Mercedes C-klasse var i mange år en bil som ikke akkurat appellerte til de mest bilinteresserte av oss. Til det var det litt for tydelig at Mercedes egentlig så på denne modellen som noe de måtte gjøre, men kanskje ikke hadde så veldig lyst til.

Jo, de trengte selvfølgelig en mindre bil enn E-klasse. C var viktig for å få salg og kunder inn, men særlig de første generasjonene virket litt halvhjertede. Litt kjipe, rett og slett. Og mange satt nok bak rattet i C-klassen sin og tenkte de mye heller ville hatt en E-klasse (eller de kjøpte BMW 3-serie eller Audi A4 i stedet).

Men så våknet Mercedes opp. De siste årene har de tilført bilene sine mye større doser av både kjøreglede og design. C-klasse er en av bilene som virkelig har nytt godt av det.

Med AMG-versjoner har C-klassen også blitt en ekte kjøremaskin. Som denne testbilen: AMG C43T. Her snakker vi seks-sylindret bensinmotor på 390 hestekrefter. Det feier unna 0-100 km/t på bare 4,8 sekunder. Og en annen morofaktor med denne motoren. Den høres. VELDIG GODT!

Hva er nytt?

Mercedes har gitt hele C-klasse-familien en facelift. Her er det snakk om hele 6.500 nye og forbedrede deler. Nytt ratt og assistansesystemer kommer fra flaggskipet S-klasse. Den har fått nye LED-lys med 84 individuelt justerbare dioder. Heldigitalt instrumentpanel er på plass, og C-klasse er som eneste bil i denne klassen tilgjengelig med luftfjæring.

Denne AMG-utgaven har fått litt flere hestekrefter, opp fra 367 til 390. Prisen har også økt noe. Det merkes på hele bilen at Mercedes har finpusset både her og der

Dette er den beste elbilen i kulda

C43T er i praksis stasjonsvogn og sportsbil i ett – den gjør unna 0-100 km/t på bare 4,8 sekunder.
C43T er i praksis stasjonsvogn og sportsbil i ett – den gjør unna 0-100 km/t på bare 4,8 sekunder.

Hva er styrker og svakheter her?

Den store styrken er naturligvis det som bor under panseret her. 3-liters V6, Biturbo og altså solide 390 hestekrefter! Den leverer varene! Kraftoverskuddet er massivt hele veien. Gassrepons, styring og girkasse – alt sitter som et skudd.

Biturbo og 4Matic – ingen dum kombinasjon!
Biturbo og 4Matic – ingen dum kombinasjon!

Og så var det lyden. Det høres ut som eksosanlegget er utviklet av en gjeng tunghørte ingeniører, for her har AMG virkelig dratt på! I sportmodus vekker du nabolaget hver morgen du fyrer den opp. Det buldrer og smeller, her er du aldri i tvil om hva du kjører. Over i komfort roer den seg adskillig ned. Her kan du altså velge, det er nok ikke så dumt.

Bortsett fra motor og lyd? Jo, da er C-klasse en svært kompetent stasjonsvogn. Den innvendige plassen er god, interiøret holder høy klasse (det hjelper naturligvis med ekstrautstyr for noen hundre tusen) – og bagasjerommet er på 435 liter. Ikke størst i klassen, det.

Bilen er stramt satt opp, også i komfort. Noen vil kanskje reagere på det, men da har de ikke helt skjønt konseptet heller.

Bra bil – men sjekk prislappen!

Her er kraftverket! Den 3-liters V6-bensinmotoren byr på hele 390 hestekrefter. Og de hestekreftene vet å lage lyd!
Her er kraftverket! Den 3-liters V6-bensinmotoren byr på hele 390 hestekrefter. Og de hestekreftene vet å lage lyd!

Hva koster den?

Som for mange andre biler fra de tre tyske premiumbrødrene: Startprisen er slett ikke så ille. 997.900 kroner er den på. Men vi er villig til å vedde MYE på at ingen norske kjøpere har vært i nærheten av den.

Den solid utstyrte testbilen ender på 1.305.914 kroner. Da er det ikke mulig å savne særlig mye.

Hvem er konkurrentene?

Mercedes får naturligvis ikke være alene i denne klassen. C43 legger seg litt mellom S4 og RS4 Avant fra Audi. S4 har 354 hestekrefter, RS4 har 450 hestekrefter.

Splitter ny M3 er på vei fra BMW, den bør naturligvis være med i vurderingen. Her går det rykter om at også den kommer som stasjonsvogn. Ett annet alternativ er 340i xDrive. Den har 326 hestekrefter og en startpris som ligger drøye 150.000 kroner under Mercedesen.

Det har skjedd mye med Mercedes-interiørene de siste årene, det merkes også veldig godt inne i C-klasse.
Det har skjedd mye med Mercedes-interiørene de siste årene, det merkes også veldig godt inne i C-klasse.

Vil naboen bli imponert?

Lyden vil helt klart imponere mange naboer, mens andre nok vil tenke at dette bare er harry. Det skal du naturligvis ikke bry deg om! For øvrig er bilen ganske diskret, selv om kjennere ikke bruker lang tid på å oppdage hva dette er.

Les testen: Her blir du førstemann til fjells

Broom mener:

Her treffer Mercedes og AMG virkelig blinken i klassen "kjøreglad stasjonvogn". Motor, kjøreegenskaper, design, interiør og ikke minst lyd: Alt sitter som det skal.

Størrelsen på bilen spiller også inn her. Det at C-klasse er relativt kompakt, gir det lille ekstra i forhold til større biler, enten det er råskinn-stasjonsvogner eller versting-SUVer.

En sånn totalpakke er naturligvis ikke gratis. Du skal nok slite med å komme noe særlig under 1,2 millioner. Og å spare på utstyret i en bil som dette, blir uansett litt meningsløst. Legg også til at du må regne med å stikke innom bensinstasjonen ganske ofte og at verkstedbesøkene neppe blir billige, og du skjønner at dette er bil for de som har råd til å unne seg noe ekstra. AMG-salget i Norge er en indikator på at det har blitt mange flere av dem de siste årene.

LES MER: Nordmenn har aldri kjøpt flere dyre Mercedeser enn nå

Hva mener eierne?

C-klasse i AMG-utgave er ikke akkurat noen storselger, men vi har likevel inne tre vurderinger av eiere som har denne bilen selv. Klikk her for å lese mer:

En AMG i (tilnærmet) solnedgang. Har du mulighet til å bruke en drøy million på kompakt stasjonsvogn, er dette absolutt noe å tenke på.
En AMG i (tilnærmet) solnedgang. Har du mulighet til å bruke en drøy million på kompakt stasjonsvogn, er dette absolutt noe å tenke på.

Visste du at:

– Første C-klasse var i praksis oppfølger til nå etter hvert legendariske Mercedes 190. Debuten var i 1993.

– Frem til 1997 var C-klasse faktisk den minste bilen fra Mercedes. Det året kom A-klasse for første gang på markedet.

– Dagens C-klasse var første bil ut på en ny bilplattform, kalt MRA. Den sørget blant annet for at vekten gikk ned med rundt 100 kilo sammenlignet med forgjengeren.

Her får du veldig mye bruktbil for pengene

MERCEDES-AMG C43

Modell: T 4Matic Motor: 3-liter bensin Effekt: 390 hk/520 Nm 0-100 km/t: 4,8 sek Toppfart: 250 km/t (sperret) Forbruk: 0,93 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,71 - 1,81 - 1,45 meter Vekt: 1.685 kilo Bagasjerom: 435 liter Pris: 1.305.914 kroner

Mer lyd: Tomm bruker faktisk denne som taxi!