Det er ikke så mange bilmerker som har gått gjennom en tilsvarende utvikling de siste årene som Kia.

Det startet på mange måter med at de sikret seg Peter Schreyer som designsjef i 2006. En mann som har gjort store ting i VW-konsernet og blant annet designet første generasjon av Audi TT.

Luc Donckerwolke er også med på laget. En mann som har jobbet med Bentley, Lamborghini og Audi.

De to har helt klart hatt mye å si for at Kia nå ikke lenger er et merke synonymt med kjedelig design og kun snusfornuftige bilmodeller.

Flaggskipet Kia Stinger GT er det beste eksempelet på utviklingen.

Og nå har de tatt denne bilen også til nye høyder.

Les vår test av Kia Stinger GT med 370 hk her

Breddet, senket og med digre felger. Joda, ingen tvil om at Kia kan være litt ville, de også. Utstillingsbilen har de bygget sammen med DUB, som driver med styling og tuning av biler.
Breddet, senket og med digre felger. Joda, ingen tvil om at Kia kan være litt ville, de også. Utstillingsbilen har de bygget sammen med DUB, som driver med styling og tuning av biler.

Samarbeidsprosjekt

Akkurat nå pågår SEMA-bilutstillingen i Las Vegas. Det som gjør SEMA litt spesielt, er fokuset på styling og tuning. Her finner du MYE som ikke akkurat er masseprodusert.

Noen av bilmerkene velger også å ta med seg egne spesialprosjektet dit.

Denne gangen er Kia representert med sin Kia Stinger GT. De har samarbeidet med et DUB som driver ombygging av biler. Derav navnet DUB Stinger GT.

Den har fått børstet stål-look, panser av karbonfiber, og sort tak. Det er også et rimelig heftig breddekit på plass, senking (luftfjæring) må til – og naturligvis overdimensjonerte svarte felger i størrelsen XXL, eller 22", for å være litt mer presis.

Liker du rødt? Det er helt en klart fordel om du skal et slikt interiør ...
Liker du rødt? Det er helt en klart fordel om du skal et slikt interiør ...

Her er testen av en annen sportslig Kia!

Friskt interiør

På innsiden har man også gått drastisk til verks. Her får du blant annet en ny og omfattende skinnpakke og sterke farger.

Akkurat som eksteriøret, er ikke dette for alle. Men at det viser Kia fra en mer leken side, er det ingen tvil om.

Ekstra trøkk i lydbildet får du også, naturligvis. Både fra eksos- og stereoanlegg.

Se hvem som skal gå rett i strupen på BMW og Audi

Når den er senket blir det ganske ekstremt, men her er det luftfjæring, så i teorien kan dette fungere som familiebil også ...
Når den er senket blir det ganske ekstremt, men her er det luftfjæring, så i teorien kan dette fungere som familiebil også ...

Samme motor

Under panseret har det ikke skjedd like mye. Her har man rett og slett beholdt den samme 3,3-literen som bilen kan leveres med originalt.

Men det er kanskje ikke all verdens grunn til å fikle for mye med den. Med 370 hk sørger den for en akselerasjon fra 0-100 km/t på høyst respektable 4,9 sekunder. Toppfarten er 270 km/t.

Likevel, når man først går såpass drastisk til verks på designsiden, hadde det jo vært moro om de gikk litt bananas med motoren også. Men vi får ta ett steg om gangen. Kia er i alle fall på gli.

PS: Trodde du dette var det eneste sprellet Kia fant på i forbindelse med SEMA? Da må du tro om igjen. De har også gjort noe lignende med K900 (stor sedan for det amerikanske markedet) og hadde dessuten med seg en spesialbygget driftingbil. Hvem sa at Kia var et kjedelig bilmerke?

Er dette Norges tryggeste bilkjøp?