne Skodaen ser ganske uskyldig ut - det er den ikke!

Se video: Her setter Skodaen rekord