Når vi snakker om bildesign, tenker mange første og fremst på eksteriøret. Men det er jo faktisk innvendig man tilbringer mest tid.

Her har også utviklingen vært voldsom de senere årene. Store skjermer og digitale instrumenter dukker opp på flere og flere modeller.

Nå vil Skoda løfte lista for hva du kan forvente i segmentet for folkelige prisede biler. Og det gjør de med interiøret i den helt nye modellen, Scala, som får sin verdenspremiere i Tel Aviv 6. desember.

En av Norges billigste biler ny – og tøffere

Første ut

Bilen blir den første Skoda-modellen som får det nye infotainmentsystemet med frittstående skjerm sentrert i førerens synsfelt. Digitalt instrumentpanel er tilvalg, men leveres med klassens største skjerm.

Det nye interiørkonseptet til Skoda følger designspråket vi så i konseptbilen Vision RS. Den ble vist fram på bilutstillingen i Paris, tidligere i høst.

Her får du veldig mye familiebil for pengene

Størst i klassen

Den frittstående infotainmentskjermen er basert på siste generasjons Modular Infotainment Matrix, kommer med en berøringsskjerm som måler 9,2 tommer, og er plassert høyt, midt i førerens synsfelt.

Den er rammet inn av en linje som forlenger linjene i panseret, men som også skaper en støtte for hånden ved bruk av berøringsskjermen.

Det digitale instrumentpanelet er tilgjengelig som tilvalg. Dette har en skjerm som måler 10,25 tommer og lar føreren velge mellom ulike visningsmodus.

Denne Skodaen er rett og slett et lite kupp

Stort bagasjerom

Ambientebelysning med ulike fargevalg og kontrastsømmer er også på plass. Som tilvalg kan kundene også velge setetrekk i mikrofiberstoffet suedia.

I kjent Skoda-stil er interiøret veldig rommelig, mye på grunn av bilens lange akselavstand på hele 2,649 mm.

Takhøyden er på 982 mm og gir klasseledende hodeplass i baksetet. Bagasjerommet på 467 liter (1.410 liter med baksetene slått ned), er også best i sin klasse.

Online hele tiden

Takket være den nye generasjonen av Skoda Connects mobile online-løsninger, kan man nå låse bilen opp og igjen fra mobilen, samt oppdatere software på infotainmentsystemet og i kartløsningen. Alle Skoda Scala kommer til å være online til en hver tid.

Flere førerassistentsystemer, som jobber i samarbeid med en rekke passive sikkerhetssystemer, sørger for at Scala skal ivareta sikkerheten til både passasjerer og sjåfør til enhver tid.

Enn så lenge har den imidlertid ikke blitt krasjtestet hos Euro NCAP.

Mange lo av dem – nå setter de rekord

Skoda har gitt noen flere smakebiter på nykommeren sin også: