En av Norges råeste – nå er prisene klare

Her snakker vi barsk arbeidsbil.

Dette interiøret kunne nok mange tenke seg. Dette er Fords nye versting-pickup på det norske markedet: Ranger Raptor. Nå er prisene klare.
Dette interiøret kunne nok mange tenke seg. Dette er Fords nye versting-pickup på det norske markedet: Ranger Raptor. Nå er prisene klare.

Hver dag setter tusenvis av nordmenn seg bak rattet i en arbeidsbil – for eksempel en pickup.

Nå kommer en helt ny og heftig variant på markedet, signert Ford. Deres Ranger Raptor har aldri blitt solgt i Norge før. Men nå får også vi tilgang til verstingutgaven av Europas mest solgte pickup.

Dette er hårete greier!

Chassiset er utviklet av Ford Performance for å tåle all den julingen kjøring i ulendt terreng kan påføre, og hjuloppheng er spesielt utformet for å prestere i tøft terreng og i høy hastighet.

Sporvidden er økt med 150 mm og bredden med 178 mm sammenliknet med den vanlige Rangeren. Under den unike Raptor-grillen ligger støtfangeren som er laget av et lettere kompositt-materiale.

Brukt pickup: Hvilken bør jeg velge?

– For entusiaster

Om du får lyst til å sikre deg et eksemplar, kan vi røpe at prisen er 634.000 kroner.

– Dette er en pickup for entusiastene som vil ha noe helt utenom det vanlige, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Johnny Løvli.

Ford har nettopp åpnet for bestilling av Performance-pickupen. De første bilene vil være i Norge like før sommeren neste år.

Topp 10: Bilene som har økt mest i verdi

213 hk

Den første fabrikkbygde offroad-performance pickupen i Europa er utstyrt med en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på hele 500 Nm.

Kreftene fordeles gjennom Fords nye 10-trinns automatgirkasse.

Beskyttelsesplaten, som på en ordinær Ranger er 1,4 mm, er forsterket og er på Raptor-utgaven blitt hele 2,3 mm med høyfast stål. Det skal hindre skader ved kjøring i terrenget.

Hjulbuene er også blitt større og som standard kommer den med 17 tommers unike BF Goodrich 285/70 «all terrain» dekk. Nye Ranger Raptor er dessuten utstyrt med 332 mm ventilerte bremseskiver foran og bak.

De forsøker å krysse flomelven – i gammel pickup

Når du bare har fem minutter igjen før du kommer for sent, er det greit å vite at Ranger Raptor tåler en trøkk.
Når du bare har fem minutter igjen før du kommer for sent, er det greit å vite at Ranger Raptor tåler en trøkk.

Mye utstyr

Innvendig er de forsterkede setene spesialdesignet for kjøring i høy fart i tøft terreng og har ekstra god og fast polstring for best mulig sittestilling

En rekke førerassistanse- og sikkerhetsteknologier gjør også kjøreturen både tryggere og mer komfortabel. Disse inkluderer blant annet en veltestabilisatorfunksjon, tilhengerstabilisator, bakkestartassistent og nedoverbakkeassistent.

Ranger Raptor kommer også med adaptiv lastekontroll som justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til bilens totale vekt med last.

Pickup på kinesisk: Dette er ikke hva du tror

– Enorm interesse

– Siden vi bekreftet at nye Ranger Raptor var klar for Europa har mange av våre forhandlere meldt om enorm interesse for denne helt unike pickupen. Vi er derfor glade for at den nå kan bestilles, sier Løvli.

Og hvis du mot formodning skulle mene at også Ranger Raptor blir for pinglete, kan du jo sjekke bruktmarkedet for en Ford F-150 Raptor. Da snakker vi pickup i størrelsen XXL.

Pickuper holder seg skummelt godt i pris

Man må by på seg selv: Sjekk klippet Broom-gutta helst skulle sett aldri ble offentlig ...