Ja, vi må tilstå at vi mistet en god porsjon tiltro til det amerikanske folket, da de valgte en viss Donald til president (dessverre snakker vi ikke om Donald type Duck, som trolig ville gjort en bedre innsats).

Men så, ut av det blå, gjør de noe som på et øyeblikk gir oss fornyet tillit til at "the land of opportunities" fortsatt kan. At det er håp.

Åpenbaringen har vi fått nyss om via SEMA-bilutstillingen som akkurat nå avvikles i Las Vegas. SEMA står for Specialty Equipment Market Association. Kort fortalt betyr det at her stilles det ut biler av den litt spesielle sorten.

Vi snakker tuning, trimming og styling – ofte til det nesten ugjenkjennelige. Her er ingen "onkel" fra originalpolitiet velkommen.

I stedet bør du ha et åpent sinn, hvis du er så heldig å komme deg inn på denne utstillingen.

Amcar: Fem rimelige du bør kjøpe nå

1.000 hestekrefter? Klart det!

Årets villeste konsept er det Dodge som har tatt med seg. Det kan vi like godt slå fast med en gang. De gjør nemlig noe så vanvittig som å tilby en 1.000 hesters (!) V8-motor til de som vil ha litt mer pulver under panseret i sin klassiske amcar. Rett og slett en plug-and-play-løsning for å få moderne muskler i gamle biler.

Og ja, du leste riktig. Et firesifret antall hestekrefter – tiltenkt biler produsert før 1976!

Det er så vanvittig at man bare må elske det!

Dette er i utgangspunktet en 1968-modell Dodge Charger, men den er ombygd etter alle kunstens regler av Mopar og Dodge – og har fått den nye verstingmotoren installert.
Dette er i utgangspunktet en 1968-modell Dodge Charger, men den er ombygd etter alle kunstens regler av Mopar og Dodge – og har fått den nye verstingmotoren installert.

Ikke alle veteranbiler stiger i pris

Hellephant

Skal man lage noe slikt, må det naturligvis få et passende navn. Dodge og Mopar har gått for "Hellephant".

Navnet er en hyllest til den legendariske 426 Hemi-motoren, som ble introdusert i 1964 og fikk kallenavnet elephant, på grunn av sin størrelse og effekt.

Sånn sett, kunne et passende navn på den nye motoren heller vært "Hellofamammuth.

Med denne kan du skremme vannet av svigermor

Moderne

Den nye motoren er altså en skikkelig muskelbil-motor – og man har hentet deler fra blant annet Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye. Den har 800 hk.

Og i stedet for å dra på bilutstillingen med "bare" en motor, valgte Dodge rett og slett å sette den i en ombygd 1968 Dodge Charger. Herre moses, for en kreasjon! Denne bilen ser akkurat så ond og skummel ut som den burde gjøre, med en slik motor under panserert.

Dogde Charger: Budkrig på ebay – solgt for millionpris

Det er snart jul – og vi har akkurat funnet ut hva vi ønsker oss!
Det er snart jul – og vi har akkurat funnet ut hva vi ønsker oss!

Ønsker "power"

– Våre entusiastiske kunder ønsker krefter, og vår Hellephant Mopar Crate HEMI-motor og monteringskit byr på akkurat det, i en plug-and-play-løsning som er unik for bransjen, sier Steve Beahm i Mopar.

Beahm understreker at de valgte nettopp en 1968 Dodge Charger til å vise fram motoren, fordi det er en av de mest populære klassikerne.

Pris? Du kan bli den ekstremt lykkelige eieren av en Hellephant i USA for rundt 166.000 kroner. Så sitter du med et amcar-prosjekt i garasjen som mangler verdens største prikk over i-en, så har du herved fått et lite tips å ta med deg.

God bless America, er alt vi har å si!

Interiøret i 1968-modellen er kraftig fornyet. At rattet nå har fått airbag er nok ingen ulempe, med tanke på at bilen besitter 1.000 hk!
Interiøret i 1968-modellen er kraftig fornyet. At rattet nå har fått airbag er nok ingen ulempe, med tanke på at bilen besitter 1.000 hk!

Brukt Dodge: Mer muskler for pengene skal du lete lenge etter

BMW har laget en fantastisk reklamefilm i Venezia – men timingen var ikke så heldig...